مرمت ساعت تاریخی مشیر السلطنه

مرمت قدیمی ترین ساعت شهری تهران در مسجد مشیر السلطنه که ۱۲۱ سال پیش در دوران قاجار ساخته شد و ۷۰ سال پیش از کار افتاده؛ ازسوی شهرداری منطقه ۱۱ و با استفاده از خبره ترین افراد آغاز شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، نصراله آبادیان شهردار این منطقه در این باره گفت: اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست در راستای انجام برنامه های حفظ و مرمت بافت تاریخی که با هدف نگهداری اماکن واجد ارزش میراثی و تاریخی  تدوین شده است؛ اقدام به مرمت ساعت و جداره مسجد و مدرسه علمیه مشیرالسلطنه کرده است.

آبادیان افزود: مرمت ساعت و جداره این مسجد که پس از انجام مکاتبات با اتحادیه ساعت سازان  و نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای معرفی خبره ترین افراد در ساخت و مرمت مساجد قدیمی و تعمیرکاران ساعت از هفته گذشته آغاز شده است؛ تا اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

شهردار منطقه ۱۱ بیان کرد: با توجه به فرسودگی ساعت این مسجد که بیش از ۱۲۰ سال از عمر آن می گذرد؛ مرمت آن از پیچیده ترین و سخت ترین کار بین ساعت های قدیمی موجود در کشور است.

به گفته آبادیان در روند مرمت جداره این مسجد پاکسازی و حذف زوائد و آلودگی بصری، آغاز شده و پس از آن حذف باتیس ها، آجر کاری و بند کشی، مرمت سقاخانه و مرمت در ورودی انجام خواهد شد.

مسجد مشیرالسلطنه در سال ۱۳۲۱ هجری قمری توسط مشیرالسلطنه، در خیابان مولوی- کوچه تشکری موحد ساخته شد که وزیر خزانه مظفرالدین شاه قاجار و بعدا نخست وزیر دوره محمدعلی شاه قاجار بود و نام او در زیر ساعت مسجد حک شده است.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
کد خبر: 6490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =