نشست هم اندیشی پیرامون آسیب های اجتماعی در محله باغ آذری

نشست هم اندیشی پیرامون آسیب های اجتماعی در محله باغ آذری با حضور معاون سیاسی –امنیتی فرمانداری تهران، معاونین شهرداری منطقه در محله باغ آذری برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶، این نشست با هدف بررسی نحوه کاهش آسیب های اجتماعی و جمع آوری معتادان، نحوه ارتقاء و افزایش امنیت در محله باغ آذری با حضور معاون سیاسی –امنیتی فرمانداری تهران، معاونین شهرداری منطقه، معاون اجرایی و معاون اجتماعی و فرهنگی قرارگاه ثارالله، سرپرست دادستانی بعثت، روسای کلانتری، نمایندگان سازمان های آب و فاضلاب، برق و ... برگزار شد.

جابر انصاری معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۶، ضمن معرفی ظرفیت های محله باغ آذری در مورد ویژگی جغرافیایی این محله گفت: محله باغ آذری واقع در شمال شرق منطقه با وسعت ۲۵۳ هکتار، ۵۶۰۰ واحد مسکونی، ۳۰۰۰ واحد تجاری فعال که با افتتاح پاساژهای تجاری جدید، از مرز ۴۵۰۰ واحد تجاری خواهد گذشت، واقع شده است. این محله دارای حدود ۱۴۰۰۰ نفر جمعیت که تقریبا ۲۶۰۰ نفر آن با مشکلات مالی روبرو هستند.

او با اشاره به اهمیت کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت این محله ادامه داد: مردم محله باغ آذری، خانواده های شهدا و سرپرستان خانواده های زیادی در این محله محروم واقع شده اند. اهالی این محله با دسترسی به فرصت های فرهنگی و اجتماعی می توانند وضعیت خود را ارتقاء داده و شرایط بهتری پیدا کنند، برخی از قهرمانان ملی کشورمان از همین محله برخاسته اند و این موضوع همه جمع را در برابر وظایفمان مسئول تر می کند، به رغم اینکه مجموعه اقتصادی قدرتمندی در این محله وجود دارد اما توان اقتصادی مردم به شدت آسیب دیده است و مشکلات این محله بسیار جدی است.

او با توجه به پیگیری های اعضای شورایاری محله اظهار داشت: حضور معتادان و بی خانمان ها همچنین اراذل و اوباش بزرگترین دغدغه ی شهروندان در این محله محسوب می شود که اکثر آنها مهاجر هستند.

معاون سیاسی –امنیتی فرمانداری تهران در واکنش به گزارش های ارائه شده توضیح داد: مسئله و موضوع اعتیاد و معتادان متجاهر فراتر از مدیریت شهری است و تکلیف همه دستگاه هاست و با نظارت و تعامل همه دستگاه ها صورت می گیرد.

او افزود: موضوع آسیب های اجتماعی و نبود امنیت سکونت را در محله باغ آذری به هم ریخته، باید این محله از نظر فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و ... مورد توجه قرار گیرد، به ویژه هنگام شب به دلیل حضور اراذل و اوباش نا امن بوده و انواع جرائم ممکن است در آن اتفاق بیفتد که باید برنامه های ملی و محلی جهت پیشگیری از اعتیاد انجام شود.

پورآقایی معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۶ در ادامه خاطر نشان کرد: به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم و ارج نهادن به مقام شامخ آن عزیزان و تکریم خانواده های شهدا، یادواره هایی در این محله برگزار شد، کلنگ زنی زمین فوتبال بوستان میثاق نیز در این محله انجام شد و به زودی این آکادمی تخصصی ویژه کودکان کم برخوردار به بهره برداری می رسد و نماینده خیری هزینه ساخت این بنا را متقبل شده است، نصب تابلوهای تمثال شهدا در کوچه های محل و دیدار مستمر با خانواده های معزز شهدا صورت می گیرد، به دلیل شیوع بیماری کرونا برنامه ها جهت جلوگیری از تجمع های مردمی برگزار نمی شود و از مشکلات اساسی محله بافت قدیمی و فرسودگی بناهاست که با توجه به فقر اقتصادی حاکم بر ساکنین محله و کوچک بودن قطعات زمین ها موجب می گردد مقررات شهرسازی اجازه ایجاد بناهای با تراکم بالا را نداده از این رو ساخت و ساز برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد و بافت فرسوده منشا بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی محله است، که با پیگیری های انجام شده، تغییر پهنه صورت گرفته که کمک شایانی برای ساخت و ساز خواهد بود، ولی استقبال سرمایه گذار کم است.

او ادامه داد: بزرگترین مسئله ای که در این محله خودنمایی می کند وجود و کثرت معتادین متجاهر و نا امن بودن محله خصوصا در شب است که زمینه انواع جرائم و آسیب های اجتماعی را فراهم می کند، جرائمی مانند سرقت، اخلال در نظم و آرامش عمومی، فروش مواد مخدر و ... که در ساعات تعطیلی بازار بستری مناسب برای سارقان و مجرمان فراهم می شود.

 همواره و در هر مسئله اجتماعی، پیشگیری بسیار مفید و مؤثرتر و کم هزینه‌تر از درمان می باشد. در این جلسه برای پیشگیری از ارتکاب عمل بزهکارانه توسط افراد، به ویژه نوجوانان یا جوانان پیشنهاداتی ارائه شد:

۱. هماهنگ کردن بخش های عمومی و خصوصی، که در زمینه پیش‌گیری از وقوع جرم فعالیت دارند؛ مانند نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهزیستی، امور زندان ها، قوه قضائیه، شهرداری ها، شوراها، امور جوانان و... به منظور اجرای برنامه عملی پیش گیرانه و هماهنگی بیش تر.

۲. آگاهی دادن به خانواده ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب جرم توسط آنان.

۳. اتخاذ تدابیر امنیتی بیش‌تر توسط نیروی انتظامی در محل‌های جرم خیز، و اقداماتی به منظور کمک به خانواده‌ها، بخصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند.

۴. اطلاع رسانی شفاف رسانه‌های جمعی برای تشویق جوانان درباره تسهیلات و فرصت‌هایی که جامعه برای آنان قرار داده است.

۵. اقدامات امنیتی برای مراکز حساس تجاری، بانکی

۶. تدوین و برنامه ریزی برنامه های اجتماعی و فرهنگی فوق العاده در راستای فرهنگ سازی، آموزش و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در محله باغ آذری

۷.نظارت و پیگیری مراجع ذی صلاح برای پیشگیری از واگذاری اماکن و منازل مسکونی به اتباع بیگانه غیر مجاز

 پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ در تمام فعالیت های برنامه ای و عمرانی محله باغ آذری را در اولویت های منطقه قرار داده است و همه همکاران منطقه در تلاش هستند که گود باغ آذری با مرمت و بازسازی از تهدید های فراوان به فرصت های قابل قبول تبدیل شود.

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 6285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =