از تصویب طرح جامع ریلی تهران تا ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاه‌های مسوول در تحقق همه برنامه‌ها و راهکارهای پیشنهادی شهرداری، در بخش آلودگی هوا و کاهش ترافیک تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای ‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، گزارشی از مراحل انجام فعالیت‌های طرح جامع حمل و نقل تهران، پیشرفت آن و نیز فعالیت‌های باقی‌مانده و زمان‌بندی آن تا پایان ارایه شد.

دراین گزارش که توسط معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ارایه شد، ضمن تاکید بر پایان و تصویب طرح جامع ریلی تهران در شورای ‌عالی ترافیک و تقدیر از همراهی، مساعدت و تلاش‌های وزارت کشور بابت این موضوع، به نحوه گروه‌بندی مطالعات جامع در قالب هسته مرکزی شامل داده‌ها و مدل حمل و نقل تهران، و محورهای مطالعاتی شامل طرح جامع حمل و نقل ریلی، طرح حمل و نقل همگانی یکپارچه تهران، طرح حمل و نقل پاک، و طرح مدیریت تقاضای حمل و نقل در تهران پرداخته شد. 

همچنین، در ادامه جدول زمانی انجام فعالیت‌ها تا پایان مطالعات ارایه گردید. پس از آن، در بخشی از نظرات ارایه شده، بر ضرورت توجه به طرح آمایش زمین، پدافند غیرعامل، گسل‌های تهران و موارد مشابه توسط برخی از اعضای حاضر در جلسه اشاره شد. در ادامه، «جمالی‌نژاد» معاون وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ضمن تاکید بر این ضرورت توجه به این موضوع‌ها در طرح‌های جامع شهری، اعلام کرد انجام این بررسی‌ها در حوزه فعالیت‌های طرح جامع حمل و نقل نمی‌گنجد و این طرح، عمدتا بر حمل و نقل و پیامدهای آن و نیز برنامه‌های آن در افق زمانی مشخص تمرکز دارد و  چنین رویکرد جامعی، همکاری و هماهنگی همه نهادها و سازمان‌های ذیربط، خارج از حوزه وظایف و اختیارات شهرداری تهران را می‌طلبد.

در ادامه جلسه، برنامه‌های شهرداری تهران در معاونت حمل و نقل و ترافیک برای کاهش آلودگی هوای پایتخت، توسط مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ارایه شد. در این ارایه، بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی، تامین هزینه احداث و بهره‌برداری خطوط متروی مصوب در طرح جامع ریلی، و نیز اجرای روش‌های مدیریت عرضه و تقاضای سفر برای کاهش استفاده از خودروی شخصی تاکید شد.
همچنین، برنامه‌های توسعه و تجهیز معاینه فنی برای بهبود عملکرد و کیفیت ناوگان حمل و نقل تهران ارایه گردید و در نهایت، ضرورت عملیاتی شدن قوانین بهبود دهنده کیفیت هوای تهران، از جمله اجرای کامل محدودیت‌های ترافیکی به‌ویژه طرح  LEZ مورد اشاره قرار گرفت.
"سید مناف هاشمی"، معاون حمل و نقل، ترافیک شهرداری تهران، در این جلسه گفت: طرح جامع حمل و نقل، مستندات طرح جامع شهری در مورد توسعه شهر و نحوه استقرار کاربری‌ها را، به شکل برآورد و پیش‌بینی تعداد سفرهای حاصل از انواع کاربری‌ها در سطح شهر تا مقیاس ناحیه‌های ترافیکی مد نظر قرار می‌دهد.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران، پایان خرداد ماه سال 1400 را زمان پایان مطالعات و ارایه خروجی‌های آن به مراجع ذیربط اعلام کرد.

هاشمی در ادامه به ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مسوول و ذیربط در دولت، از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه برای مشارکت در تامین هزینه‌ها و منابع مالی مورد نیاز مترو، ناوگان حمل و نقل همگانی و نیز مساله موتورسیکلت‌ها و تبدیل آنها به موتورسیکلت‌های انژکتوری یا برقی اشاره کرد و این تعامل و همکاری را در تحقق همه برنامه‌ها و راهکارهای پیشنهادی شهرداری، هم در بخش آلودگی هوا و هم در زمینه کاهش ترافیک، بسیار حیاتی و پر اهمیت دانست.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 6480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =