۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 6240
غرفه داران شهرداری تسهیلات کرونایی دریافت می کنند

شهر: اعضای شورای شهر در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورا علاوه بر آنکه با تعطیلی جلسات شورا در ایام کرونا موافقت نکردند به الزامات بودجه ۱۴۰۰ رأی دادند و تسهیلاتی را نیز برای غرفه داران شهرداری که در ایام کرونا متضرر شده اند در نظر گرفتند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران  در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که روز یکشنبه برگزار شد با اشاره چالش های قراردادهای مشارکتی در شهرداری گفت: ابتدا در مورد انعکاس اخبار مربوط به تخلفات در قراردادهای مشارکتی منطقه ۵ شهرداری لازم تشکر و تذکری داشته باشم. تشکر از دستگاههای نظارتی که پس از حدود دو دهه، به قراردادهای مدیریت شهری ورود کردند و در جهت احقاق حق شهروندان مسایل را پیگیری می کنند، این نتیجه شفاف سازی، رویکرد نظارت موثر و تعامل مدیریت شهری در این دوره با دستگاههای نظارتی است که قراردادها و اقداماتی که در طول دهه گذشته اتفاق افتاده، به دقت مورد بررسی قرار گیرد و شورای پنجم از هرگونه برخورد غیرسلیقه ای، بدون تبعیض و مبتنی بر بررسی های کارشناسی با کلیه متخلفان حمایت می کند.

او در ادامه ضمن گلایه از رسانه ملی در نحوه انعکاس این خبر گفت: رسانه ملی در انعکاس این موضوع به گونه ای عمل کرده که مخاطب تصور می کند، تخلفات مربوط به این دوره مدیریت شهری است، در حالیکه بازرسی ها مربوط به این دوره است و تخلفات عمدتا مربوط به قراردادهایی است که در دوره دهه گذشته منعقد شده است و اگر در این دوره نیز قصور یا تقصیری صورت گرفته باشد تداوم روند گذشته است و بایست همه مقصران براساس نقش وتاثیر خود در تخلفات مورد پیگیرد ومجازات قرار گیرند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: انتظار ما از صداوسیما آن است که علاوه برآنکه فرصت پاسخگویی به مسئولان فعلی مدیریت شهری در شفاف سازی این پرونده ها را فراهم کند، به پرونده های بسیار بزرگتری در شهرداری که سالهاست توسط دادسرای نیروهای مسلح و سایر نهادهای نظارتی تحت بررسی است، و شهروندان از شورای شهر انتظار ارائه اطلاعات درباره آن دارند، نیز بپردازد و به افکار عمومی درباره آن گزارش دهد.

محدودیت های ستاد ملی کرونا تاثیری نداشته است

او در ادامه با اشاره وضعیت شیوع کرونا در پایتخت گفت:  روند  پاندمی کرونا در تهران و کشور همچنان افزایشی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، به زودی خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور وجود دارد.

به گفته هاشمی محدودیتهای که در هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا، ایجاد شد عملا تاثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده است بلکه با کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل ونقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست فراهم شده است، پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی دو هفته ای همه فعالیتهای غیرضروری به شکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد و ریاست  جمهور اطمینان داشته باشند که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تایید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تایید استانداری تهران نیز رسیده است و کاملا پخته است.

جلسات شورا تعطیل نمی شود

در جلسه امروز (یکشنبه ۲۵ آبان ماه) شورای شهر تهران دو فوریت برگزاری جلسات شورای شهر تهران به صورت مجازی مورد بررسی قرار گرفت. طراحان معتقد بودند این تصمیم برای زمان های اضطرای است و قرار نیست پس از مصوبه جلسات شورا به صورت مجازی برگزار شود. منتقدان این طرح نیز معتقد بودند برگزاری یک جلسه  صحن شورا زمانی که شهر و فعالیت های شهری تعطیل نیست درست نیست و بیشتر باعث حاشیه سازی برای شورای شهر می شود.

موافقان طرح در صحن شورا توضیح دادند که این طرح به منزله تعطیل کردن جلسات شورا نیست و الهام فخاری دراین زمینه اعلام کرد اگر دورکاری کار است برگزاری جلسات شورا به صورت مجازی نیز، کار است. درنهایت این دوفوریت این طرح رای نیاورد و سپس این طرح به صورت یک فوریت مطرح شد.  

محسن هاشمی در جریان بررسی یک فوریت به شوخی به عنوان مخالف گفت : آقای رییس جمهور که در هیچ جلسه ای خارج از اتاقش شرکت نمی کند در جلسه ستاد ملی کرونا حضور دارد.

او خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت : اگر صحن تعطیل شود شما در سایر جلسات شرکت می کنید، من فردا باید در جلسه کمیسیون ماده ۵ شرکت کنم که ۴۰ نفر در یک اتاق کوچک حضور دارند و یا اقای شهردار ما را در مراسم های افتتاحیه دعوت می کنند که زیر یک چادر کوچک ۴۰ نفر نشسته اند. دوستان سایر فعالیت های خود را تعطیل کنند و به صورت مجازی شرکت کنند، نه حضور یک بار در هفته در صحن شورای شهررا تعطیل کنیم.

هاشمی گفت: کسانی که در شورا کرونا گرفته اند از شورا و صحن نگرفته اند بلکه در سایر جلساتی که حضور داشتند به کرونا مبتلا شده اند. رییس شورای شهر تهران به شوخی گفت: آقای علیخانی هر شب در پشت بام منزل اخوی جلسه دارند، من هم در جلسات مرکزی حزب کارگزاران شرکت می کنم آن وقت جلسه در هفته  در صحن را مجازی برگزار کنیم.

در نهایت اعضا با یک فوریت این طرح نیز مخالفت کردند.

تصویب طرح یک فوریتی الزامات و اولویت های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران

در جریان جلسه امروز شورای شهر، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن پیشنهاد این طرح یک فوریتی گفت:  سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه نخستین بار برای بودجه سال ۱۳۸۷ مطرح شد و در تاریخ ۱۳۸۶/۸/۲۲ اولین نسخه از آن به تصویب شورای اسلامی دوره سوم رسید.

او افزود: طی سنوات گذشته این سیاست‌ها و الزامات از حیث محتوا، فرم و ساختار توسط همکاران پیشین شورا تکمیل شده است.

فراهانی گفت: بر همین اساس و به منظور الزام شهرداری تهران به رعایت انضباط و شفافیت در تدوین بودجه، رعایت اولویت‌های شورای پنجم و هم‌چنین ضرورت‌ تغییر نگاه به اداره شهر و لزوم اتخاذ رویکردهای تحول آفرین پیشنهاد این طرح با یک  فوریت تهیه و جهت تصویب توسط اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد شده است.

پیشنهاد این طرح یک فوریتی ۱۷ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.در ادامه جلسه امروز طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه ورزشی تحت تملک شهرداری تهران، عدالت استخدامی و منوط کردن هر گونه پروانه و گواهی ساختمانی به رعایت ضوابط مناسب سازی در راستای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت مورد بررسی قرار گرفت.

یک فوریت این طرح در جلسه هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورا تصویب شده بود. در جلسه امروز قرار بود گزارش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرائت شود.

بهاره آورین اعلام کرد که این گزارش به امضای دو کمیسیون نرسیده و گزارش کاملی نیست.

از سوی دیگر اعضا این طرح را همراه با نواقص دانستند و در نهایت این  طرح به دلیل نوافقص از دستور کار شورا خارج شد.

انتخاب ۷ نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذیحساب دو

با رای اعضای شورای شهر تهران  در جلسه امروز، ۷ نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذیحساب دو  انتخاب شدند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در دفاع از لایحه انتخاب ۷ نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذیحساب دو  گفت:  پس از ارائه لایحه قائم مقامان ذیحساب  دو از سوی شهرداری به شورا و ارجاع از سوی کمیسیون به کمیته بودجه و نظارت مالی به منظور اعلام ارزیابی فنی و تخصصی با دعوت از افراد معرفی شده از سوی شهرداری  نسبت به ارزیابی دانش و تسلط نسبت به قوانین و مقررات و ارزیابی و گزارشگری یک سند مالی اقدام شد.

او افزود: همچنین پیش از این در خصوص استعلام افراد از حراست و بازرسی اقدام شده بود که بر اساس نتایج ارزیابی و استعلام فهرست افراد واجد صلاحیت جهت تصویب ارائه می شود.

فراهانی گفت: در لایحه ارائه شده از سوی شهرداری، برخلاف ادوار گذشته که مصوبه شورا صرفا فهرست افراد را برای قائم مقامی ذیحساب در یک واحد معین بسنده می کرد، نسبت به تبیین انتظارات شورا از قائم مقامان ذیحساب، لزوم تحویل و تحول با قائم مقام ذیحساب پیشین و ارائه صورتجلسه تحویل و تحول و ارسال رونوشت به خزانه دار شورا، تعیین تکلیف خرج خلاف قانون و لزوم ارسال رونوشت گزارش به شورا ، تعیین تکلیف نظارت بر حسن فعالیت قائم مقامان ذیحساب و ارائه گزارش نظارت به شورا ، محدود کردن فعالیت قائم مقامان ذیحساب در واحد تعیین شده و الزام شهرداری به اخذ مصوبه شورا در صورت تغییر، محدود کردن دوره  فعالیت قائم مقامان ذیحساب در واحد تعیین شده و الزام شهرداری به لحاظ کردن تغییر ذیحساب بدون تداخل با دوره رسیدگی و استقرار حسابرس منتخب شورا  اقدام شد که ان شا ا... با تصویب و رای اعضاء شورا زمینه های تحقق انضباط مالی در شهرداری بیش از پیش فراهم شود.

تسهیلات برای غرفه های متضرر از کرونا

اعضای شورای شهر تهران با اعطای تسهیلات و بخشودگی مالیاتی تا سقف ۵۰ درصد به غرفه‌هایی که به واسطه کرونا تعطیل نشده‌اند اما دچار کاهش درآمد شده‌اند موافقت کردند.

این تسهیلات در جریان بررسی اصلاح ماده ۱۱ مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس واگذار شد که گزارش مشترک کمیسیون های برنامه و وبودجه، فرهنگی و اجتماعی و عمران و حمل و نقل در این باره را بهاره آروین قرائت کرد.

بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و وبودجه گفت: ما در شرایط کرونایی به شهرداری اجازه داده بودیم در قالب یک لایحه در مورد واحدهایی که با تعطیلی مواجه شده‌اند تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در این لایحه موردی را در نظر نگرفته بودیم و این مورد مربوط به واحدهایی بود که تعطیل نشده‌اند اما با کاهش جدی درآمد مواجه شده‌اند. واحدهای واقع در مجتمع های ایستگاهی مترو، اماکن ورزشی و از این دست موارد مشمول این بند هستند.

آروین با بیان اینکه ما پیرو دغدغه‌های دوستان شهرداری دو مورد را به متن لایحه اضافه کردیم، گفت: معاونت مالی شهرداری تهران قرار است با همکاری معاونت های ذی‌ربط دستورالعمل اجرایی دررابطه با اینکه کدام واحدها باید طی چه فرایند اجرایی مشمول تسهیلات شوند، یک دستورالعمل اجرایی تهیه کند که ما عبارت «ظرف مدت دو هفته» را به متن اضافه کردیم و درخواستمان از شهرداری این است که هماهنگی کامل را برقرار کند تا دستورالعمل اجرایی هرچه سریع‌تر تهیه شود.

او گفت: یک ابهام هم در انتهای متن لایحه بود که با همکاری هر سه کمیسیون اصلاح شد و با عبارت «صرفا تا سقف ۵۰ درصد» بر سقف بخشودگی مالیاتی و تسهیلاتی که به واحدهای دچار آسیب مالی اعطا خواهد شد تصریح شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: امیدوارم سریع‌تر این لایحه را به تصویب برسانیم تا مشکل این واحدها حل شود.

در نهایت کلیات گزارش کمیسیون مشترک با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

متن کامل ماده (۱۱) اصلاحی به شرح زیر است:

به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور حمایت از مستاجرین و بهره‌برداران واحدها، اماکن و فضاهای تجاری، اداری، خدماتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی واگذار شده توسط واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به اشخاص حقیقی و حقوقی (بخش خصوصی) که محل کار و فعالیت آنها به دلیل جلوگیری از انتشار شیوع ویروس کرونا تعطیل گردیده و یا به واسطه کاهش درآمد دچار آسیب مالی شده‌اند اما تعطیل نگردیده‌اند، نسبت به استمهال، تعدیل، بخشودگی اجاره‌بها یا افزایش و تمدید مدت قرارداد و یا نحوه ایفاء تعهدات قراردادی و با انجام امر اقاله و سایر تصمیمات مقتضی براساس دستورالعملی که توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری با همکاری سایر معاونت‌های ذیربط برای مشخص نمودن مشمولان این ماده و همچنین نحوه ارائه تسهیلات به گروه‌های مختلف تهیه و پس از تایید شهردار تهران، حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این مصوبه، اقدام نماید. ضمنا مساعدت‌های شهرداری به آن دسته از بهره‌بردارانی که به واسطه کاهش درآمد دچار آسیب مالی شده‌اند اما تعطیل نگردیده‌اند، صرفا تا سقف ۵۰ درصد خواهد بود و نیز همکاری شهرداری با بهره‌برداران فعلی مشروط به پذیرش تمدید قراردادهای جاری حداقل با نرخ‌های کنونی خواهد  بود.

تبصره: در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص این موضوع مصوبه‌ای صادر نماید، براساس مصوبه مذکور اقدام خواهد شد.

تصویب گزارش حسابرسی اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۳

در ادامه رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش حسابرسی اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۳ را قرائت کرد.

مجید فراهانی در گزارش حسابرسی اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۳ با اشاره به برخی مبانی قانونی گفت:  به موجب بند (ج) ماده ۴۴ آیین نامه مالی شهرداری ها و بند ۳۰ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور ‌رسیدگی نهایی و ممیزی حساب شهرداری‌ها به وسیله‌ی شورای اسلامی شهر از طریق بررسی گزارش‌های مالی و گزارش حسابرسان مذکور و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری‌های لازم بر اساس مقررات قانونی انجام می گیرد.

او با اشاره به گزارش حسابرس منتخب شورا افزود:  حسابرسی از اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ توسط موسسه حسابرسی بهروزان حساب (دارای درجه کیفی ب بر اساس رتبه بندی جامعه حسابداران رسمی ایران) انجام شده است.

فراهانی در خصوص ارزیابی کمیته بودجه و نظارت گفت: در ارزیابی  کلی صورت های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره این واحد عدم ارائه‌ی اسناد و مدارک مورد نیاز حسابرسان،   ثبت نادرست حساب‌ها، عدم رعایت قوانین و مقررات، عدم ثبت بخشی از خریدها و مصارف انبار، پرداخت های خارج از چارچوب قرارداد،   پرداختی‌های فاقد اعتبار، ابهامات عدیده پیرامون قرارداد با شرکت خودرو سرویس شهر مشاهده شده است.

با ۱۴ رای موافق گزارش حسابرسی اداره کل پشتیبانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۳ به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

اماکن تاریخی مشمول تخفیف عوارض نمی شوند

بررسی استفساریه شهردار تهران موضوع بند چهارم ماده یکم مصوبه تعیین سیاست های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی دستور بعدی شورای شهر بود.

گزارش کمیسیون های برنامه و بودجه و فرهنگی و اجتماعی به صورت مشترک درباره این اصلاحیه باید در دستور کار قرار می گرفت.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر به دلیل اینکه گزارش نتیجه کار کمیسیون مشترک پیشنهاد نشده است و دو گزارش کاملا متفاوت به هیات رئیسه رسیده پیشنهاد خارج شدن این موضوع از دستور را مطرح کرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز پیشنهاد کرد برای این موارد یک دستورالعمل تعیین شود که درگیر این مسئله نشوند.

زهرا نژاد بهرام نیز گفت که استفساریه به منظور سرعت در کار است و در حال حاضر دو ماه گذشته و دو گزارش متفاوت در هیأت رئیسه است و نمی توان جلسه را اداره کرد.

بهاره اروین گفت که از دستور خارج کردن این دو گزارش به این دلیل که رأی هر کمیسیون متفاوت است منطقی نیست بلکه باید صحن در این باره تصمیم گیری کند.

حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر گفت: کمیسیون فرهنگی قائل به این هستند که شهرداری باید عوارض مربوطه را ببخشد و ما به عنوان کمیسیون برنامه و بودجه ورود کردیم و اعلام کردیم که اسناد بالادستی چنین اجازه ای را به شورا نمی دهد و باید اماکن تاریخی عوارض پرداخت کنند. نظر اعضای کمیسیون فرهنگی به طریق دیگری قابل حل است. مواد ۱۶ و ۱۷ در اختیار شهردار می تواند به این افراد کمک شود. به همین دلیل تصویب این طرح باعث رد هیأت تطبیق می شود چون در تغایر با اسناد بالادستی است.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: نگاه کمیسیون فرهنگی به دلیل وضع ساختمان های تاریخی است که بیش از ۶۰ درصد ساختمان ها را از دست داده ایم. مالکان به سمت تخریب و ساخت مجتمع ترغیب می شوند. بافت قدیمی تهران از بین رفته است. آقای شهردار هم می توانست از شورا نظر نخواهد اما اکنون شورا باید صراحت داشته و نگاه حمایتی داشته باشد.

رئیس شورای شهر در نهایت از حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا خواست تا نظر شهرداری را اعلام کند تا اعضا به نظر شهرداری رأی دهند.

مظاهریان گفت: این استفساریه به دنبال تشکیک یکی از اعضای شورای شهر درباره خودداری از عوارض کاربری بود. در این مصوبه بحث عوارض شهرسازی بوده است. شهرداری هم معتقد است که این تخفیف شامل عوارض شهرداری است. ما معتقد هستیم حتی اگر تصویب شود قانونگذار می تواند عوارض ملی را حذف کند. از نظر ما دایره شمول مربوط به عوارض شهرسازی است و به عوارض دیگر تسری ندارد.

رئیس شورای شهر هم اعلام کرد که این موضوع روشن است که تخفیف عوارض ملی به عهده کسی نیست.

با این حال محمد جواد حق شناس موضوع تخفیف را منتفی دانست و بحث در این باره را غیر قابل قبول خواند.

در این باره نیز حسن رسولی گفت: قانون نوسازی، تجمیع عوارض مصوب مجلس است و در این قوانین لغو عوارض ممنوع است. هر چند به لحاظ فرهنگی در جهت احیا باشد.

در نهایت نظر شهرداری در این باره به رأی گذاشته شد و نظریه شهرداری به تصویب رسید.

تصویب لایحه شهرداری برای تعیین بهای خدمات صدور پروانه فعالیت ناوگان باری

بررسی لایحه شهردار تهران درباره تعیین بهای خدمات صدور پروانه فعالیت ناوگان باری در شهر تهران دستور بعدی شورای شهر بود که گزارش مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه و عمران و حمل نقل از سوی محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل قرائت شد.

علیخانی در گزارش خود اعلام کرد برای صدور پروانه ده هزار تومان و برای تمدید ۸ هزار تومان باید پرداخت شود.

او نرخ های ناوگان باری در شهر تهران را اعلام کرد و گفت که سازمان حمل و نقل و ترافیک می تواند این نرخ ها را به روز کند.

کلیات این لایحه که یک ماده واحده با ۵ تبصره است به رأی گذاشته شد و با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر اعلام کرد که جلسه آتی شورای شهر به دلیل آنکه مربوط به باغات است به غیر از سالاری و صدر اعظم نوری روسای کمیسیون شهرسازی و معماری و محیط زیست مابقی اعضا می توانند به صورت مجازی در جلسه شرکت کنند. به این ترتیب جلسه روز سه شنبه شورای شهر با حضور هیأت رئیسه و برخی از اعضا به صورت مجازی و حضوری مشترک برگزار می شود.

روش های نیم بند برای کرونا جوابگو نیست
محسن هاشمی در پایان جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره نشست امروز شورای شهر و موضوع کرونا گفت: در مورد موضوع کرونا وضعیتی که اکنون وجود دارد و مسئولان بهداشتی از بالا رفتن جدی فوتی ها در تهران صحبت می کنند وضع مناسبی نیست .
او گفت: مسئولان وزارت بهداشت  تعداد مبتلایان را ۱۲ هزار نفر اعلام کردند و صحبت از هزار هم کردند که نمی خواهم در اینجا به آن اشاره کنم. روش های نیم بند جوابگو نیست و متأسفانه پاسخ برعکس می دهد چون به ویژه در حمل و نقل عمومی به خصوص در ساعات پایانی روز باعث شلوغی شده ایم . نظر ما همچنان منطبق با همه کارشناسان و مسئولان شهر حداقل دو هفته تعطیلی کامل به سبک عید نوروز در تهران است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 6240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =