۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 6847

تاب آوری در بحران را بیاموزیم

پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶
تاب آوری در بحران را بیاموزیم

تاب آوری بخشی از توانایی یک سازمان است که با استفاده از آن می تواند شرایط نامطلوب را پشت سر گذاشته و به نحو مناسبی از توانایی سازگاری خود برای فرو نشاندن قدرت تخریب آنها استفاده کند. در واقع، سازمانی که تاب آور است از هر بحران یک فرصت طلایی می سازد.

آسیب پذیری در برابر مخاطرات و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، به علت تمرکز جمعیت و فعالیت های اقتصادی در نواحی مختلف به طور مداوم افزایش یافته است. ابعاد مخاطرات گاه آنچنان وسیع است که نیازمند توجه و پشتیبانی در سطح کشور است.

در چنین شرایطی در نظر داشتن مدیریت بحران و کاهش آسیب پذیری اجزای لاینفک برنامه ریزی می باشد و رویکرد تاب آوری به عنوان یکی از رویکردهای نوین در مباحث مدیریت بحران مورد توجه جدی قرار گرفته است. سازمان های تاب آور ، سازمان هایی هستند که به دلیل برنامه ریزی موثر، آمادگی و انعطاف پذیری بالایی که در خود ایجاد می کنند، قادر هستند بحران ها را با هزینه های کم پشت سر بگذارند.

ارتقاء تاب آوری موجب رشد سازمان ها و به دست آوردن تفکر و مهارت های خود مدیریتی بهتر و دانش بیشتر می شود. لذا هدف از جلسات پدافند غیر عامل و جلسات مستمر و منظم بحران در منطقه۱۶ شناسایی عوامل کاهش تاب آوری شهرداری منطقه در شرایط بحرانی می باشد.

یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت در منطقه ۱۶، تاب آوری لرزه ای پل های نزدیک گسل های تهران است، گسل شمال ری که متشکل از چند بخش منفصل در راستای غربی-شرقی است و طول جمع آنها بیش از ۱۵ کیلومتر است و از سمت غربی بعد از محل تقاطع بزرگراه آیت اله سعیدی با آزادگان شروع می شود، در جنوب مناطق ۱۹ و ۱۶ قرار گرفته است.

پل ها به عنوان شریان های حیاتی برای حمل و نقل درون شهری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند، در منطقه ۱۶ نیز تعدادی پل وجود دارد که از لحاظ استاتیکی مقاوم می باشند ولی عملکرد لرزه ای آنها بصورت کلی و جزئی باید مورد بررسی قرار گرفته و بعد از مشخص شدن نقاط ضعف ، طرح تقویت مناسب ارائه شود. دو مورد از پل های مهم، پل جوادیه و پل بزرگراه بعثت مقابل ترمینال جنوب است که در ابتدا ضعف های لرزه ای پل ها در طی زلزله های گذشته بررسی و روش های مقاوم سازی مناسب پیشنهاد شده است، مشخصات کلی و جزییات پل مورد مطالعه قرار گرفته که در چند مرحله عکسبرداری از پل ها و مشاهده خرابی ها حاصل شده است و کلیه تغییر شکل های ایجاد شده وترک های احتمالی، نشست پایه ها، تغییر فرم دستگاه های تکیه گاهی و اتصالات مختلف به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. تاب آوری در آیین نامه های لرزه ای، بر روی جلوگیری از فرو ریزش و تضمین ایمنی جانی تاکید دارد.

از موضوعات دیگری که می توان به آن اشاره کرد تاب آوری اجتماعی است که یکی از شاخصه های محلات جنوبی شهر تهران است که در واکنش های اقتصادی بیشترین اثر را وارد می کند، نگاه مدیریت شهری در این بخش سپر دفاعی در برابر آثار مخرب تاب آوری اجتماعی با اقدامات موجود در منظر شهری است که به زبان ساده فشار اقتصاد در جامعه، بخش کم در آمد و بافت فرسوده را تحت تاثیر قرار می دهد.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس و توسعه محور محلات از اولویت های شهرداری تهران است که در سال ۱۳۹۹ شاهد بهره برداری از ۶۴ پروژه عمرانی، ترافیکی و اجتماعی در منطقه ۱۶ با حضور معاونان شهرداری تهران بودیم، پروژه های شاخصی چون اجرای طرح کاپ و حذف ۲۰۵ مخزن زباله، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ، اتصال خیابان شهید خانی باصری به خیابان شهید رجایی، اصلاح هندسی بزرگراه بعثت از محورهای اصلی مقابل ترمینال جنوب، احداث ۶ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری ایمن که تا ۱۴ کیلومتر افزایش پبدا خواهد کرد ، ترمیم پله های گودهای محله باغ آذری، فعال سازی QR cod پرتال منطقه برای معرفی مشاهیر و مفاخر که از پروژه های شاخصی است که به بهره برداری رسید.

همچنین فاز دوم مجموعه فرهنگی ، ورزشی شهربانو، مجموعه ورزشی شهدای گمنام محله جوادیه، افتتاح اولین موزه محلی محله نازی آباد و راه اندازی آکادمی فوتبال میثاق نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و این نشان دهنده آن است که منطقه ۱۶ پیشگام در اجرایی کردن پروژه های توسعه محور محلات بوده است و همواره به مقوله تاب آوری اجتماعی در محلات ۹ گانه خود اهمیت می دهد.

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 6847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =