۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 6473

آتش نشانی رفتارشناسی حریق را منتشر کرد

سوئد پایه گذار علم رفتارشناسی آتش است
آتش نشانی رفتارشناسی حریق را منتشر کرد

سازمان آتش نشانی کتاب « حریق در فضاهای بسته » که به رفتارشناسی آتش می پردازد را منتشر کرد. این کتاب علاوه بر آتش نشانان برای شهروندان در حوزه آگاهی و پیشگیری مفید است.

نوید بیات مشاور و نماینده مدیرعامل در امور بین الملل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و مسئول واحد تحقیق و توسعه معاونت طرح و برنامه این سازمان در گفتگو با شهر درباره کتاب «حریق در فضاهای سربسته»که آن را اخیراً ترجمه کرده است، گفت: این کتاب به موضوع چگونگی رفتار حریق در فضاهای بسته می پردازد که بخش عمده ای از عملیاتهای آتش نشانی به آن ارتباط پیدا می کند و بطور کلی در حوزه رفتارشناسی حریق درباره آن صحبت می شود. این کتاب از انتشارات سازمان آتش نشانی سوئد بوده و نویسنده آن یکی از آتش نشانان مجرب و صاحب دانش سوئدی است.

کشور سوئد پایه گذار علم رفتارشناسی حریق و دوره های آموزشی مربوط به این حوزه در دنیا به شمار می آید. دلیل آن هم این است که در دهه ۱۹۸۰ در پی وقوع یک انفجار موسوم به Backdraft در یک حریق منزل مسکونی دو تن از آتش نشانان سوئدی جان خود را از دست دادند و از آن تاریخ به بعد کشور سوئد تحقیقات گسترده علمی و عملی در رابطه با رفتار حریق در فضاهای سربسته و پدیده های ناشی از آن را انجام داد. به همین سبب، تولیدات علمی و عملی این کشور در زمینه رفتارشناسی حریق همواره از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

او افزود: نویسنده در این کتاب بصورت بسیار زیبا از دریچه علمی و عملیاتی به رفتار آتش در فضای بسته پرداخته و پدیده ها و رویدادهای مخاطره انگیزی از قبیل انفجار بک درفت (انفجاری است که در اثر ورود ناگهانی اکسیژن هوا به محیط در بسته ای که دارای مواد قابل اشتعال بسیار داغ و کمبود اکسیژن است  به وجود می آید) و فلش اور ( فلش اور، خطرناک ترین لحظه آتش سوزی تلقی می شود. زمانی که فضای سربسته به یکباره و باحالت انفجاری شعله ور می شود) مورد بحث قرار می دهد و مطالعه آن می تواند برای آتش نشانان و کسانی که در حوزه عملیاتی و مقابله با حریق فعالیت می کنند بسیار مفید باشد. 


بیات همچنین درباره دو کتاب دیگری که ترجمه و چاپ کرده است گفت: دو کتاب دیگری که آنها را ترجمه کرده ام مربوط به معرفی مفهوم جدیدی در حوزه آتش نشانی و ایمنی موسوم به کاهش خطرپذیری جامعه است. مخاطب این دو کتاب تنها آتش‌نشانان نیستند بلکه طیف وسیعی از مخاطبان را می‌تواند شامل شود. در این کتابها به مقوله پیشگیری از وقوع حوادث و ایجاد تمهیداتی برای افزایش سطح ایمنی در جامعه با مشارکت و همکاری آحاد مختلف ذینفعان از جمله اصناف، تولیدکنندگان، سازمانهای همکار و عموم مردم پرداخته شده است. همان طور که می دانید در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا برج های چند ده طبقه ای وجود دارد که تجهیزات آتش نشانی نمی تواند به سبک عادی عملیات اطفای حریق در این برج ها را انجام دهد اما این برج ها خودشان دارای تجهیزات ایمنی هستند که می تواند از وقوع خطر پیشگیری کند از همه مهمتر فرهنگ ایمنی بین مردم، صاحبان و ساکنین این ساختمانهای بلندمرتبه به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار در امر پیشگیری از وقوع حوادث مورد توجه قرار می گیرد. این دو کتاب با عناوین: « ارزیابی خطر پذیری جامعه (بخش ۱)» و «برنامه کاهش خطر پذیری جامعه (بخش ۲)» ترجمه و چاپ شده اند.


او درباره علت ترجمه این کتاب ها گفت: یکی از دلایلی که به سراغ ترجمه این کتاب ها رفتم این بود که در یک دهه اخیر سازمان آتش نشانی از نظر سخت افزاری شامل انواع مختلف خودروها و تجهیزات و البسه حفاظت فردی پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای داشته است و آتش نشانی تهران هم اکنون از نظر تجهیزات با  سازمانهای آتش‌نشانی صاحب سبک در اروپا قابل مقایسه است و لازم است که همگام با این پیشرفتها از نظر نرم افزاری و آموزش نیز برنامه هایی برای آن به اجرا درآید تا سطح آگاهی و دانش علمی و عملیاتی کارکنان آتش نشانی نیز ارتقا پیدا کند و من امیدوارم ترجمه و انتشار این کتاب ها در این راستا بوده و منجر به محقق شدن این اهداف شود.
او درباره چگونگی توزیع این کتاب گفت: کتاب های یادشده در مرکز آموزش سازمان آتش نشانی تهران قرار دارد و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 6473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =