اعتماد به نفس فرهنگی در تهرانی‌ها وجود ندارد

شهر: وقتی به عقاید و تفکرات یک شهروند ترکیه ای نزدیک می شوید می بینید به موجودیت فرهنگی خود اعتماد و علاقه دارد و با سربلندی درباره آنچه که هست، صحبت می‌کند اما در تهرانی ها و حتی ایرانی ها این اعتماد به نفس وجود ندارد این مشکلی نیست که به راحتی حل شود؛ اما اگر حل شود بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، بهنام ابوترابیان، تهران پژوه در وبینار بررسی تجارب احیا خانه موزه‌های مشاهیر تهران که عصر -چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹- برگزار شد، درباره جایگاه خانه موزه ها در شهر تهران گفت:اگر پنج سال به عقب برویم، خانه موزه در تهران مفهوم گم شده ای بود، اما درون بطن جامعه ما اتفاقاتی رخ داد که سبب شده در پنج سال اخیر این موضوع آنقدر دارای اهمیت شود و تعداد خانه موزه ها افزایش کند.

به گفته او؛ درست است که برخی شهروندان درباره خانه موزه‌ها اطلاعاتی ندارند و مراجعه زیادی به این خانه‌ها نمی شود اما حجم مراجعه آنقدرها هم کم نیست و شرایط بحرانی نیست درواقع کسانی که علاقه‌مند هستند از خانه‌ها دیدن می‌کنند.

ابوترابیان با بیان اینکه استقبال مردم سبب شده تا توجه مدیریت شهری و سرزمینی به خانه موزه‌ها و خانه‌های تاریخی و قدیمی جلب شود، توضیح داد: شهر یک موجود زنده است و مثل هر موجود زنده دیگری به عقل و ذهن پیشران نیاز دارد. در گذشته این قوه پیشران فرهیختگان و بزرگان و اعیان شهر بودند در واقع آنان به نوعی صاحبان شهر بودند اما در دوران بعد از مشروطه و به خصوص از پهلوی به بعد دولت و بلدیه صاحب شهر شد.

این تهران پژوه ادامه داد:در گذشته  نهادهای حکومتی درگیر موضوعات سیاسی و حاشیه ای بودند و از نقشی که به عنوان صاحب شهر بودند بیرون آمدند و به صاحبانی بدل شدند که وظیفه خود را انجام نمیدادند درواقع کدخدایی وجود نداشت و سبب شد یک نخبه و نیروی خلاقه ای که شهر را به خوبی بشناسند وجود نداشته باشد.

ابوترابیان با بیان اینکه اگر شهر دچار افول فرهنگی شود طبیعتا در یک مدت کوتاهی به یک موجود خنثی بدل می شود؛ گفت: در عین حال که باید به گذشته آشنا باشیم برای آینده هم باید نیرو و ظرفیت داشته باشیم. اما معضلی کنونی این است که متاسفانه اشراف و آگاهی نسبت به موجودیت این شهر و سرزمین، بسیار نادر است. از طرف دیگر مساله بعدی اعتماد به نفس است که بسیار کم است یعنی در عمق وجود بیشتر مردم اعتماد به نفس فرهنگی وجود ندارد. وقتی با یک شهروند ترکیه ای نزدیک می شوید می بینید به موجودیت فرهنگی خود اعتماد و علاقه دارد و با سربلندی درباره آنچه که هست، صحبت می‌کند اما در تهرانی ها و حتی ایرانی ها این اعتماد به نفس وجود ندارد این مشکلی نیست که به راحتی حل شود؛ اما اگر حل شود بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

این وبینار به همت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
کد خبر: 6159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =