۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 6706

حقوق معلولان در شهر/۲۳

نیروهای اجرایی مدیریت شهری نسبت به معلول و معلولیت آموزش ببینند

گفتگو با نویسنده کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» به بهانه ۱۳ آذر روز جهانی معلولان
نیروهای اجرایی مدیریت شهری نسبت به معلول و معلولیت آموزش ببینند

شهر: یکی از مشکلاتی که در گفتگو با افراد معلول بیان می‌شود، عدم آموزش و دانش نیروهای اجرایی نسبت به معلولان است. برای مثال توقف نادرست اتوبوس‌ها و ایجاد فاصله بین اتوبوس و سکو سبب آسیب رساندن به یک نابینا می‌شود. به گفته یک فعال حوزه معلولان؛ ضروری است که تمامی نیروهای اجرایی نسبت به این مسائل آموزش کافی را فرا گیرند.

منصور برجیان، نویسنده کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» و «مناسب سازی در اماکن عمومی و تجاری ویژه افراد با ضایعه نخاعی» در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به اقدامات مناسب سازی قابل قبول مدیریت شهری طی سه سال گذشته، افزود: مدیران شهری در تلاش هستند تا مشکلات پیشین و فعلی معلولان و افراد کم توان را حل کنند. این جدیت در عمل را می‌توان از مناسب سازی میادین میوه و تره بار، پارک‌ها، تعدادی از ساختمان‌های اداری و ... متوجه شد. اما به این منظور نیست که اقدامات کافی هستند چرا که تهران با شهرهای پیشرفته سراسرجهان در حوزه مناسب سازی فاصله و راه طولانی در پیش دارد.

او با تأکید براینکه فرهنگ‌سازی و جدیت عمل مدیران در مناسب سازی باید توأمان با یکدیگر باشد، گفت: مدیران علاوه بر جدیت عمل باید نسبت به مشکلات معلولان و مناسب سازی فضاها، دانش و آگاهی داشته باشند.

برجیان درباره نگاه منفی شهروندان عادی نسبت به معلولان، توضیح داد: کمابیش نگاه منفی جامعه نسبت به شهروندان معلول وجود دارد. می‌بایست سطح فرهنگ جامعه از طریق آموزش و آگاهی نسبت معلول و معلولیت افزایش پیدا کند. معلولان به عنوان شهروند جامعه حق حیات و دسترسی به تمام امکانات شهری را دارند. معلولان و افراد کم توان حقوقی نسبت به شهر دارند که باید توسط سایر شهروندان رعایت شود.  

این فعال حوزه معلولان در ادامه افزود: معلول به‌عنوان کسی که وجودش نمایانگر یک مشکل در شهروندی کامل است، نشان داده می‌شود و این نوع نگرش، آسیب مهمی به جایگاه او در سطح جامعه وارد می‌سازد و اسباب طرد اجتماعی‌اش را فراهم می‌آورد. در حقیقت، نحوه اداره جامعه با این سیاق سبب به حاشیه رانده شدن معلولان می‌شود. این نگاه منفی جامعه نسبت به معلولان با استفاده از پیام‌های تلویزیونی، معرفی نخبگان معلول در کتاب‌های درسی دانش آموزان، آگاهی به آحاد جامعه از طریق سازمان‌های مردم نهاد و ... کمرنگ می‌شود.

او با ضمن اشاره به رشد آمار سالمندی در ایران، بیان کرد: انجام اقدامات مناسب سازی و توجه به آن سبب می‌شود تا زمان سالمندی خودمان هم با سهولت بیشتری در شهر تردد کنیم.

برجیان درباره آموزش نیروهای اجرایی و شهروندان، توضیح داد: آموزش نخست باید از نیروی اجرایی صورت بگیرد و سپس به سایر شهروندان تسری داده شود. آموزش سبب ایجاد حساسیت در فرد برای پیگیری موضوع می‌شود چرا که آموزش در تمامی سطوح اثربخشی بسیار مناسبی دارد. هر میزان که سطح آموزش و فرهنگ شهروندان افزایش یابد به همان میزان نیز مشکلات مرتفع خواهد شد.

نویسنده کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» با تأکید بر آموزش کارکنان اجرایی شهرداری بویژه افرادی که بیشتر با معلولان در ارتباط هستند، گفت: برای مثال رانندگان اتوبوسرانی یا نیروهای مستقر در سکوهای مترو باید نسبت به نیازهای معلولان و رفتار صحیح با آن‌ها، آموزش کامل دیده باشند. زمانی که نیروی کار نسبت به معلولیت آگاهی نداشته باشد، بی تفاوت رفتار خواهد کرد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 6706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =