۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 6418
چرا باید مصرف پلاستیک را کم کنیم؟

اواخر قرن نوزدهم بود که یک خبر خوش برای جهانیان منتشر شد و این خبر این بود که بشر توانست ماده‌ای به نام پلاستیک را اختراع کند، ماده ای که قرار بود به بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها در کره زمین کمک کند.

پلاستیک قرار بود مصرف آب را کم کند، قرار بود ملاحظات بهداشتی را ارتقا دهد اما عملا نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه اکنون یکی از مهلک‌ترین موادی که در طبیعت وجود دارد، پلاستیک‌ها هستند. پلاستیک‌ها  سبب مرگ دست کم صد هزار جاندار آب‌زی در سال و یکی از مهم‌ترین عوامل انقراش گونه های ارزشمند روی کره زمین به شمار می‌روند.

پلاستیک‌ها یکی از مهم ترین عواملی هستند که میزان نفوذ آب در خاک را کاهش می‌دهند و سبب خشکی آبخوان‌ها و کاریزها می‌شود. این ماده سبب می‌شود تا فرسایش خاک به عنوان ارزشمندترین ماده غذایی افزایش یابد. پلاستیک‌ها وقتی که خرد و تجزیه می‌شوند، به اشتباه به عنوان غذا مورد استفاده دام، پرندگان و دیگر حیات وحش قرار می‌گیرد و در زنجیره غذایی وارد حیات انسانی شده و سونامی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های گوارشی را تشدید می‌کند.

در مجموع امرز بشر به این نتیجه رسیده است که باید تلاش بی امانی را انجام دهد تا جایی که امکان دارد دوباره مصرف پلاستیک‌ها را کاهش دهد. متاسفانه در شهر ما، تهران، میزان حجم و وزن پلاستیک‌ها از میزان حجم و وزن دیگر زباله‌های خشک از جمله چوب، کاغذ و شیشه و فلزات بیشتر است و این نکته نشان‌دهنده این است که متاسفانه مصرف پلاستیک در ایران به طرز شتابان و نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 6418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =