شرایط جوی، عامل افزایش آلودگی هوا در تعطیلات قرنطینه است

شهر: وضعیت آلودگی هوای پایتخت در هفته جاری یعنی از یکم تا پنجم آذر برابر با سه روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. این درحالی است که بسیاری از عبور و مرورهای درون شهری به علت تعطیلی تعدادی از مشاغل کاهش یافته است.

به گزارش شهر، وضعیت آلودگی هوای شهر تهران از یکم مهر تا پنجم آذر ۱۳۹۹ برابر با ۴۵ روز قابل قبول ۲۰ روز ناسالم برای گروه های حساس است. البته وضعیت آلودگی هوای شهر تهران در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۴۷ روز قابل قبول و ۱۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

در هفته جاری یعنی از یکم تا پنجم آذر، وضعیت آلودگی هوای پایتخت سه روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده است.

آمار فوق نشان می‌دهد که وضعیت آلودگی هوای شهر تهران از یکم مهر تا پنجم آذر ۱۳۹۸ نسبت به امسال بهتر بوده است. این درحالی است که از ابتدای آذر ۱۳۹۹، مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ شهر تهران به مدت دو هفته تعطیل شده‌ و ترددهای درون شهری کاهش یافته است.

در همین رابطه؛ یوسف رشیدی، کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به کاهش خودروها و موتورسیکلت‌ها از ابتدای هفته نخست آذر به علت تعطیلی تعدادی از اصناف در راستای اعمال محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: علت ناسالم بودن کیفیت هوای شهر تهران و انباشت آلودگی از ابتدای هفته با کاهش خودروها، سکون هوا و شرایط جوی است.  

او با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا تابع دو پارامتر همزمان (هواشناسی و تولید آلاینده) است، توضیح داد: ممکن است که تعداد منابع انتشار آلودگی کاهش یابد اما شرایط جوی همراه با عدم وزش باد، وارونگی دما، سکون هوا و ... باشد که در این صورت سبب افزایش آلودگی هوای شهر از میزان استاندارد می‌شود.

رشیدی در ادامه افزود: بالعکس این موضوع نیز وجود دارد. منابع انتشار آلودگی هوا افزایش می‌یابند اما شرایط جوی نظیر وزش باد سبب می‌شود که آلودگی هوا کاهش یابد و از شهر دور شود.

به گفته این کارشناس محیط زیست؛ شهر تهران در ماه‌های آذر و دی با پدیده سکون هوا و وارونگی دما مواجه است. این دو عامل باعث افزایش آلودگی هوا از میزان مجاز می‌شوند.

او با تأکید براینکه افزایش آلودگی هوا این هشدار را به همه می‌دهد تا وضعیت خودروهای سواری، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها بهبود داده شود، بیان کرد: ارتقاء استاندارد خودروهای تولید داخل به صورت قابل توجه انجام نمی‌شود. همچنین مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است. موضوعات این شکلی سبب می‌شود تا آلودگی بسیاری در شهر تهران با جمعیت ۱۳ میلیون نفر تولید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه معاینه فنی را ابزار مهمی برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ خودروها دانست و گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که این امر به درستی اجرا شود. برای مثال بسیاری از خودروهایی که کاتالیست ندارند، این دستگاه را اجاره می‌کنند و سپس تست معاینه فنی می‌دهند. اگر خودروسازان گارانتی تجهیزات کنترل آلودگی هوا را مادام العمر کنند دیگر مشکلاتی نظیر اجاره کاتالیست یا دیگر اجزای خودرو رخ نمی‌دهد. نباید موضوعاتی که مرتبط به آلودگی هوا هستند، رها شود. مسئولان باید نسبت به راه‌های فرار گریز از کنترل آلودگی هوا اندیشه و راه حلی داشته باشند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 6554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =