فقط دو رام قطار در سال۱۴۰۰

روند استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی اعم از مترو؛ اتوبوسرانی و تاکسیرانی در سه سال اخیر به ما می گوید سهم استفاده از این شبکه در سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش داشته است. به طوری که سهم ۶۱ درصدی سفرهای روزانه با شبکه مذکور در سال ۱۳۹۵ به حدود ۵۵ درصد رسیده است.

در مقابل سهم خودروهای شخصی از سفرهای روزانه پایتخت بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است. حتی آمار استفاده از تاکسی هم در سه سال اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

متاسفانه باید بپذیریم گسترش حمل و نقل عمومی در اولویت قرار نگرفته و دولت هم به بهانه تحریم و... علاقمند به  ایفای نقش خود نبود.

ازدحام بالا در مترو و اتوبوس علیرغم فرسودگی نسبی ناوگان، ظهور کرونا، اضافه نشدن قطار و اتوبوس به شبکه حمل و نقل عمومی ، عدم‌گسترش ایستگاهها و خطوط جدید مترو ، دسترسی آسان تر به مجوز روزانه طرح ترافیک و.. همگی از دلایلی بودند که موجب شدند درصد قابل توجهی از مردم به خودروی شخصی روی بیاورند و از مترو و اتوبوس خداحافظی کنند.

در رسانه ها دیدم نامه ای به مجلس نوشته شده و عده ای از مجلس میخواهند لایحه بودجه دولت را در بخش کمک به حمل و نقل عمومی و محیط زیست نپذیرند و اعداد و ارقامش را افزایش دهند که بنظرم پیشنهاد درستی است اما نکته ریزی در خود پنهان دارد.

بنده فکر میکنم اگر مجلس هم این درخواست را تصویب کند قطعا هیچ اراده ای در اجرایی شدن آن وجود نخواهد داشت. همچنانکه هیچ فرد و مقامی در دولت فعلی و دولت های قبل برای اجرای ناقص یا اصلا عدم اجرای قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵ ،قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶ ،قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال ۸۸ ،قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ و قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ بازخواست نشد. 

برایم عجیب است دولت جناب آقای روحانی در بودجه سال۱۴۰۰ چرا در این حد نسبت به شهر تهران بی توجه بوده اند. وقتی که این شهر با همین زیرساخت‌ها حداقل ۲۰۰ رام قطار جدید نیاز دارد تا بتوان سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه رساند، پیشنهاد تامین بودجه دو رام قطار برای تهران در بودجه سال بعد چه معنایی دارد؟ آیا مردم تهران باید جور جلوگیری از ساخت غیر قانونی یک ساختمان در جماران را بکشند؟ 

جناب رییس جمهور، دو رام قطار سال۱۴۰۰ را هرگز فراموش نمیکنیم و شما را با خاطراتی متفاوت از قطار ریاست جمهوری پیاده میکنیم اما بدانید که این هوای آلوده را فرزندان و نوه های شما هم تنفس میکنند. اگر به حمل و نقل عمومی بی توجه باشید همه ما ضرر میکنیم. آلودگی هوا ، فرزند وزیر و وکیل و کارگر  نمیشناسد.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 6994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =