رابطه مستقیم تاثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا

پژوهشگران حاضر در وبینار آنلاین  تاب آوری محیط زیستی شهر تهران عنوان کردند تغییرات اقلیمی مهمترین عامل در تاب آوری شهری محسوب می شود. محققان همچنین به تاثیر آلودگی هوا در افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا تاکید کردند.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره مجمع جهانی شهر تهران؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در وبینار علمی تاب آوری محیط زیستی شهر تهران که با حضور صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، محمدصادق حسنوند عضو هیات علمی پژوهشکده محیط‍‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهدی جلیلی قاضی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، غزال کرامتی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و رضا بیات مدیر مطالعات و برنامه ریزی خدمات شهری و محیط‌زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه سیستم های شهری باید بتوانند در مقابل شوک ها و استرس هایی که در یک فاصله زمانی طولانی بر آنها وارد می شود، شرایط پایداری را ایجاد و ساکنان خود را در وضعیت مناسبی قرار دهند، گفت: در سطح جهانی مهمترین شوک هایی که امکان دارد به  شهرها وارد شود مواردی چون سیل، زلزله، خطاهای ساختمانی، آلودگی هوا، فرسودگی زیرساخت ها، خشک سالی و کمبود آب است.

سید آرش حسینی میلانی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی مهمترین عامل در تاب آوری شهری محسوب می شود، افزود: تعدادکمی از شهرهای جهان دارای برنامه های اقدامی در این زمینه هستند. به عنوان مثال مطالعات جهانی نشان می دهد که تنها ۳۲ کلانشهر در دنیا  برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد. این در حالی است که بودجه مورد نیاز برای کاهش استرس های اقلیمی در سال ۱۰۰۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است که شهرهای دنیا برای جذب منابع مالی می توانند با بانک های جهانی تعامل داشته باشند

او ادامه داد: دراین زمینه تعیین رتبه جهانی شهرها برای مقابله با تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است و در این میان تعداد کمی از شهرهای دنیا رتبه مناسبی برای کسب این منابع مالی از بانک های جهانی دارند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مخاطرات زیست محیطی شهر تهران در سال های اخیر بیان کرد: در شهر تهران استرس وقوع سیلاب های متعدد به دلیل وجود رود دره ها، خشکسالی شهر تهران و کرج در دهه ۷۰ و ۸۰ ، انجام ساخت و ساز غیر مجاز در ارتفاعات ۱۸۰۰ متری کوهستان های اطراف پایتخت، هجوم سفید بالک ها به تهران، خشک شدن درختان چنار در محدوده هایی از شهر از جمله مشکلات این کلانشهر در دهه های اخیر بوده است.

او با اشاره به آینده پژوهی ای که نخبگان شهری در برنامه سوم توسعه شهر تهران درباره مخاطرات زیست محیطی این شهر انجام داده اند، یادآور شد: گرمایش جهانی زمین و خشک سالی دو عامل مهمی است که به عنوان عوامل زیست محیطی شهر تهران شناسایی و در برنامه سوم توسعه نیز به این موارد اشاره شده است.

میلانی در ادامه با اشاره به رویکردهای اصلی جهانی در مواجهه با استرس های زیست محیطی شهرها تاکید کرد: یکی از مهمترین بحث ها در شهر تهران تهیه نقشه کاهش خطرات و آسیب پذیری هاست. موضوع دوم این است که آیا استانداردهای قانونی  برای افزایش تاب آوری شهری وجود دارد یا خیر و بحث دیگر این است که آیا اکو سیستم هایی که در شهر وجود دارد ما را در مقابل حوادث حمایت می کنند؟

او  با اشاره به تاکیداتی که در برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه افزایش تاب آوری شهری دارد، گفت: مهمترین مفاد قانونی در برنامه سوم شهر تهران در حوزه تاب آوری، ماده ۵۷است که دارای بندهای مختلفی است. این ماده قانونی به مدیریت سفرهای آب زیر زمینی اشاره دارد و شهرداری باید بهره برداری غیر مجاز از آب های زیر زمینی را مدیریت و کاهش مصرف آب را هدف گذاری  کند. این کار حتما با تغییر در کشت الگوهای سبز و پایش آن در سیستم های آبیاری انجام می شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: همچنین در ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه، شهرداری موظف شده است تا سیستم های تهویه شهرکه دره ها و کوهستان های اطراف هستند را به عنوان میراث طبیعی به رسمیت بشناسد و اقدامات لازم برای به ثبت رساندن این منابع را انجام و با  موارد تخریب و تجاوز به این حریم ها برخورد کند.

او با اشاره به برنامه های انجام شده توسط مدیریت شهری در اجرای مفاد ماده ۵۷ برنامه سوم توسعه شهر تهران ادامه داد: در اجرای ماده ۵۷، شهرداری یک عملکرد کاهش ۲۵ متر معکبی در استفاده از آب های زیر زمینی را داشت. بر این اساس ۶۲ درصد از سیستم های آبیاری فضای سبز شهر تهران مجهز شده و دراین حوزه بر اساس برنامه های بالادستی اقدامات لازم انجام می شود. همچنین  در زمان تغییرات اقلیمی و افزایش حرارت زمین، ایجاد جزایر حرارتی مهم است که در این بخش نیز شهرداری تهران به صورت سنتی برنامه افزایش سطح بوستان ها را دارد.

آرش میلانی با اشاره به اجرای ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه شهر تهران از سوی شهرداری بیان کرد: در بحث ثبت میراث طبیعی در حال حاضر حرکت خاصی انجام نشده و تنها کاری که در این زمینه صورت گرفته، این است که شورای شهر تهران توانسته توچال را به ثبت برساند و برای کوه بی بی شهربانو نیز طرح الزام ثبت آن را نیز تصویب کرده است که شهرداری باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. ازسوی دیگر یکی از مسائل مهم در ثبت و حفظ میراث طبیعی شهر تهران شناخت درختان، رصد آنها و تهیه شناسنامه است که در سال ۹۸ حدود ۱۸۲۰ اصله درخت در شهر تهران شناسنامه دار شده اند.

او تاکید کرد: در مجموع عملکرد شهرداری تهران در دو ماه ۵۷و ۶۰ خوب بوده است. همچنین در بحث همکاری های بین سازمانی حرکت مهمی در تابستان امسال انجام شد که بر مبنای آن تفاهم نامه طرح جامع مدیریت مصرف آب در شهر تهران بین مدیریت شهری و وزارت نیرو به امضاء رسید. بر مبنای این تفاهم نامه باید مصرف ۱۳۳ متر مکعبی آب از چاه های شهر تهران به ۸۰ متر مکعب کاهش دهیم. دراین ارتباط شورای شهر اختیار قانونی را برای افزایش سالانه تعرفه آب و فاضلاب را به وزارت نیرو داده است که بخشی از درآمد حاصل از آن به توسعه شبکه آب و فضای سبز اختصاص پیدا کند.

احصای مخاطرات زیست محیطی شهر تهران در حوزه مدیریت پسماند

در ادامه این نشست علمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران با افزایش جمعیت و بالا رفتن روند توسعه شهری اثرات مخرب زیست محیطی این روند را باید کاهش دهیم، گفت: در سال های گذشته به دلیل بی توجهی ای که برخی از مدیران شهری به موضوع مدیریت پسماند داشتند و یا با اقدامات گذرایی که در این حوزه انجام داده بودند، با مشکلات فزاینده ای روبه رو بودیم. بر همین اساس اقدام به احصای چالش های اساسی در این حوزه کردیم.

صدرالدین علیپورافزود:در گام های بعدی اقدامات لازم در خصوص مراحل جمع آوری زباله و وجود ایستگاه های میانی را انجام دادیم و در قسمت پایانی جمع آوری زباله در شهر تهران یعنی مجموعه آراد کوه به موضوع جمع آوری شیرابه ها و نفوذ آن به داخل خاک و ایجاد دریاچه شیرابه در این محدوده که بحث تاب آوری شهری را در این بخش تهدید می کرد، تمامی مشکلات را احصاء کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه در جریان مطالعه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران سعی کردیم تا زمان تهیه و تصویب آن اقدامات سریع تری را در این حوزه انجام دهیم، یادآور شد: برای اینکه زمان را از دست ندهیم سعی کرده ایم با شناسایی چالش های موجود در حوزه مدیریت پسماند و مطالعه روش هایی که اکنون در دنیا به عنوان مدیریت موثر در این حوزه استفاده می شود، با بهره گیری از واژه مشترکی که در دنیا  دررابطه با کاهش پسماند  مطرح است، طرح کاپ را با هدف تلاش برای کاهش دفن زباله تبدیل آن به مواد مصرفی و انرژی در تهران اجرا کنیم.

او با اشاره به اینکه طرح کاهش پسماند را با نام طرح کاپ که مخفف کاهش پسماند است ، اکنون در تهران اجرایی شده، تاکید کرد: یکی از مهمترین ایراداتی که در حوزه مدیریت پسماند در سال های گذشته وجود داشت، این بود که به غیر از بی توجهی هایی که در سیستم مدیریتی این حوزه وجود داشت و  هر مدیری بر اساس سلیقه و امکاناتی که داشت اقدامات جداگانه ای رادر این حوزه انجام داده بود. بر همین اساس در دوره جدید مدیریت شهری سعی شد تا در قالب طرح کاپ از مبدا تا مقصد فرایند مدیریت پسماند را به عنوان یک سیستم در نظر بگیریم و  با هماهنگی ای که با مجری طرح جامع داشتیم تلاش شد تا از اهداف ۲۰ ساله شهر تهران دور نشویم. بر همین اساس قسمت های نهایی شده طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را در قالب طرح کاپ اجرایی کردیم.

علیپور با اشاره به ۶ گام شهرداری تهران در اجرای طرح کاپ با هدف مدیریت پسماند گفت: نخستین گام حذف مخازن از سطح شهر تهران را اجرا کردیم.در طرح جامع مدیریت پسماند نیز به این نتیجه رسیدیم که شکل استفاده از مخازن زباله در  تهران اشتباه  بوده و تفکیک زباله را از مبدا به حداقل می رساند. ازسوی دیگر وجود این مخازن باعث شده تا زمان خاصی برای جمع آوری زباله هااز سطح شهر وجود نداشته و مهمتر از همه زمان جمع آوری مکانیزه پسماند را در شهر تهران بالا می برد. همچنین مشکل شیرابه و زباله گردی را در شهر افزایش می دهد.

او افزود: این مرحله یکی از مشکل ترین مراحل طرح کاپ بود. به دلیل عادتی که شهروندان تهرانی به این شیوع خروج زباله از خانه های خود داشتند.در گام دوم به ساماندهی ایستگاه های میانی پرداختیم. در ۴ محدوده غرب، شرق، شمال و جنوب ایستگاه هایی را مشخص کرده و با ظرفیت بخش خصوصی اقدام به تفکیک حداکثری پسماندها کردیم.

علیپور با اشاره به گام سوم طرح کاپ در خصوص جمع آوری پسماندهای حجیم توضیح داد: در گذشته تمامی پسماندهای حجیم از جمله سر شاخه های درختان به سایت دفن زباله منتقل می شدند که گاها باعث آتش سوزی در این مجموعه می شد در حال حاضر پسماندهایی مانند لاستیک، شیشه ها و مبلمان در ۴ ایستگاه تفکیک می شوند.

او با اشاره به اجرای طرح الکتروکاپ در شهر تهران تاکید کرد: پسماند الکترونیکی تحت عنوان طرح الکتروکاپ از سطح تهران جمع آوری می شود. بر همین اساس در ۲۴ نقطه از شهر تهران اقدام به ایجاد غرفه های جمع اوری پسماند الکترونیک کردیم که اقدام به دریافت پسماندهای الکترونیک از شهروندان می کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه گام چهارم شهرداری در اجرای طرح کاپ هوشمند سازی مدیریت پسماند در پایتخت بود، گفت: در این دوره راه اندازی اپلیکشن ها را در دستور کار قرار دادیم. همچنین صورت وضعیت الکترونیکی تمامی خودروهای جمع آوری پسماندهای شهری، پزشکی و ساختمانی تهیه شد و اکنون تمامی این خودروها توسط یک مرکز به صورت آنلاین رصد و کنترل می شوند.

علیپور با بیان اینکه گام پنجم شهرداری در این حوزه آموزش و فرهنگ سازی است، افزود: در حال حاضر طرح شنبه بدون پسماند  با همکاری تشکل های محیط زیستی در تهران اجرا می شود.

او با اشاره به اینکه گام ششم طرح کاپ در مجتمع آراد کوه انجام می شود، ادامه داد: بالا بردن کیفیت کمپوست تولیدی در شهر تهران یکی از اقداماتی است که در گام ششم طرح کاپ انجام می شود در حال حاضر سازمان پارک هاو فضای سبز و مناطق ۲۲گانه شهر تهران از کمپوست هایی که در این مجتمع تولید می شود، برای فضای سبز خود تهیه می کنند.

ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت پسماند ناشی از بلایای طبیعی در تهران

در بخش دیگری از  وبینار تاب آوری محیط زیستیِ شهر تهران مهدی جدیدی قاضی زاده با اشاره به موضوع مدیریت پسماند و تاثیر آن بر تاب آوری شهر تهران گفت: اگر تاب آوری را قابلیت ریکاوری یک شهر در مقابل مشکلات و چالش ها بدانیم و از طرفی پسماند را به عنوان یک چالش تصور کنیم - به رغم اینکه می تواند به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد-، از دو دیدگاه بحث تاباوری مدیریت پسماند را می توان بررسی کرد. دیدگاه نخست این است که پسماند خود یک چالش است که باید بدانیم چگونه می توانیم این مساله را با رویکرد  حداکثر بازیابی منابع و حداقل دفن پسماند مدیریت کنیم. دیدگاه دوم در حوزه مدیریت پسماند در مورد تاب آوری شهری است.

جدیدی قاضی زاده با بیان اینکه در این حوزه باید به بحث مدیریت پسماند ناشی از بلایای طبیعی توجه کرد، افزود: به نظر می رسد که شهر تهران همراستا با طرح جامع مدیریت پسماند، نیاز به تهیه طرح جامعی نیز در این رابطه دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اضافه شدن شیوع بیماری های پاندومی به رخدادهای طبیعی در کشور به ویژه شهر تهران بیان کرد:  پسماندهای حاصل از این رخدادها نیاز به مدیریت دارد و در تاب آوری شهری بعد از وقوع این رخدادهای طبیعی تاثیرگذار است. این پسماندها انواع مختلفی دارد و بسته به اینکه چه اتفاقی دراین کلانشهر روی می دهد،تنوع تولید پسماندها نیز متفاوت خواهد بوداما نکته مهم بحث همه گیری پسماندها در رخدادهای طبیعی است.

قاضی زاده با بیان اینکه در زمان وقوع رویدادهای طبیعی پسماندهای روزانه شهروندان کاهش می یابدف یادآور شد: در زمان وقوع یک رویداد طبیعی با سه موج ناشی از تولید پسماندها مواجهه هستیم که مهمترین آن پسماندهای ناشی از تخریب است که با حجم وسیعی از پسماند های این بخش روبه رو می شویم. در گام بعدی با یک اختلاف زمانی بحث پسماندهای پزشکی مطرح می شود. به عنوان مثال با ایجاد یک رویداد طبیعی و یا شیوع بیماری همه گیر پسماندهای پزشکی بیشتر می شود کمااینکه در شهر تهران تولید پسماندهای پزشکی با شیوع بیماری کرونا از تولید روزانه ۷۰ تن به ۲۰۰ تن تولید در حال حاضر رسیده است.

تاثیر آلودگی هوا در افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا ویروس

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پژشکی تهران نیز با اشاره به مساله آلودگی هوا و تاثیر آن در تاب آوری شهر تهران گفت:  آلودگی هوا یک مشکل جهانی است. براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹۰ درصد مردم دنیا در معرض غلظت آلاینده های هوا قرار دارند. حتی در کشور آمریکا که پیشرو در حوزه کاهش آلودگی هوا محسوب می شود، در حال حاضر ۸۲ میلیون نفر از مردم این کشور در محدوده هایی زندگی می کنند که میزان غلظت یکی از آلایاینده های هوا بالاتر از حد استاندارد است.

محمد صادق حسنوند با بیان اینکه بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی هر ساله میزان مرگ و میر مردم در مواجهه با آلودگی هوا  ۷ میلیون نفر است، افزود: این آمارها نشان می دهد که آلودگی هوا به عنوان یک عامل تاثیرگذار عمومی در مرگ و میر شهروندان شناخته می شود. در حالی که در اثر شیوع بیماری کرونا تا کنون ۱.۶ میلیون نفر از مردم جهان جان خود را از دست داده اند اما هر سال بر اثر آلودگی هوا ۷میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

او ادامه داد: همچنین مطالعات جهانی نشان داده اند آلودگی هوا بعد از استعمال سیگار دومین عامل بروز بیماری های غیر واگیر است. به عبارتی آلودگی هوا بعد از مصرف سیگار بیشترین سهم را در شیوع این نوع بیماری ها دارد. همچنین بر اساس آخرین مطالعاتی که دردنیا در رابطه با تاثیر بیماری های غیر واگیردار توسط دانشگاه واشنگتن انجام شده، آلودگی هوا در کشور ما بر اساس داده های سال ۲۰۱۷هفتمین عامل خطری است که بیشترین موارد مرگ را به خوداختصاص داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پژشکی تهران بیان کرد: برخلاف سایر کشورها در ایران روند غلظت آلایندگی ها با روند کاهش منطقی این آلاینده ها روبه رو نیست. در حالی که در کشورهای دیگر مانند چین، هند و ... هر چند میانگین غلظت آلودگی هوا  بسیار بالاتر از ایران است، اما روند غلظت آلایندگی هوا در این کشورها کاهشی است. این در حالی است که در کشور ما این روند یا افزایشی بوده و یا  ثابت باقی مانده است.

به گفته حسنوند؛ درسال ۱۹۹۰ در ایران عامل آلودگی هوا بیشترین سهم را در مرگ و میر ها به خود اختصاص داد این در حالی است که در سال۲۰۱۷ جایگاه ایران در این بخش بالاتر رفته و سهم بیشتری از موارد مرگ و میر مردم را به خود اختصاص دهد.

او یادآور شد: بر اساس آخرین مطالعه ای که در پژوهشکده محیط زیست انجام شده و بر اساس آن اطلاعات مربوط به ایستگاه های پایش در کل شهرهای کشور مورد بررسی قرار گرفته، نتایج مطالعه نشان می دهد که هیچ منطقه ای ازکشور ما نیست که میانگین سالانه پایین تر از حد استاندارد در غلظت آلاینده ها دشته باشد این مساله نشان می دهد که در تمام مناطق کشور با این مشکل روبه رو هستیم و به صورت کلی میزان غلظت سالانه در ایران ۳۵ میکرو گرم بر هر متر مکعب است که این میزان ۳برابر استاندارد جهانی است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران تاکید کرد: مطالعات مربوط به توزیع مکانی آلایندگی هوا نشان می دهد که یک نابرابری ای در این زمینه در شهر تهران به نسبت سایر نقاط کشور وجود دارد. به عبارتی بر اساس اطلاعات موجود بیشترین ذرات آلاینده شهر تهران در مناطق جنوب غرب و جنوب شرقی تهران است که به حدود ۴۰ میکرو گرم بر متر مکعب می رسد و کمترین غلظت ذارات معلق در هوا در منطقه دو و در محدوده محله های سعادت آباد و محله پونک است که بین ۱۷تا ۱۹ میکرو گرم در یک متر مکعب است. این مساله نشان می دهد شهروندان ساکن در مناطق جنوبی و شمالی با تفاوت های زیادی در حوزه میزان غلظت آلاینده های هوا روبه رو هستند که این تفاوت به ۲ برابر نیز می رسد.

او با اشاره به بررسی های انجام شده در بین سال های ۸۵ تا ۹۸ در کشور در هیچ سالی میزان غلظت آلاینده ها در حد استاندارد نبوده است، گفت: در این میان وضعیت شهر تهران در این زمینه جالب نیست به گونه ای که بیشتر از۷۰ درصد از روزهای سال آلودگی هوا بالاتر ازحد مجاز است. هر چند درسال ۹۷ غلظت آلاینده های هوا کاهش پیدا کرد اما در سال ۹۸ شاهد افزایش دراین حوزه بودیم. می توان این گونه نتیجه گرفت که درسال ۹۷کاهش میزان آلایندگی های هوا به دلیل تغییرات جوی بوده است.

حسنوند با بیان اینکه همیشه تاب آوری شهر تهران در مقابل آلودگی هوا کمتر و حساسیت ها دراین زمینه بیشتر بوده است، یادآور شد: این مساله در پاندومی کرونا خود را نشان داده است. به عنوان مثال مطالعات جهانی نشان می دهد مواجهه با آلودگی هوا باعث می شود که تعداد مرگ و میر و بستری شدن مردم به دلیل ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کرده است. علت این است که افرادی که به صورت بلند مدت در مناطقی که آلودگی هوای بیشتری دارد، زندگی  می کنند  به واسطه ایجاد بیماری های زمینه ای مانند قلبی و عروقی، دیابت و ... امکان ابتلا به بیماری های واگیردار مانند کرونا افزایش پیدا می کند و  در شرایطی که یک پاندومی تنفسی مانند کرونا ویروس ایجاد می شود حساسیت افراد دارای بیماری زمینه ای بیشتر می شود.

او با اشاره به اینکه برای افزایش تاب آوری در مواجهه با پیامدهای تنفسی ناچار هستیم آلودگی هوا را در تهران کاهش دهیم، تاکید کرد: از نظر تکنولوژی تعریفی که برای تاب آوری وجود دارد، این است که یک شهر برای رویاوریی با یک بحران توانایی خود راحفظ کند. در مورد تاب آوری در مقابل آلودگی هوا باید ظرفیت ذی نفعان محلی برای توسعه اقداماتی که بتواند تاب آوری آنها افزایش پیدا کند.

کاهش تاب آوری اجتماعی به دلیل حذف عنصر آب در شهرها

در بخش پایانی این نشست علمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با پرداختن به موضوع تاثیر آب در تاب آوری اجتماعی گفت: شهرها بر گستره طبیعی مکان شکل گرفته و رشد می کنند.لازم است بررسی شود شهرهای ایران در چه جهاتی توسعه کالبدی داشته اند و در این میان در یک صد سال اخیر چه نوع توسعه ای در شهرها داشته ایم که ساختار طبیعی شهرها از بین رفته است.

 غزاله کرامتی با اشاره به پژوهش تاریخی که در سال ۸۲ در این خصوص انجام شده، افزود: براساس نتایج به دست آمده در شهرهای امروز کشور با حذف مفهومی عنصر آب در زیرساخت شهری روبه رو هستیم و در نهایت این عنصر در مقیاس کوچک در حد فواره و آب نما دیده می شوند در صورتی که در طول تاریخی به این صورت نبوده و هر زمان که جکومت های ایرانی مقتدر بوده اند مانند دوران صفویه حدود و عرصه های فضایی با عنصر آب تعریف می شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند حذف عنصر آب در شهر تهران بیان کرد: شهر تهران دارای دو طرح جامع اصلی است. طرح جامع اول این شهر در سال ۴۷ تهیه شده که در آن به طور کامل ساختار طبیعی این شهر نادیده گرفته شده است. به عنوان مثال ساختار آبی تهران به هیچ عنوان در این طرح در نظر گرفته نشده است و یک توسعه خطی مبتنی بر حرکت اتومبیل در جاده ها و اتوبان ها برای تهران طراحی شده است.

او یادآور شد: در طرح جامع اول شهر تهران با یک نگاه غربی و آمریکایی برای توسعه این کلانشهر تصمیم گیری شده است و هیچکدام از ویژگیهای سرزمینی مورد توجه قرار نگرفته است این در حالی است که در طرح جامع دوم شهر تهران که در سال ۸۶ تصویب شد، شهر تهران تصمیم گرفت تا به ساختار طبیعی شهر به عنوان یک ساختار پایه در توسعه شهری توجه کند.

کرامتی تاکید کرد: در یک دهه اخیر همزمان با ابلاغ طرح جامع شهری تهران در سال ۸۶ مقرر شد تا نقشه های رود دره های پایتخت تهیه شود. تصمیم بر این بود تا عنوان شود اگر آب ها را در تهران جاری کنیم با چه زیبایی هایی روبه رو  خواهیم شد و با عرصه های طبیعی طبیعت محور را در دل این کلانشهر می توانیم  فاصله شهروندان را با طبیعت کمتر کنیم..

او با اشاره به تصویب طرح راهبردی حریم پایتخت که در سال ۹۵ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شد،گفت: کلیات این طرح در سال ۹۲ تایید شده است. رویکرد این طرح نیز بر این اساس بود که باید آب در سطح شهر جریان داشته باشد به همین دلیل نقش جاری شدن رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها که در منطقه ۶۰۰۰ کیلومتری استان تهران وجود دارد، وضعیت مشخص تری داشت اما متاسفانه ازسال ۹۵ تا کنون این طرح اجرایی نشده است.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 7015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =