شهرداری، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی همکاری می کنند

شهر: تفاهمنامه همکاری سه جانبه بین وزارتخانه های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران به امضا رسید.

در راستای  احیاء و بهره برداری مدارس ماندگار تهران ، تفاهمنامه همکاری سه جانبه بین وزارت خانه های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهرداری تهران به امضا رسید.
 به گزارش شهر؛ در راستای همکاری در شناسایی، حفظ، مرمت، احیاء، استمرار فعالیت و بهره برداری از مدارس ماندگار شهر تهران، عصر امروز  تفاهمنامه همکاری سه جانبه ای بین وزارتخانه های آموزش و پرورش،  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهرداری تهران  با حضور محسن حاجی میرزایی، علی اصغر مونسان و پیروز حناچی به امضا رسید.
 بر این اساس؛ آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار بوده و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت باشند، برابر ضوابط و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش ، در زمره مدارس ماندگار مورد بررسی قرار می گیرند.
بر اساس مفاد این تفاهمنامه؛ وزارت آموزش و پرورش نسبت به معرفی مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند (مطابق تعریف میراث فرهنگی کشور) اقدام کرده و زمینه های همکاری برای حفظ، مرمت، احیاء، استمرار فعالیت آموزشی و بهره برداری فرهنگی ابنیه معرفی شده را فراهم می کند.
همچنین؛ شهرداری تهران در جهت اجرای این تفاهمنامه در مورد مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند به عنوان بخشی از فضای شهری قابل دسترس شهروندان، اهتمام داشته و در تهیه و اجرای طرح مرمت، احیاء و بهره برداری و نیز تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدام می کند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز  نسبت به صدور مجوزهای لازم جهت پیشبرد تفاهمنامه حاضر و تأمین اعتبارات مورد نیاز ، اقدام لازم را به عمل می آورد.
 این تفاهمنامه حاضر در ۸ ماده، ۱ تبصره و در ۳ نسخه تنظیم و به امضاء طرفین رسید و مبادله شد.

 در این دوره از مدیریت شهری به میراث فرهنگی توجه ویژه ای شد

به گزارش شهر پیروز حناچی؛ شهردار تهران در آیین امضای تفاهمنامه بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران در مدرسه البرز گفت: امروز افتخار داریم که در یکی از ماندگارترین فضاهای آموزشی شهرمان گرد هم جمع شویم و هدف همه ما حفظ و نگهداری ارزش های شهر است.
او با بیان این که در این دوره از مدیریت شهری تلاش شده به موضوع میراث فرهنگی بیشتر توجه شود افزود: ثروت های شهر همان‌هایی هستند که فرصت ظهور و بروز می یابند. ما در دوره جدید مدیریت شهری تلاش کردیم که نگاه مدیریت شهری را به کلانشهر تغییر دهیم و به ارزش های آن بیفزاییم. تهران شهری زیباست و مملو از اتفاقات و حوادث که آثار آن هنوز در شهر باقی است. تهران بیش از ۲۰۰ سال است که پایتخت است و آثار زیادی را در خود جای داده  و بخشی از این آثار در حوزه آموزش و پرورش هستند.

شهردار تهران ادامه داد: مرحوم پیرنیا  از مدارسی در شهر یاد میکند که در آن از معماری ایرانی استفاده شده است و این مدارس در بخش های جنوبی شهر قرار دارند. یکی از این مدارس همین مدرسه البرز است که با وجود اینکه معمارش نیکلای مارکوف روسی بود اما معماری اش  ایرانی است .
حناچی در ادامه گفت:  با توجه به نگاه آقای دکتر حاجی میرزایی تلاش می‌کنیم که اتفاقات خوبی در حفظ میراث فرهنگی در مدارس اتفاق بیفتد. همچنین به عنوان شهردار تهران, تلاش می کنیم کاری کنیم که تمامی مناطق تهران مدارس باکیفیت داشته باشند تا به خاطر مدرسه سفرهای بیشتری به شهر و ناوگان حمل و نقل شهری تحمیل نشود.

نگاه شهرداری تهران نسبت به میراث فرهنگی متفاوت شده است

به گزارش شهر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی در مراسم امضای در مراسم امضای تفاهمنامه میان وزارتخانه های آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران گفت: بناهای تاریخی جزو هویت کشورند و با ارزش ترین های هر جامعه هستند. کشور ما به دلیل تاریخ طولانی میراث گرانبهای فراوانی دارد و آموزش و پرورش هم به واسطه تاریخ طولانی خود بناهای تاریخی زیادی دارد که در دسته میراث ملموس و ناملموس قرار می گیرند و من همین جا از وزیر آموزش و پرورش به دلیل اهتمام او در حفظ این میراث تقدیر و تشکر می کنم.


 او ادامه داد: در سال گذشته قانونی تصویب شد که دستگاه‌ها را مکلف به حفظ اماکن تاریخی خود می کرد. این قانون به وزارت میراث فرهنگی کمک می کند که بتواند از میراث گرانبهای کشور حفاظت کند.

مونسان در ادامه گفت: از همه شهرداران کشور به خصوص شهردار تهران تشکر می‌کنم که همکاری شان با ما برای حفظ میراث فرهنگی بیشتر شده است و نگاهشان نسبت به قبل تغییر کرده و به میراث فرهنگی بیشتر از گذشته توجه میکند.
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به مفاد این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: امیدوارم با امضای این تفاهمنامه بتوانیم اماکن تاریخی آموزش و پرورش را بهتر حفاظت کنیم و حتی شاهد موزه مدرسه باشیم . در دولت تدبیر و امید تعداد موزه‌های کشور از ۴۰۰ موزه و ۷۰۰ موزه فعال رسیده که کار بزرگی است و با کمک مردم انجام شده است.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 6367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =