فعالیت‌های HSE را نمی‌توان در یک سامانه یا اداره‌کل محدود کرد

به همت شرکت شهر سالم آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نشان تعالی HSE با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، حمید چوبینه دبیر شورای عالی HSE و شهرداران مناطق و رؤسای سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم، در ابتدای این مراسم که به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد،  حمید چوبینه دبیر شورای عالی HSE طی سخنانی با بیان اینکه اهمیت ایمنی و محیط زیست در زندگی انسان قدمتی به تاریخ کهن بشر دارد، گفت: پناه بردن انسان اولیه به غار و جابجایی بین غارها نمونه‌ای از توجه بشر به ایمنی بیشتر و محیط زیست مناسب‌تر است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به تشکیلHSE  بعد از انقلاب صنعتی در انگلیس گفت: HSE در ایران نخستین بار در وزارت نفت راه‌اندازی شد و در شهرداری تهران نیز عمری ۱۲ ساله دارد.

به گفته چوبینه، ما دیگر غار جدید نداریم که به آنجا برویم اما باید محیطمان را بر اساس شرایط جدید، ایمن شاداب و قابل سکونت برای همه نگه داریم تا تهران شهری برای همه باشد.

دبیر شورای عالی HSE  ادامه داد: پیرو مصوبه شورای اسلامی سوم شهر تهران در سال ۱۳۹۲ شورای عالی HSE شهرداری تهران به ریاست شهردار تهران و دبیری مدیرعامل شرکت شهر سالم تشکیل و سامانه HSE شهرداری تهران در این شرکت راه‌اندازی شد.

او با اشاره اینکه HSE با «جامعه ایمن» گره خورده است، گفت: سیر بودجه‌ریزی برای سامانه HSE از ابتدا تا کنون روند نزولی داشته؛ به طوری که برای سال ۱۳۹۸ شورای محترم شهر تهران برای این مهم هزینه‌ای در نظر نگرفته است و با استفاده از بودجه شرکت شهر سالم و با همت کارشناسان سامانه و به مدد کارشناسان مناطق، فعالیت‌های مثبتی در سال جاری صورت گرفته است. امیدواریم برای سال‌های آتی مشکل بودجه برای این مسئله برطرف شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم یادآور شد: برای مشخص شدن ارزش کار HSE، لازم است به نقاط سفید نقشه و حوادث زیادی که از آن پیشگیری شده، توجه شود. به طوری که با توجه به خدمات گسترده شهرداری در شهری چون تهران، حوادث از بسیاری از شهرهای کوچک و دورافتاده نیز کمتر بوده است.

او افزود: با توجه به مسیل‌ها و دره‌هایی که در تهران وجود دارد، در سیل سال گذشته که برخی از استان‌های کشور را با فجایعی روبرو کرد، با تدبیر شهردار محترم، با کار کارشناسانه شهرداران مناطق تهران و با دانش و مدیریتی که حوزه HSE ارائه کرد، حوادث تلخی که می‌توانست جان شهروندان عزیز را تهدید کند، در پایتخت اتفاق نیفتاد.

دکتر چوبینه خاطرنشان کرد: متأسفانه حوادثی هم به وجود آمد که من از همکارانم خواستم تا درس‌آموخته‌های آن را تنظیم و منتشر کنند تا از تکرار آنها جلوگیری شود.

دبیر شورای عالی HSE شهرداری تهران با تأکید بر لزوم استقرار HSE در کلیه سازمان‌های شهرداری گفت: ما در این مدت، کمیته‌های متعددی با حضور اساتید مجرب حوزه HSE تشکیل دادیم و دوره‌های آموزشی زیادی را چه به صورت حضوری و چه در ماه‌های اخیر به صورت مجازی برای کارشناسان مناطق برگزار کردیم.

او با بیان اینکه باید شهروندان در شهر احساس امنیت کنند، در پایان اظهار داشت: HSE را نمی‌توان در یک سامانه و حتی اداره‌کل محدود کرد. کار در این حوزه به همکاری کل مجموعه شهرداری نیاز دارد و لازم است بالاترین مقام در هر منطقه مسئول HSE آن منطقه باشد.

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
کد خبر: 6622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =