حذف اختیارات مدیریت محلی شاخصه دولتهای مرکزگراست

شهر: رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری ها در کمیسیون شوراها و فراکسیون مدیریت شهری مجلس به شکل موازی در حال بررسی است و امیدوارم این دو لایحه تا پایان سال تعیین تکلیف شود.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضع لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری های کشور که در نوبت رسیدگی در مجلس قرار دارد، بیان کرد: در آخرین روزهای مجلس گذشته، شورای نگهبان ایراداتی را بر این دو لایحه گرفت و لوایح به مجلس جدید برگشت داده شد.

او با اشاره به اینکه مجلس جدید در حال بررسی این لوایح است، گفت: این نگاه بسیار مهم است که آیا مجموعه قانون گذاران کشور به دنبال تمرکز بر اداره کشور هستند یا عدم تمرکز. اعتقاد ما این است که با توجه به فشارهایی که کشور هم به واسطه تحریم و هم کرونا با آن رو به رو است و همچنین کمبود منابعی که دارد راهی به جز اداره کشور به صورت غیر متمرکز نداریم.

فراهانی به سال ۱۳۶۲ و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در آن زمان قانونگذاران مجلس اول به دلیل کمبود منابع مالی استقلال مالی شهرداری ها را تصویب کردند و بند ناف تغذیه شهرداری ها از دولت را بریدند اما گر قرار است این اتفاق بیافتند باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم. باید به سمت قدرتمند کردن مجموعه های مدیریت شهری در سطح روستاها، شهرها و بخش ها برویم.

او ادامه داد: کلانشهرها و شهرهای بزرگ، کوچک و متوسط باید اختیارات متمرکز داشته باشند و منابع مالی برای آنها به صورت مستقل تعیین شود که بتوانند شهر خود را با مقتضیات اداره کنند.

فراهانی گفت: اداره شهری مانند تهران با اصفهان و شیراز و تبریز فرق می کند. هر کدام از این شهرها مقتضیات خاص خود را دارند و همان طور که در دنیا در همه کشورهای توسعه یافته  دولت های ملی از دولت های محلی جدا شده اند، مدیریت شهری از مدیریت ملی جدا شده است، پارلمان ملی از پارلمان شهری جدا شده است و عملا با یک شکل از رقابت توسعه ای برای شهرها روبه ررو هستیم باید در ایران نیز از این تجربیات استفاده کنیم. تنها کشورهای سوسیالیستی ، کمونیستی و کشورهایی که نگاه های متمرکز سانترالیزه (مرکز گرا) در آنها وجود دارد به سمت حذف اختیارات مدیریت های محلی پیش می روند.

او ادامه داد: این اقدام به هر حال دولت های مرکزی را دچار مشکل می کند چراکه اداره آنها دچار مشکل خواهد شد و باید تأمین منابع کنند. این مدل در اداره شهرها مدل شکست خورده است.

فراهانی گفت: اطمینان دارم که نمایندگان مجلس یازدهم با توجه به تجربه خوبی که در شوراهای شهر داشته اند و فراکسیون مدیریت شهری یکی از بزرگترین فراکسیون ها در مجلس فعلی است، این دغدغه ها را دارند و آنها هم به همین سمت حرکت می کنند.

او ادامه داد: تا جایی که مطلع هستم این لوایح در کمیسیون شوراها و فراکسیون مدیریت شهری به شکل موازی در مجلس در حال بررسی است و امیدوارم این دو لایحه تا پایان سال تعیین تکلیف شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 6402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =