استفاده از پلتفرم «متروپلیس» به نفع شهر تهران

شهر: شهردار تهران  برای نخستین بار به عنوان یکی از پنج نایب رئیس متروپلیس در حوزه معماری و بازآفرینی شهری انتخاب شد و این انتخاب مزیت‌های بسیار زیادی برای تهران دارد.

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر با اشاره به انتخاب پیروز حناچی، شهردار تهران به عنوان نایب رییس سازمان کلانشهرهای مهم جهان (متروپلیس)، توضیح داد: سازمان کلانشهرهای مهم جهان یکی از سازمان‌های بین‌المللی راهبر در حوزه مدیریت شهری است که  بخش کلانشهری سازمان ملل متحد یا دولت محلی را هم بر عهده دارد.

او با یادآوری اینکه شهردار شهر «گوانجو» امسال به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد، گفت: دوره ریاست سه ساله است اما امسال مقرر شد، به یک و سال نیم تبدیل شود. پیروز حناچی شهردار تهران هم  برای نخستین بار به عنوان یکی از پنج نایب رئیس متروپلیس در حوزه معماری و بازآفرینی شهری انتخاب شد. انتخاب نایب رئیسان به این شکل است که در حوزه تخصصی خودشان هم به رئیس سازمان مشاوره می‌دهند و هم در موضوعات تخصصی به عنوان رئیس جلسه شرکت می‌کنند.

مشاور شهردار تهران درباره مزیت‌های حضور شهردار تهران در ترکیب هیات رئیسه یکی مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در حوزه شهری، بیان کرد: اساسا عضویت در سازمان‌های بین‌المللی شهری مانند متروپلیس سبب می‌شود تا یک شهر عضو یک شبکه بین‌المللی شود. یک شبکه بزرگ از شهرها که فعالیت‌های مشترکی در حوزه پروژه‌های شهری و دیپلماسی شهری دارند و تجربیات را با هم به اشتراک می‌گذارند.

محمدی، با توضیح اینکه می‌توان از شهرهای بزرگ و سازمان‌های اینچنینی در پروژه های شهری کمک‌های فنی، تخصصی و مالی  گرفت؛ این را هم گفت که: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این انتخاب، استفاده از پلتفرم متروپلیس به نفع شهر تهران است. درواقع  می توان رویه ها و اقدامات در تهران را در نشست‌ها و رویدادهای این سازمان به جهانیان معرفی کرد. زمانی که شهردار تهران به عنوان نایب رئیس سازمان بزرگ شهری انتخاب می‌شود به لحاظ دیپلماسی شهری بسیار با اهمیت است و می توان باب گفتگو در حوزه شهری را با شهرهای مطرح جهان در قالب موقعیتی که شهردار تهران به عنوان نایب رئیس متروپلیس دارد، داشته باشیم.

سازمان کلانشهرهای مهم جهان با هدف اتصال رهبران سیاسی، سیاست گذاران و دست اندرکاران سراسر جهان به منظور حمایت از منافع کلانشهرها و بهبود عملکرد کلانشهرها در پرداختن به چالش های محلی و جهانی در سال ۱۹۸۴ به ابتکار شهرداری پاریس بنیان گذاری شد و در سال ۱۹۸۵ در مونترال (کانادا) آغاز به کار کرد. این سازمان هم اکنون ۱۴۱ عضو دارد.

 آنطور که در وب سایت این سازمان آمده است؛ حکمرانی متعهد کلانشهرها برای رویارویی با چالش های فراوان معاصر شهری بسیار مهم است. بنابراین، حل این چالش‌ها از سوی کلانشهرها با مجموعه‌ای از ابزارها برای ایجاد شهرهای پایدار و استفاده از تجربیات دیگر شهرها، و استفاده از دو راه محقق خواهد شد؛ نخست انجام دیپلماسی شهری براساس اصول توافق شده و دوم توسعه ظرفیت های شهری مبتنی بر بستر دانش ابزارها و منابع.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 6684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =