۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 6667

حقوق معلولان در شهر/۲۰

فرهنگ سازی مهم‌ترین اصل برای تحقق «تهران، شهری برای همه» است

گفتگوی «شهر» با عضو شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران به بهانه ۱۳ آذر روز جهانی معلولان
فرهنگ سازی مهم‌ترین اصل برای تحقق «تهران، شهری برای همه» است

شهر: زیربنا و فلسفه شعار «تهران شهری برای همه» بسیار پر اهمیت است. چرا که این شعار مدیریت شهری پنجم اشاره به اصل نوزدهم قانون اساسی یعنی «منع تبعیض بهره‌مندی همگان از حقوق مساوی» و همچنین اشاره اصل بیستم یعنی «همۀ افراد ملت، یکسان‌اند» دارد.

محمد کمالی، عضو شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به مناسب سازی شهر تهران از سال‌های گذشته، توضیح داد: باتوجه به وسعت بالای شهر تهران، انجام اقدامات مناسب سازی مربوط به یک یا دو سال نیست. برای مثال مناسب سازی تمامی پارک‌های شهر تهران نیازمند اعتبار مالی سنگین و زمان طولانی نیست. البته مدیریت شهری از سال ۱۳۹۷ نسبت به مناسب سازی پارک‌ها در سطح مناطق ۲۲گانه اقدام کرده است و تاکنون بخش بسیاری از این پارک‌ها برای معلولان و افراد کم توان مناسب سازی شده‌اند.

او با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته، اقدامات مناسب سازی بسیار ارزنده‌ای در معاونت شهرسازی شهرداری تهران صورت گرفته است، افزود: طی این مدت اقداماتی به اتمام رسیده، اقداماتی در دست انجام است و اقدامات مناسب سازی دیگری هم طبق برنامه ریزی‌ها در آینده آغاز می‌شود. متأسفانه گستردگی عقب ماندگی‌ها در شهر تهران به میزانی بالا است که انجام اقدامات جدید طی سه سال گذشته به چشم نمی‌آید.

کمالی در پاسخ به این پرسش «آیا اماکنی که به علت جانمایی نادرست امکان مناسب سازی ندارند را باید به حال خود رها کرد»، توضیح داد: نه تنها شهر تهران با این مشکل روبرو است بلکه بسیاری از کشورها دیگر نیز با مشکل جانمایی‌های غلط مواجه هستند. طی سفری که سال ۲۰۰۸ به چین داشتم، بسیاری از ایستگاه‌های قدیمی مترو نیز مناسب سازی نشده بودند اما ایستگاه‌های ساخت جدید، مناسب سازی شده و دارای جانمایی‌های آسانسور و پله برقی و ... بودند. اگر امکان جانمایی ابزار مناسب سازی در فضاهای عمومی نیست باید از سرویس‌های ویژه برای معلولان و افراد کم توان استفاده کرد.

این فعال حوزه معلولان با تأکید براینکه باید تمامی امکانات خدماتی در دسترس تمامی شهروندان به ویژه معلولان قرار گیرد، افزود: برای مثال اگر ایستگاه مترویی در سال‌های گذشته ساخته شده و امکان تعبیه آسانسور در آن وجود ندارد باید سرویس ویژه خدماتی دیگر را به منظور جایگزینی آن درنظرگرفت.

عضو شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که «برای تحقق شعار تهران شهری برای همه نیاز به فرهنگ سازی، منابع مالی یا جدیت مدیران در عمل است»، گفت: مهم‌ترین اصل برای تحقق این شعار، فرهنگ سازی است. باید از رأس مدیریت شهری تا کارمندان به محتوای این شعار پی برده باشند. تعریف این شعار یعنی تمامی فضاهای تهران اعم از مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی، ناوگان حمل و نقل عمومی و ... قابل دسترسی برای تمامی شهروندان است. لازم نیست که دسترسی برای همه شهروندان از یک طریق باشد؛ برای مثال اگر آسانسوری برای استفاده معلولان وجود ندارد باید این دسترسی را از طریق یک سرویس ویژه ایجاد کرد.

کمالی با بیان اینکه تعبیر سرویس ویژه به منظور درنظرگرفتن رانت برای معلولان نیست، توضیح داد: این خدمات ویژه دسترسی معلولان را همچون دسترسی دیگر افراد جامعه به آن فضا میسر می‌کند. زیربنای تعریف توانبخشی، برابر سازی فرصت‌ها است. زیربنای شعار «تهران، شهری برای همه»  نیز  همین است. انجام اقدامات برای رفاه شهروندان، ارائه خدمات، بازپیرایی و زیباسازی شهر و ... باید با هدف برابر سازی فرصت‌ها صورت گیرد. نباید شهروند درجه یک و درجه در جامعه وجود داشته باشد بلکه همه شهروندان به ویژه معلولان باید امکان دسترسی به تمامی امکانات را داشته باشند.

عضو شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: باید همه مدیران، کارمندان، شهروندان درک نامناسبی از شعار تهران، شهری برای  همه» داشته باشد. این شعار یعنی تهران شهری قابل دسترس در تمامی نقاط برای تمامی شهروندان.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 6667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =