خیالستان زندگی؛ پیوندی بر گسستگی

شهر: پروژه ساخت «خیالستان زندگی» با هدف افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد دسترسی‌های محلی تعریف و طراحی شده است. این پروژه در اصل یک میدانگاه یا زیست پلی روی بخشی از بزرگراه امام علی (ع) است.

کامران بالانی، مدیر پروژه خیالستان زندگی در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به رشد نامتوازن و غیرمعمول شهر تهران در دهه‌های گذشته، توضیح داد: بزرگراه‌ها از هم گسستگی در شهر را بیشتر کرده‌اند. این از هم گسستگی را می‌توان در منطقه ۸ در محلی که پروژه خیالستان زندگی تعریف شده، مشاهده کرد.

او با بیان اینکه محله سبلان ۷۳ درصد تراکم دارد، افزود: محله سبلان فضاهای آموزشی، تفریحی و سبز کمی نسبت به این تراکم دارد. ازهم گسستگی این بزرگراه‌ها در پهنه‌های شهری سبب شده تا شهرداری هزینه بیشتری برای ایجاد فضاهای عمومی، آموزشی و تجاری در دو قسمت از هم گسسته شده بپردازد. این موضوع در محله سبلان واقع در منطقه ۸ رشد و نمو بیشتری پیدا کرده است.

به گفته بالانی؛ مقرر شده تا شهرداری تهران طبق مطالعاتی که انجام داده از فضای روی بزرگراه‌ها به منظور پیوند پهنه‌های شهری استفاده کند.

مدیر پروژه خیالستان زندگی درباره ایده نخست این پروژه گفت: شهردار منطقه ۸ تهران ایده نخست این پروژه را کلید زد تا عموم شهروندان از بخشی از فضای روی بزرگراه امام علی (ع) بهره برداری کنند. عمق اتوبان امام علی (ع) در این محدوده بیشتر از سایر بزرگراه‌ها است. بنابراین عمق زیاد این اجازه را می‌دهد تا روی بزرگراه، میدانگاه‌ها یا فضاهای عمومی ایجاد کرد. در بزرگراه امام علی (ع) از پل فتاحی تا حیدری، این پروژه به طول ۴۰۰ متر تعریف شده است.

او نخستین هدف پروژه را ایجاد پیوند فضایی بین دو سمت محله با افزایش سرانه فضای سبز و دسترسی‌های محلی و حمل و نقلی دانست و گفت: با ساخت این زیست پل روی بزرگراه سه محله سبلان، وحیدیه و لشگر با یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

بالانی با بیان اینکه کاربری‌های متنوعی بر پروژه خیالستان زندگی پیش بینی شده است، افزود: ابتدا و انتهای پروژه کاربری تجاری دارد که سبب ایجاد ارزش افزوده‌ برای بافت‌های مسکونی مجاور پروژه می‌شود. ایجاد میدانگاه‌ها برای تعاملات اجتماعی شهروندان، مسیر دوچرخه و پیاده روی، بازار گل و گیاه، زمین بازی برای کودکان، فضای رویدادهای شهری، فضای ویژه سالمندان، فضای خدماتی نظیر بانک، داروخانه، اغذیه فروشی و ... از جمله کاربری‌های پیش بینی شده روی این زیست پل هستند.

مدیر این پروژه ضمن اشاره به مساحت ۲۵ هزار متر مربعی خیالستان زندگی، گفت: ملکی در  پروژه مذکور احتیاج به تملک ندارد چرا که پروژه روی بزرگراه ساخته می‌شود ضمن اینکه فضاهای اطراف بزرگراه امام علی (ع) در گذشته تملک شده است. همچنین از شمع‌های بتنی به عنوان تکیه گاه استفاده شده است. این موضوع هزینه‌های پروژه را تا ۳۰ درصد کاهش داده است.

او در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از ورود دود خودروهای درحال تردد در بزرگراه و آلودگی صوتی، پیش بینی انجام شده یا خیر، توضیح داد: اجرای شمع-ستون‌ها بر بزرگراه، فضای روی بزرگراه کامل مسدود می‌شود. سپس با استفاده از شیشه‌های ویژه از ورود هرگونه دود خودروها و صدا به داخل این میدانگاه جلوگیری می‌شود. طبق آیین نامه کشور در این پروژه نیازی به تهویه هوای بزرگراه وجود ندارد.

مدیر پروژه خیالستان زندگی با بیان اینکه پروژه مذکور از اهمیت بالایی برای ساکنان محله، شورایاران و شهرداری منطقه ۸ و همچنین سازمان فنی و مهندسی برخوردار است، افزود: زمان تحویل پروژه برابر با ۱۲ ماه (یک سال) است که تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 6491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =