۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 6495

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران

چانه زنی برای اوراق مشارکت ۹۸ در ماه های پایانی سال ۹۹

دولت به وظایف خود عمل نمی کند/ بانک ها منابع مالی شهرداری را حیف و میل می کنند
چانه زنی برای اوراق مشارکت ۹۸ در ماه های پایانی سال ۹۹

شهر: عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: چند ماه مانده به پایان سال ۱۳۹۹ هنوز در حال چانه زنی برای اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ مترو هستیم و هنوز تأمین سرمایه ای که وظیفه دولت بود انجام نشده است. اجرایی نشدن این امر نشان از بی تصمیمی، سردرگمی و عدم مدیریت یکپارچه در سیستم است.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره اوراق مشارکت متروی تهران گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت از بودجه سال ۱۳۹۸ باقی مانده و این در حالی است که این اوراق دارای مصوبه مجلس است و سال مالی بودجه تا اول تیر بوده است.

او با اشاره به اینکه قانون بودجه برای اجرایی شدن است و فرآیند خیلی سخت وطولانی دارد، بیان کرد:  برای تأمین منابع مالی سرمایه ای مخصوصا برای شهرهای بزرگ بالاخص پایتخت کشور در ارتباط با حمل و نقل عمومی این قانون وجود دارد که دولت سرمایه گذاری کند.

امانی گفت: متاسفانه باوجود اینکه قانون بودجه مصوب شده است، برای انتشار اوراق مشارکت ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهم شهر تهران موضوع همیشه به وقت اضافه می کشد. اگر خاطرمان باشد برای بانک عامل و همچنین انتشار این اوراق به نوعی تنها تلاش شد که این مبلغ سوخت نشود که بانک مرکزی هم در آن مرحله کمک کرد.

او ادامه داد: بازار سرمایه در کشور دچار مشکل است و متأسفانه ۱۵ رتبه ریسک پذیری اقتصاد کشور سقوط کرده است و با این مفهوم اقتصاد آزاد وجود ندارد. لذا در این فرآیند در دقیقه آخر می بینیم بانک ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهر تهران را به گروگان گرفته اند.

امانی به این نکته اشاره کرد که در کشور بانک خصوصی خاصی نداریم و همه  این بانک ها زیر نظر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند و ادامه داد: دولت امکان سرمایه گذاری در  حوزه حمل و نقل ندارد و متأسفانه در پایتخت کشور این اتفاق نیافتده است. از سوی دیگر دولت اجازه انتشار اوراق مشارکت را در لایحه بودجه آورده است و مجلس هم آن را مصوب کرده و به قانون تبدیل شده است و در قانون بودجه هم وجود دارد. اکنون در برج نهم از سال ۹۹ هنوز تأمین منابع مالی از این محل مربوط به سال گذشته است. این امر برازنده دولت تدبیر و امید نیست.

این عضو شورای شهر بیان کرد: زمانی که ۹۴۰ میلیارد اوراق مشارکت منتشر شد بانک آینده با وجود آنکه پول در بانک وجود داشت پرداخت نمی کرد. در حقیقت بانک ها همان طور که منابع مالی مردم را در بانک سرمایه و بانک های دیگر که مجوز بانک مرکزی را در دولت فخیمه آقای احمدی نژاد کسب کردند به راحتی حیف و میل می کنند، در حال حاضر منابع مالی  نهادهای غیر دولتی و عمومی مثل شهرداری را به دست گرفته اند. باید جلوی این تخلف و تخطی ها گرفته شود. بخشی از مشکلات به شهرداری دوره گذشته و سیستم بانکی کشور باز می گردد.

امانی  با بیان اینکه چند ماه مانده به پایان سال ۹۹ هنوز در حال چانه زنی برای اوراق مشارکت سال ۹۸ هستیم، گفت: هنوز تأمین سرمایه ای که وظیفه دولت بود انجام  نشده است. ضمنا ۵۰ درصد اصل و فرع اوراق مشارکت جزو تضامنات دولتی است، به این ترتیب که  دولت تضمین می کند از محل سازمان بهینه سازی این مبلغ را به سیستم بانکی بازگرداند. اجرایی نشدن این امر نشان از بی تصمیمی، سردرگمی و عدم مدیریت یکپارچه در سیستم است.

به گفته امانی، از طرف دیگر بحث کرونا وجود دارد. در همه کشورها  بویژه کشورهای پیشرفته که حمل و نقل عمومی آنها در اختیار بخش خصوصی است از محل بودجه مبارزه با کرونا،  به این بخش کمک شایانی کرده اند. او گفت: اتفاقا مترو و حمل و نقل عمومی انبوه بر را کمک کردند که مردم بویژه قشری که چاره ای ندارند و باید درآمد خود را تأمین کنند شرایطی را ایجاد می کنند که عموم مردم بتوانند در  جابجایی با فاصله گذاری حداکثر استفاده را ببرند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 6495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =