نقش زندگی مردم، تعاملات و روابط انسانی در کتب سده

شهر: مدیر انتشارات علمی و فرهنگی گفت که کتب سده کتاب یکصد سال عکاسی، نقاشی، نویسندگی، شعر و گرافیک و کاریکاتور از شهر تهران است که به موضوع تعاملات انسانی و نقش مردم را به عنوان شعار شهرداری در دوره جدید مدیریت مد نظر قرار داده است.

نادره رضایی، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار شهر درباره انتشار ۶ کتاب سده تهران با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: ۶ کتاب از مجموعه کتب سده با عنوان سرمایه های نمادین شهری از منظر هنرمندان  با رونمایی از کتاب صد سال نقاشی از تهران آغاز شده است.

او ادامه داد: انتشارات علمی و فرهنگی نیز به عنوان نشر ۶۶ ساله یک سرمایه نمادین فرهنگی است که باهمکاری شهرداری این کار را انجام می دهد. این ۶ کتاب یکصد سال عکاسی، نقاشی، نویسندگی، شعر و گرافیک و کاریکاتور از شهر تهران است. این کتاب ها مقدمه ای است که شخصیت های شاخصی که در حوزه های فرهنگی و هنری در شهر تهران در یکصد سال گذشته فعالیت داشته اند معرفی شوند.

رضایی بیان کرد: موضوعیت فعالیت انتشارات در این حوزه ها هم تنها به این همکاری بازنمی گردد. در گذشته نیز همکاری هایی با شهرداری داشته ایم که کماکان ادامه داشته است. مجموعه کتاب هایی در حوزه شهری در همکاری و تعامل با معاونت اجتماعی شهر تهران از مدتی پیش آغاز کرده ایم. ۲۰ کتاب از این مجموعه ها تولید و عرضه شده که همین تعداد کتاب هم در دست انتشار است.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی بیان کرد: اگر در این حوزه های فرهنگی و موضوعاتی که در آینده در مجموعه کتب سده ادامه داشته باشد انتشارات عملی و فرهنگی که ۷ دهه مشغول فعالیت است و بنیانگذار طراحی جلد و ویراستاری و مبدع نشر نوین است، آماده همکاری است. کمتر نشری این سابقه را دارد که با هنرمندان برجسته کار کند. در حوزه طراحی و مدیریت هنری شخصیت های بزرگی مانند هرمز وحید، مرتضی ممیز، نورالدین زرین کلک، بهزاد گلپایگانی و بسیاری بزرگانی که در این حوزه از شاخص ها هستند و آثار آنها هم در این کتب سده که در همکاری با شهرداری تهران منتشر شده از آثار این بزرگان که در این انتشارات کار کردند بوده است.

رضایی بیان کرد: تهران به عنوان شهری که در دوره جدید مدیریت شهری، شعار اصلی «شهری برای همه» دارد، طبیعتا در آثار وقتی به نقاشی می پردازد تنها طبیعت و منظره مد نظر نیست و زندگی مردم  و تعاملات و روابط انسانی در آثار وجود دارد. این سبک و سیاق را در آثار  و مکتوبات انتشارات در گذشته نیز شاهد بوده ایم.

 او ادامه داد: حوزه های هنر و حوزه های مهم موضوعی انتشارات فرهنگی که حوزه هنر در ایران و جهان است حتما برگرفته از مشارکت و تعامل مردم، زیست مردم، انسان شناسی و نماد شهر بوده و آنچه امروز در شهرداری بر اساس آن برنامه ها را پی ریزی کرد و حتی در شورا برای آن سیاستگذاری شده است. شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار زنان و سالمندان آن چیزی است که از مشارکت مردم به عنوان ذینفعان جدید مطرح شده است.

او ادامه داد: محور شهرداری در دوره جدید سازه نیست بلکه مشارکت و تلاش برای زیست بهتر و شهری بهتر برای همه است. تبلور این تلاش می تواند در حوزه هنر ثبت شود. در یک سده آثار شاخصی در این حوزه وجود داشته  که همکاری با مرکز ارتباطات شهرداری برای این بود که این آثار را ثبت کنیم و به مردم بشناسانیم و در تعامل با مردم برنامه ریزی های شهری بهتری کنیم. ان شالله یادگار بماند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 6228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =