نهرسازی در سه خیابان معروف تهران

شهردار منطقه ۶ تهران درباره اقدامات شهرداری تهران برای جلوگیری از حوادث ناشی از آب‌ماندگی در حوالی میدان ولیعصر(عج) و خیابان کریمخان زند توضیح داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶، حوالی میدان ولیعصر(عج) تهران در سال گذشته شاهد دو اتفاق در فصل بارش بود که طی آن آسفالت کف خیابان در خیابان‌های ولیعصر و کریمخان زند از جا بلند شد و آب فوران کرد. از پدیده آب‌ماندگی به عنوان علت این دو اتفاق نام برده شد.

اکنون که بارش‌های مستمر در شهر تهران آغاز شده است، این پدیده در نقاطی از شهر تهران که زمینه آب‌ماندگی در زیر زمین در آن نقاط وجود دارد، دور از انتظار نیست. شهردار منطقه ۶ تهران و معاون خدمات شهری این منطقه درباره اقداماتی که برای جلوگیری از این اتفاقات در سال جاری پیش‌بینی شده است، توضیح داد.

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران در این باره گفت: سال گذشته دو اتفاق ناشی از آب‌ماندگی در میدان ولیعصر(عج) و همچنین در خیابان کریمخان زند رخ داد که ناشی از عدم کشش نهر در این دو نقطه بود.

او افزود: بارشی که سال گذشته در آن بازه زمانی اتفاق افتاد در زمره بارش‌های سیلابی بود که با یک توالی سالیانه شاهد وقوع چنین بارش‌هایی هستیم. بارش به حدی بود که در عرض ۳۰ دقیقه ۱۹ میلی متر باران در تهران آمد و این خارج از پیش‌بینی‌های معمولی است که در زمان بارش‌های متعارف در نظر می‌گیریم.

شهردار منطقه ۶ تهران درباره اتفاقاتی که در پی این بارش سیلابی در محدوده مرکزی تهران رخ داده بود، اظهار کرد: آن بارش سیلابی در میدان ولی عصر(عج) باعث شد کانال مربوطه در اثر حجم و دبی سنگین آب، کشش لازم را نداشته باشد و کافی نبودن کشش نهر منجر به کنده شدن و بلند شدن آسفالت در آنجا شد. همین اتفاق هم در خیابان کریمخان مقابل خیابان خردمند رخ داد.

فرهادی افزود: بعد از آن دو اتفاق، مدیریت شهری در خیابان کریمخان زند مقابل خیابان خردمند، یک کانال به موازات کانال عرضی که وجود داشت و آب را از کانی و نهر شمالی به جنوب خیابان کریمخان هدایت می‌کرد، ایجاد کرد تا یک مقدار حالت بازدارنده ایجاد شود. در نقاط بالادست، خیابان قائم مقام فراهانی و خیابان میرزای شیرازی هم نهرهای عرضی ایجاد کردیم که در زمان وقوع بارش‌های پرحجم و با دبی بالا بتوانیم حجم روان‌آبی که به سمت خیابان کریمخان می‌آید را کم کنیم.

او ادامه داد: در میدان ولیعصر(عج) با توجه به اینکه کار خیلی سنگین بود، مناقصه‌ای از طریق شرکت خاکریزآب برگزار و طی یک ماه اخیر پیمانکاری شناسایی شد تا بتوانند اصلاح ساختاری را که نهر و کانال نیاز داشت انجام دهند. فضایی را به عنوان محوطه کارگاهی در اختیار شرکت خاکریزآب قرا داده‌ایم و عملیات اجرایی‌شان هم شروع شده است. امید داریم با اقداماتی که در دست انجام است ۹۰ درصد مشکل در این نقطه در بارش‌های آتی حل شود.

وضعیت کانال‌های بلوار کشاورز و نواب

علیرضا علی‌بخشی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ تهران نیز در پاسخ به این سوال که آیا مشکل آب‌ماندگی در محدوده میدان ولیعصر(عج) و خیابان کریمخان زند دیگر تکرار نمی‌شود، تاکید کرد: در خیابان کریمخان که اقدامات لازم رأسا توسط منطقه ۶ تهران صورت گرفته، کار به طور کامل انجام شده است و نهر زیرسطحی به حالت کانال‌مانند و روبسته ایجاد شده و موضوع نقصان در کشش نهر برطرف شده است.

علی‌بخشی در تشریح وضعیت لایروبی انهار و کانال‌های سطح منطقه ۶ تهران نیز گفت: در حالت معمول ۱۵ کیلومتر کانال خاکریزآب، کانال نواب و کانال بلوار کشاورز در منطقه ۶ به طور مستمر توسط اداره مسیل‌ها و قنوات تحت نظر هستند و عملیات لایروبی حوضچه‌ها، کانال‌های روبسته و انهار روباز و کانی‌ها به طور مستمر از مرداد ماه آغاز شده است.

او از ویدئومتری کانال‌های بلوار کشاورز و نواب خبر داد و افزود: در ویدئومتری، طول مسیر کانال پایش می‌شود تا اگر حجم لای و رسوبات در مقاطعی به حدی زیاد باشد که موجب پس‌زدگی و عدم کشش کانال شود، یا در اثر عملیات عمرانی و اتفاقات غیرطبیعی دچار ریزش شده باشند، اقدام لازم صورت گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ تهران در پایان گفت: ویدئومتری این کانال‌ها نشان داد که از کشش مناسبی برخوردار هستند و از نظر حجم لای و رسوبات مشکل خاصی ندارند. با این وجود، بخش زیادی از مشکلات ما در حوضچه‌ها و کانال‌ها ناشی از رها کردن زباله و ضایعات به انهار است که باعث گرفتگی کانال‌ها می‌شود و حجم رسوب‌برداری را افزایش داده و در بارش‌های سیل‌آسا باعث ایجاد مخاطره می‌شود.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 6478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =