۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 6562
مدیریت متمرکز؛ کلید نجات بازار تاریخی تهران

شهر: کارشنان و مدیران شهری معتقدند که شیوه هایی که تا کنون برای مدیریت بحران در بازار تاریخی تهران استفاده می شده جوابگو نیست و برای چیشگیری از هر حادثه غیرقابل جبرانی برای این منطقه مهم تهران باید از مدیریتی متمرکز بهره برد.

 به گزارش خبرنگار شهر  سید سعید صانعی دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل منطقه ۱۲ امروز-چهارشنبه پنجم آذر- در نشست مجازی ایمنی و مدیریت بحران در بازار بزرگ تهران گفت: بازار تهران یک منطقه جغرافیایی است که ۶۰ هزار پلاک ثبتی دارد و توسط ۱۰ اتحادیه اصلی مدیریت می شود البته صنف های دیگری هم به صورت جزئی تر در بازار تهران فعال هستند .

او افزود: این منطقه در طول روز بیشترین مصرف برق را دارد و با توجه به ۱۵ آمپر بودن کنتورهای برق بازاری ها  نیاز به اصلاح برق در این منطقه وجود دارد و طرحی در این زمینه در حال اجراست و تاکنون ۲۰ هزار کنتور برق در بازار اصلاح شده است.

او به تعداد زیاد کابل های نصب شده در معابر بازار گفت: البته برای کاهش کابلهای حاضر در بازار نیاز و همکاری سایر ارگان ها هم داریم مثل مخابرات که بخشی از کابل ها مربوط به مخابرات است.

صانعی درباره ایمن سازی بازار گفت: با توجه به اینکه هزینه های ایمنی سراها و پاساژ های بازار از کسبه دریافت نمی شود بسیاری از سرا ها از این مساله استقبال کرده اند و همین طور ما تلاش کردیم دو دوره آموزش مقابله با بحران برای متولیان سراها داشته باشیم.

او افزود: یکی از مسائل بازار وجود دسترسی های کم در مواقع بحرانی به معابر بازار است که تلاش شده است مسیرهای دسترسی امن ایجاد شود . یکی دیگر از کارهایی که هم اکنون در حال انجام است ایجاد کانال‌هایی برای هدایت سیلاب در منطقه است.

 در ادامه این نشست مجازی محمود قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: بازار با چالش‌های بزرگی مواجه است. این منطقه معابری باریک دارد که دسترسی ها را در مواقع بحرانی دشوار می‌کند و اگر حریقی اتفاق بیافتد به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد. از سویی بافت های ساختمانی در بازار فرسوده هستند و تاب اوری کافی در مواقع زلزله و بحران را ندارند .یکی دیگر از مسائل بازار فرسودگی سیم کشی است که با توجه به نزدیک شدن سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این منطقه فشار بیشتری به این کابل ها وارد می شوند .

او افزود: برای ایمن سازی بازار تلاش‌های زیادی شده است از جمله اینکه آتش نشانی علاوه بر ایستگاه که در داخل بازار دارد دفتری برای صدور مجوزهای لازم و همکاری با اصناف برای ایمن‌سازی سراها و مغازه های بازار برپا کرده است. همینطور آتش نشانی در نظر دارد با هماهنگی سایر بخش ها سه مخزن بزرگ ۵۰ هزار لیتری در بازار برای مقابله با حمله احتمالی نصب کند که در حال کسب مجوزهای لازم در این زمینه است و این مخازن بزرگ آب، بخشی از مشکل را در زمان بحران تامین می کند.

 قدیری همچنین گفت: یکی از مشکلات بازار در زمان تعطیلی است که اگر آتش سوزی در نقطه‌ای صورت بگیرد کسی نیست که اطلاع رسانی کنند. بر همین اساس تلاش شده است که پاساژ ها و سراهای بازار به سیستم مانیتورینگ متصل باشند تا در صورت بروز حریق های احتمالی آتش نشانان زودتر مطلع شوند و برای اجرای آن اقدام کند.

پلاسکو بازاری ها را حساس کرد

در ادامه این جلسه مصطفی حسینی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه ۱۲ گفت : تهران یک کلانشهر با جمعیت ساکن بالای ۸ میلیون است در حالی که در دوره صفویه یک روستای هزار نفره بود و در دوره ناصرالدین شاه جمعیت آن به ۱۵۰ هزار نفر است و امروز قابل مقایسه با گذشته خود نیست و همین مساله باعث شده است که مشکلات زیادی در این شهر وجود داشته باشد.

او درباره بازار تهران گفت: این بازار متناسب با گذشته این شهر است به همین دلیل امروز چالش‌های زیادی را پیشرو دارد. در این منطقه جغرافیایی با دسترسی های کم ، بار و کالای بسیاری وارد و خارج می شود و در برابر حوادث احتمالی با ایمنی زیادی روبرو نیست بر همین اساس تلاش کردیم با کمک شرکت های دانش بنیان و فناوری های جدید به کمک بازار بیاییم.

او ادامه داد: یکی از اصول کلان برنامه ریزی ها در دوره فعلی مدیریت شهری مشارکت دادن مردم و کسانی که در بازار فعالیت می کنند اگر از ظرفیت مردم استفاده نکنیم میزان موفقیت مان بسیار کم خواهد بود.

او به تمایل بازاری ها برای پیشگیری از حوادث در بازار و ایمنی آن اشاره کرد و گفت: حادثه پلاسکو حساسیت بازاری ها را افزایش داده است.

حسینی در ادامه گفت: در حوزه راهکار برای حل مشکلات بازار دو دسته راهکار وجود دارد؛ اول اینکه نگاه ما باید به حل مشکلات بازار برنامه ریزی بلند مدت باشد و این‌که بارگذاری سنگین و کلان در این نقطه متوقف شود. یکی از رویکردهای این است که مغازه های بازار بیشتر از آنکه کالا ارائه بدهند ویترینی از کالاها باشند و انبار کالا در نقاط دیگری باشد . در حوزه راهکار کوتاه مدت هم همین برنامه هایی که آموزش آتش نشانی به سازمان مدیریت بحران برای افزایش ایمنی در برابر بحران را دارند برنامه های خوبی است.

بازار تاریخی را روش های نوین نجات می دهد

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ نیز در ادامه این جلسه گفت:  ایده شهر هوشمند که از سوی شهردار تهران دنبال می شود در بازار اهمیت زیادی دارد. در بازار با تلاقی قلب تاریخی تهران و قلب اقتصادی آن این مساله باعث شده است که در اینجا با چالش‌های مواجه باشیم، چالش هایی که می‌توانند به فرصت تبدیل شوند.

او در ادامه گفت: یکی از مهمترین چالش ها ، ایمنی و مدیریت بحران در بازار است. در ساعات پرتردد روز در منطقه بازار با حجم بالای تردد آدم ها و وسایل حمل و نقل مواجهیم این در حالی است که اماکن بازار فرسوده هستند و در مجموع می توان گفت روش های سنتی رایج توانایی حل این چالش ها را ندارد و ما باید به سمتی برویم که از روشهای نوین استفاده کنیم.

سعادتی به تاریخچه بازار اشاره کرد و گفت: بازار تهران متناسب با شهری که در دوره قاجار وجود داشته است شکل گرفته است در حالی که  تهران با شرایط امروز باعث شده که مشکلات بازار دو چندان بشود.

او افزود: انتظار ما از شرکت های دانش بنیان این است که با ارائه خلاقیت و نوآوری کلافهای سردرگم مشکلات بازار تهران را باز کنند ما در این زمینه از همه این شرکتها و دانشجویان می‌خواهیم که ما را همراهی کنند تا در صورتی که بحران یا حادثه مواجه شدیم بتوان حوادث و تبعات ناشی از آن بحران را کاهش داد هم اکنون زلزله مهیبی در تهران به وجود بیاید بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی ما در بازار از بین خواهد رفت و این ضرورت حل مشکلات بازار را بیش از پیش نمایان می کند.

او بر اصل مشارکت و همکاری با کسبه  بازار در حل مشکلات این شرکت تاکید کرد و گفت: من همواره گفتم که بدون همراهی مردم هیچ اقدامی در شهر سرانجام نمی رسد و دستاوردی نخواهیم داشت و وقتی مردم در پروژه همراهی می کنند می توان از با استفاده از ظرفیت آنان اقداماتی پایدارتر و موثر تر انجام داد.

بازار نیازمند مدیریت متمرکز است

در ادامه زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بازار تهران مکانی است که شاید نظیر آن در خاورمیانه وجود نداشته باشد. این منطقه قلب اقتصادی تهران است و ضرورت دارد که در حوزه مدیریت بحران اقداماتی در این حوزه صورت گیرد. لازم است پروژه هایی مانند هوشمند سازی شهر در منطقه بازار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

 او بر کسب اعتماد مردم تأکید کرد و گفت: چقدر تصمیمات خود را با اطلاع رسانی در بازار به اطلاع مردم و کسبه رسانده ایم و از آنها نظر خواستیم صرف استفاده از نماینده صنف در جلسات و تصمیم گیری ها کفایت نمی کند ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم اعتماد مردم وقتی جلب می شود که آنها را در تصمیمات خود مشارکت دهیم.

او همچنین گفت: شورای شهر از سال ۱۳۸۸ تاکنون پنج مصوبه درباره بازار داشته است که می‌توان از ظرفیت مصوبات استفاده کرد. شورای شهر هم اکنون هم آمادگی دارد که در صورت نیاز از ظرفیت خود برای حل مشکلات بازار استفاده کند.

این عضو شورای شهر تهران همچنین گفت که بازار تهران نیاز به یک مدیریت متمرکز دارد. شهردار منطقه می‌تواند کمیته ای برای ایجاد این تمرکز تشکیل دهد و خود دبیران کمیته باشد تا آب و برق و گاز و فاضلاب و پسماند بازار در آن کمیته تعیین تکلیف شوند.

او همچنین بر برنامه ریزی برای پیشگیری از بحران تاکید کرد و گفت: به نظرم ما بیشتر از آنکه به پیشگیری از بحران بیاندیشیم برنامه ریزی مان برای زمانی است که بحران به وجود می آید بر همین اساس من نمره ای که به اقدامات انجام شده  در حوزه پیشگیری از بحران از ده نمره دو می دهم برای زمان بحران نمره ۵ را می دهند و برای پس از بحران نمره منفی یک و همین اساس تاکید دارم که بیشتر از هر چیزی به پیشگیری بیندیشیم و همچون همین‌طور به پسا بحران و مشکلاتی که بعد از بحران با آن مواجه خواهیم بود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 6562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =