پیشنهاد تاسیس دبیرخانه ترویج علم در ایران

شهر: کارگاه بین المللی «الگوی مصرف آب و کوید ۱۹» با همکاری دفتر منطقه ای یونسکو، انجمن ترویج علم ایران، کرسی یونسکو در ترویج علم، موسسه سیمای جام فیروزه و معاونت بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، زهیر صباغ پور، معاون بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۰ نوامبر مصادف با روز جهانی علم است گفت: ۹ سال است که هفته ترویج علم در ایران برگزار می شود و ۲۱ سال است که به مناسبت این روز جوایزی به برگزیدگان حوزه علم و فناوری اهدا می شود.

او افزود: از آنجا که امسال به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم هفته علم به صورت حضوری فراهم نیست، از هفته ترویج علم تا هفته پژوهش، بزرگداشت از علم تا پژوهش به صورت مجازی برگزار می شود.

صباغ پور ادامه داد: امروز(۲۱ آبان) در دومین روز هفته علم ،کارگاهی مشترک با همکاری دفتر یونسکو در ایران با عنوان «الگوی مصرف آب و کووید ۱۹» به صورت مجازی در اقصی نقاط جهان و تهران برگزار می شود.

به گفته او از امروز تا ۲۷ آذر هر یک از روزهای هفته به یک عنوان نامگذاری شده و نشست های مجازی در این رابطه برگزار می شود تا بدین وسیله اطلاع رسانی و ترویج علم انجام شود.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران در این برنامه، روز جهانی علم را در خدمت صلح و توسعه دانست و بیان کرد: امسال برنامه ها به حدود ۴۰ روز گسترش یافته و برای هر روز نام خاصی انتخاب شده است. روز نخست از برنامه هفته ترویج علم به موضوع کارگاه کووید۱۹ و الگوی مصرف آب اختصاص داشت و روز شنبه به موضوع اقلیم و ترویج علم پرداخته می‌شود. همچنین در روز یکشنبه موضوع انجمت‌های علمی و ترویج علم پیگیری می‌شود. روز دوشنبه به موضوع فرهنگ علم و پژوهش اختصاص دارد و به معرفی فعالیت‌های ترویجی در حوزه کشاورزی پرداخته می‌شود. موضوع مورد بررسی در روز سه شنبه، علم در دانشگاه و مراکز علمی بوده و چهارشنبه به عنوان سلامت و ترویج علم اختصاص دارد. روز اخر این هفته هم موضوع رسانه و ترویج علم بررسی می‌شود.

قدیمی گفت: عنوانی که امسال یونسکو برای روز علم انتخاب کرده، علم برای جامعه و همراه با جامعه است و باید توجه داشت که جامعه بدون علم و علم بدون جامعه معنا ندارد. از همین رو با هدف هم‌افزایی و ایجاد ارتباط نظام‌مند میان علم و جامعه برای دستیابی زیست بوم ترویج علم، پیشنهاد تاسیس دبیرخانه ترویج علم کشور را داریم.

در این برنامه، شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران، اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران، الکساندروس ماکاریگاکیس، متخصص برنامه آب برای سکونتگاههای انسانی و چند تن از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه محیط زیست و سلامت به صورت مجازی حضور داشتند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 6155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =