به ۲۰۰ شتاب دهنده زلزله در تهران نیازمندیم

یکی از راهکارهای مهم کاهش خطرپذیری در کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت بحران، راه اندازی سامانه‌های هشدار سریع است.

 اوایل هفته جاری بود که طرح‌ توسعه سامانه هشدار زلزله تهران با حضور شهردار پایتخت و مدیران شهری به بهره برداری رسید. سامانه‌ای که به گفته حناچی آمادگی‌های لازم را در سطح شهر به وجود می‌آورد تا حوادث در اسرع وقت به اطلاع شهروندان و مسئولان مربوطه برسد.

شهردار تهران درباره مزیت های این سامانه می گوید: نگهداری و به روزرسانی این سامانه‌ها از توجه بالایی برخوردار است، این سامانه‌ها می‌توانند هوشیاری ما را برای خدمات رسانی به شهروندان افزایش دهند. 

طرح پایلوت سامانه هشدار سریع زلزله مشتمل بر ۴ ایستگاه شتابنگاری  در سال ۹۲ در بخش شرقی گسل مشاء اجرا شده بود، در ادامه تکمیل این پروژه خرید ۲۲ دستگاه شتابنگار جدید زلزله از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و عملیات احداث و راه اندازی تجهیزات پایشی این سامانه به منظور تجزیه و تحلیل اولین سیگنال‌های دریافتی از زلزله بر روی گسل‌های اصلی اطراف شهر تهران به پایان رسیده که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

با توجه به لرزه خیزی بالای محدوده تهران، نیاز به انجام اقداماتی در جهت کاهش خطرپذیری این شهر است که  در این ارتباط، یکی از راهکارهای مهم کاهش خطرپذیری در کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت بحران، راه اندازی سامانه‌های هشدار سریع و انجام اقدامات مرتبط از جمله اتصال سامانه‌ها و قطع جریان سوخت، توقف قطارهای سریع و مترو و ... است. 

گزارشهای دریافتی از زمین لرزه‌های ثبت شده در کشورمان به دو دسته زلزله‌های ثبت دستگاهی و زلزله‌های تاریخی تقسیم بندی شده است؛ استفاده از سامانه‌های ثبت دستگاهی از سال‌ها پیش در کشور مرسوم بوده و حالا  این سامانه ها، زلزله‌های رخ داده ریز و درشت بسیاری را ثبت کرده است.

 سامانه هشدار سریع زلزله یک امکان ارزشمند برای شهر تهران است

براساس این سامانه ثانیه‌هایی قبل از زمین لرزه می‌توان از وقوع آن مطلع شد و در صورت برخورداری از شبکه‌های ارتباطی و شیوه‌های واکنش خودکار برحسب نیاز، نسبت به اقداماتی همچون قطع جریان گاز و یا کاهش سرعت قطارها و مترو و در صورت فرهنگ سازی، هشدار سریع بر روی خطوط موبایل و رسانه‌های شنیداری و دیداری اقدام کرد.

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به طرح توسعه سامانه هشدار زلزله تهران، عنوان کرد: سامانه هشدار سریع زلزله، در گذشته با کمک یک موسسه ژاپنی به صورت پایلوت در یک قطعه گسل مشاء تهران اجرا شد. سال گذشته نیز ۲۲ شتاب نگار خریداری و بر روی گسل‌های اطراف تهران نصب شد؛ هر چه به محل وقوع زلزله نزدیک باشیم هشدار می‌تواند سریع باشد و در نتیجه اقدامات نسبت به وقوع زلزله می‌تواند سریع انجام شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: ما به ۲۰۰ شتاب دهنده زلزله در تهران نیازمندیم؛ بعد از زلزله‌های بزرگ قطع برق داریم و یکی از تبعات آن قطعی برق بیمارستان‌ها است و این سامانه می‌تواند در این رابطه موثر باشد.

لزوم تهیه ۴۶ دستگاه سامانه هشدار سریع زلزله برای پایتخت

کرمی محمدی ادامه داد: این سامانه هشدار سریع یک امکان ارزشمند برای شهر تهران به شمار می‌رود و باید این سامانه در قوانین آورده شود که ارگان‌ها ملزم به استفاده از آن شوند. شهر هر چه هوشمند و دقیق‌تر باشد در نتیجه مدیریت شهری دقیق‌تر عمل می‌کند و آسایش بیشتری برای مردم فراهم خواهد شد.

 تهران در حال حاضر تنها ۴ دستگاه سامانه هشدار سریع دارد. در حالی که شهر حدود ۸۰ کیلومتر مربع پهنه گسلی دارد که ۴۷ کیلومتر مربع آن در داخل شهر است و  براساس مطالعات صورت گرفته برای تهران با گسل‌های فعال، حداقل ۵۰ ایستگاه برای سامانه هشدار سریع تهران مورد نیاز است.

به گزارش شهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه تخمین خسارات زلزله تهران هم نیازمند حدود ۱۰۰ ایستگاه برخط است که در حال حاضر ۱۴ ایستگاه در این زمینه فعال است که این مسئله همت مسئولان مربوطه را برای تامین هر چه سریع تر سامانه های هشدار سریع زلزله می طلبد.

۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
کد خبر: 6171

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =