لزوم توجه به اقتصاد خانه موزه‌ها

شهر: اقتصاد و درآمدزایی خانه موزه‌ها، موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. فضاهایی مثل خانه موزه ها در حداقلی ترین حالت هزینه نگهداری می شوند، البته درآمدزایی خانه موزه ها به این معنی نیست که همه این هزینه ها از محل موقعیت خانه موزه استخراج شود در حالی که باید از آن نظام شبکه ای در محله و فرصت‌های محلی گردشگری استفاده شود.

به گزارش خبرنگار شهر، علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران در وبینار بررسی تجارب احیا خانه موزه‌های مشاهیر تهران که عصر -چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹- برگزار شد، درباره چگونگی بهره برداری از خانه موزه ها گفت: خانه موزه‌ها جزو مفاهیمی است که قدمت زیادی در ایران و تهران ندارد به همین دلیل دارای ایراداتی است.  

او با بیان اینکه خانه موزه صرفا به عنوان نماد فرهنگی است که یک شخص را معرفی می‌کند، افزود: اگر خانه موزه ها در محله با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح شود و نتوانند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار کنند و اساسا در محله خود بیگانه باشند، خاصیت خود را از دست می‌دهند. همانطور که در برخی مواقع و در برخی محله‌های تهران شاهد این موضوع هستیم.  در حالی که خانه موزه های مشاهیر باید به اهالی محله شناسانده شود.

سعادتی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط دو سویه میان خانه موزه ها و مردم محله و شهر بیان کرد:  بهره برداری محلی در کنار حوزه شهری از خانه موزه‌ها بسیار مهم است. یکی از راهکارهای ایجاد چنین کانونی این است که در عین حال که شخصیت اصلی محور اصلی خانه موزه است سایر کارکردها هم می‌تواند بهانه ای برای حضور مردم باشد. درواقع موضوع اقتصاد خانه موزه بسیار مهم است باید به آن توجه شود.  

به گفته او؛ اقتصاد و درآمدزایی خانه موزه‌ها، موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. به عقیده من در اینکه اقتصاد نقش جدی در پایداری هر چیزی دارد شکی نیست حتا در اداره مسجد و بسیاری از فضاهای فرهنگی به درآمدزایی نیاز است. فضاهایی مثل خانه موزه ها هم در حداقلی ترین حالت هزینه نگهداری دارند البته درآمدزایی به این معنی نیست که همه این هزینه ها از محل موقعیت خانه موزه استخراج شود در حالی که باید از آن نظام شبکه ای در محله و فرصت‌های محلی گردشگری استفاده شود.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه در تهران مجموعه ای از خانه ها و مکان‌هایی وجود داشت که مستقیما درآمدزا نبودند، گفت: اما موقعیت هایی بودند که ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد میکردند، مثلا در منطقه ۱۲ بخشی از درآمدهای حاصل از خیابان سی تیر صرف مرمت تعدادی از خانه‌های تاریخی شد. درواقع خانه موزه‌ها باید عملا به یک خودگردانی برسند و حداقل برای اداره خود نه به عنوان یک بنگاه اقتصادی درآمد کسب کنند.

به گفته او؛ تا زمانی که ساز و کار و مدیریت فرهنگی در یک نظام کلان اجتماعی وجود نداشته باشد نسبت به مسایل فرهنگی غفلت می‌شود. چگونه می توانیم ارج یک شخص شهیر را بالا ببریم در حالی که تعدادی از مردم حتی اسم آن شخص هم به گوششان نخورده است و در دوره تحصیل و رشد اجتماعی خود اسمی از این استاد مشهور نشنیده‌اند.

سعادتی معتقد است: مباحث فرهنگی متولی مشخصی ندارد و به همین دلیل به آن اهمیتی داده نمی شود اگر چند متولی دارد اما باید مشخص شود که هر کدام نقششان چیست. راه برون رفت از این معضل طراحی و برنامه ریزی فرهنگی از پایه در جامعه است درواقع اطلاع رسانی و آکاهی بخشی در این زمینه باید از مدارس آغاز شود.

این وبینار به همت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 6158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =