برج نشینان؛ قربانیان ناکارآمدی مقررات ایمنی ساختمانها

شهر: در بحث ایمنی ساختمانها، مساله اصلی این است که قبل از صدور پایان کار، شهروندان به دلایل اقتصادی و اجتماعی در ساختمان ها و برجها ساکن می شوند و قانونی وجود ندارد که شهرداری بتواند از این کار ممانعت کند.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: کمیته ایمنی با حضور آتش نشانی و سایر عوامل موثر برای همه برج ها و مجتمع های این منطقه در این حوزه بازدیدهایی به صورت مشترک انجام می‌دهد و صورتجلسه آن به ساکنان ابلاغ می شود و به آنها مهلت داده می‌شود تا با یک شرکت مهندسی مشاور ایمنی قراردادی امضا و نسبت به رفع عیب اقدام کنند در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و این برنامه ای است که به صورت مستمر در حال انجام است.

نوذرپور افزود: اما مشکل فراتر از این نکته این است که برج ها ساخته می شوند و قبل از صدور پایان کار ساکنان در آن مستقر می‌شوند و قانونی وجود ندارد تا شهرداری بتواند از این کار ممانعت کند. در حالیکه ساختمان هنوز به پایان نرسیده و تاییدیه آتش نشانی ندارد به دلایل اقتصادی و اجتماعی مردم در آن مستقر می‌شوند و چون آن ساختمان ناایمن است، امکان حادثه در آن وجود دارد.

نوذرپور ادامه داد: درباره این موضوع باید قانونگذار ضمانت اجرا برای ممانعت در اختیار شهرداری قرار دهد. با این حال اگر ساختمان ایمن نباشد، گزارش تهیه می‌شود و از طریق مراجع قضایی درخواست می شود.

شهردار منطقه ۲۲ اضافه کرد: تا زمانی که آتش نشانی نقشه ساختمان را تایید نکند، شهرداری پروانه صادر نمی‌کند. اما بعضاً در اجرا نیز مشکلاتی وجود دارد و فضاهای ایمنی نیز در هنگام ساخت اشغال می شود و همین مسأله کار را دشوار می کند.

او یادآور شد: حوادث اخیر مانند آتش سوزی پلاسکو و کلینیک سینا اطهر نشان می‌دهد حوزه قوانین و مقررات جامع نیست و وقتی اتفاقی می‌افتد می توان دستگاه های مختلف را مقصر شمرد و به طور مشخص نمی توان سراغ نهاد خاصی رفت.

به گفته نوذرپور به دلیل اینکه مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد، نهادها و سازمان‌های متعددی مسئولیت دارند که به مدیریت شهری پاسخگو نیستند.

برجها سرعت باد در منطقه ۲۲ را ۲۵ درصد کاهش می دهند

شهردار منطقه ۲۲ در ادامه این گفتگو با بیان اینکه هرگونه عوارض طبیعی و غیر طبیعی می تواند مانعی برای عبور باد باشد، گفت: موانع عمده تر مانند کوه ها نیز در منطقه وجود دارد که مانع عبور جریان باد می شوند، مثلاً کوه مجاور ساختمان شهرداری منطقه، دو هزار و ۴۰۰ متر ارتفاع دارد و این مشخص می‌کند که برج ها به اندازه آن کوه نمی تواند در عبور باد تاثیرگذار باشد.

او با بیان اینکه برجها نیز سرعت باد را کاهش می‌دهند، توضیح داد: دانشگاه تهران تحقیقی به واسطه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ قراردادی با حوزه شهرسازی شهرداری تهران به عنوان پیوست این مطالعات انجام داده و در این مطالعه میدانی و عملیاتی سرعت باد قبل از برج‌ها، میان برج‌ها و بعد از برج‌ها اندازه گیری شد که نشان می دهد می‌دهد ۲۵ درصد کاهش در سرعت باد به وجود می آید.

نوذرپور ادامه داد: اما آیا این کاهش سرعت باد در منطقه ۲۲ به تهران نیز تسری پیدا می کند و موجب کاهش سرعت در عقب راندن آلودگی می شود یا خیر مسأله ای است که تحقیقات دیگری آن را تایید نکرده است.

خبرنگار: علی سی پی

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 6960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =