آغاز آزمون سنجش صدای وسایل نقلیه سبک و موتورسیکلت در مراکز معاینه فنی شهر تهران

ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در راستای تحقق «برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران» و رعایت مصوبات آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب دولت، نسبت به تجهیز و اجرای آزمون سنجش شدت صوت برای وسایل نقلیه سبک و موتورسیکلت اقدام کرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران؛ حسین مقدم، مدیرعامل این ستاد در توضیح خبر فوق گفت: آلودگی‌های ناشی از تردد وسایل نقلیه علاوه بر آلودگی هوا شامل آلودگی‌های صوتی و بصری نیز است که بر همین اساس در راستای تحقق «برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران» مصوب شورای اسلامی شهر تهران و همچنین رعایت مصوبات آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب دولت، این ستاد نسبت به تجهیز و اجرای آزمون سنجش شدت صوت برای وسایل نقلیه سبک و موتورسیکلت اقدام کرده است.

به گفته مقدم؛ دستورالعمل اجرای این آزمون با همکاری دانشگاه و  شهرداری تهران تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است.

او درباره فرایند این آزمون بیان کرد : چنانچه در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی نمایند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می‌کنند. درضمن تمامی مراکز معاینه فنی شهر تهران مجهز به تجهیزات آزمون سنجش شدت صوت هستند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره بدین مسئله که تجهیزات مربوط به این آزمون از سال های قبل در مراکز معاینه فنی شهر تهران موجود بوده ولی به دلیل نداشتن دستورالعمل اجرایی و حدود مجاز رد و قبولی خودروها امکان استفاده از این تجهیزات میسر نبوده است، بیان کرد:پایش وضعیت آلودگی صوتی وسایل نقلیه در شهر تهران و و ارتقاء سطح استاندارد های معاینه فنی با اجرای این پایش بدون تردید می تواند در کاهش آلودگی صوتی به عنوان یکی از حقوق شهروندان موثر باشد.

مقدم در ادامه درباره وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر روزانه در حدود ۴۵۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده که به رغم کاهش ساعت کاری بعضی از مراکز از ۲۰ آبان ماه جهت رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا خوشبختانه مراجعه به مراکز در وضعیت عادی بوده و در هیچ مرکزی صف انتظار نداریم و شهروندان می توانند در کمترین زمان نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 6193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =