ساخت سرویس بهداشتی در منطقه ۱۲ چاقوی دو لبه است

شهر: برای سرویس بهداشتی با برخی از اماکن عمومی که در محدوده بازار سرویس بهداشتی قابل استفاده برای شهروندان دارند، تفاهمنامه‌ای امضا شده است. همچنین در موضوع سقاخانه ها نیز طرح مرمت سقاخانه های تاریخی تهیه شده و سقاخانه هایی که در سالهای گذشته ساخته شده اند نیز احیا می شوند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ درباره کمبود سرویس بهداشتی و سقاخانه های ازبین رفته در این منطقه به خبرنگار شهر گفت: مشکل اصلی در این باره بویژه در بازار تهران از بابت جمعیت و حضور مردم مساله زمین است یعنی قیمت زمین و هزینه های مربوط به تملک آن صرف نظر از موضوع احداث، بخش عمده‌ای از انرژی مالی شهرداری را می‌گیرد. ضمن اینکه ساخت سرویس بهداشتی معمولاً با اعتراض بناهای همجوار نیز مواجه می‌شود.

او افزود: به دلیل وجود این مشکلات، اعلام کردیم که شهرداری با همه پاساژ ها و اماکن عمومی مانند حسینیه ها، مساجد و بقاع متبرکه که سرویس های بهداشتی قابل بهره برداری توسط مردم دارند در رابطه با نگهداری، نظافت و خدمات مشابه آماده انعقاد تفاهم‌نامه است، کما اینکه در بعضی نقاط این کار انجام شده و حتی بعضی از آنها نیازمند کارهای عمرانی، مرمتی، تکمیل، تقویت و افزایش چشمه های سرویس بهداشتی بودند که این کار انجام شد و در ازای آن، این مجموعه ها استفاده آزادانه شهروندان از این سرویس را خواهند داد.

سعادتی ادامه داد: همچنین بعضی از فضا ها را در محدوده بازار پیدا کردیم که قابلیت احداث سرویس بهداشتی دارد البته ترجیح ما این است که این مسأله عارضه بیرونی نداشته باشد برای همین تمایل به سمت احداث سرویس های بهداشتی زیر سطحی است. که در چند میدانچه محله بازار نیز دیده می‌شود.

شهردار منطقه ۱۲ اضافه کرد: در این زمینه از کمک خیرین و علاقمندان که آمادگی همکاری مشارکت در ساخت دارند استفاده می شود. علاوه براین کارهای مطالعاتی دو مجموعه سرویس بهداشتی در بازار انجام شده و ساخت آن در دست شروع است.

او با بیان اینکه در سایر نقاط منطقه وضعیت سرویس بهداشتی مطلوب است، توضیح داد: با این حال در نقاطی که تقاضای مردمی وجود دارد، اقدام می‌کنیم اما باید در نظر داشت که عارضه هایی مانند استفاده معتادان و بی خانمان ها از سرویس بهداشتی در منطقه ۱۲ وجود دارد که می‌تواند این مسأله را تبدیل به آسیب کند. از آنجا که فضای سکونت در منطقه کمرنگ است، ساخت سرویس بهداشتی می‌تواند به مثابه چاقوی دو لبه باشد.

سعادتی در ادامه درباره سقاخانه‌های منطقه ۱۲ با بیان اینکه تعدادی سقاخانه‌ تاریخی در منطقه وجود دارد که طرح مرمت آنها تهیه شده و به زودی مرمت آنها آغاز می‌شود، یادآور شد: موضوع سقاخانه و سرویس‌های بهداشتی جزو خدمات عمومی است که همیشه در سابقه تاریخی ما زمینه‌های وقف داشته یعنی یکسری بانی برای این کارها وجود داشت و بهتر است که دوباره به این سنت برگردد. یعنی اگر قرار است دوباره سقاخانه ای احیا شود برای آن متولی پیدا کنیم و به عنوان یک تکلیف اجتماعی کسی آن را بر عهده بگیرد که از آن مراقبت کند نه اینکه وبال گردن شهرداری و شهر باشد. با این حال با در نظر گرفتن شرایط فضا و کالبد، سقاخانه هایی که در چند سال گذشته ساخته شده بودند، احیا و آنها که مربوط به دوره قبلی هستند و سابقه تاریخی دارند نیز مرمت خواهند شد.

خبرنگار: علی سی پی

۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 6887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =