مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مجلس نیازمند اصلاح بود

شهر: عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری، روستایی و شهرداری های مجلس شورای اسلامی گفت: لازم بود در مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده اصلاحاتی انجام بگیرد و حتی نظر ما این بود که سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش پیدا کند.

مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری، روستایی و شهرداری های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شهر درباره مصوبه اخیر مجلس در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه شورای نگهبان هنوز نظر رسمی درباره این مصوبه را اعلام نکرده است، گفت: در مورد قانون فعلی و قانونی که در مورد ارزش افزوده اصلاح شده است باید منابع جدیدی برای شهرداری ها ایجاد می شود حتی نظر ما این بود که ارزش افزوده با دولت نصف به نصف شود و سهم شهرداری ها یک درصد افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و دهیاری ها عملا خودگردان اعلام شده اند بیان کرد: با افزایش هزینه ها و تورم لجام گسیخته ای که مشاهده می کنیم نه تنها در شهرهای کوچک  و دهیاری ها که آنقدر دچار مشکل شده اند حقوق ها را چند ماه یک بار پرداخت می کنند حتی در بسیاری از کلانشهرها نیز شهرداری ها با کمبود درآمد مواجه هستند.

یوسفی ادامه داد: قانون فعلی ارزش افزوده دارای مشکلاتی است. یک مشکل در مورد توزیع منابع است که به شاخص های محرومیت توجه نشده است. مبنای توزیع اعتبارات در کشور بر اساس جمعیت است. تهران و کلانشهرهای بزرگ که برای مردم دارای جذابیت هستند مالیات بیشتری دریافت می کنند ولی در دهیاری ها و شهرهای کوچک زیر ۵۰ هزار نفر یا شهرهایی که از نظر توسعه یافتگی دچار مشکل هستند مالیات کمتری دریافت می کنند.

یوسفی بیان کرد: باید در قانون مالیات بر ارزش افزوده از این نظر اصلاحات اساسی انجام گیرد. لازم بود که در مصوبه مجلس درباره افزایش منابع شهرداری ها هم در نحوه توزیع و هم در شفافیت در اخذ مالیات ها اصلاحاتی انجام بگیرد.

او ادامه داد: باید نوع دریافت مالیات ها نیز مجددا مورد بررسی قرار می گرفت و از این جهت قانون فعلی به ضرر توسعه شهرهای کوچک، شهرداری ها و دهیاری ها خواهد شد.

یوسفی گفت: بحث وضع عوارض نیز باید بر اساس یک قانون مصوب باشد. یعنی در عین اینکه شهرداری ها باید منابع جدید داشته باشند این نکته حائز اهمیت است که نباید عدم برنامه ریزی مناسب در حوزه وضع قوانین داشته باشیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 6967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =