اقدام محرمانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای رفع محدودیت ارتفاعی جماران

شهر: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری با اطلاع دولت به صورت محرمانه در حال رفع محدودیت بلندمرتبه سازی در منطقه جماران است که این اقدام خلاف قانون است.

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی (وابسته به وزارت راه و شهرسازی) درباره منطقه جماران گفت: موضوع جماران مربوط به ساختمانی بود (ساختمان نهاد ریاست جمهوری) که شورای شهر تهران، پیگیری کرد که اضافه طبقات آن برداشته شود.

او ادامه داد: بعضی ها به دنبال آن هستند که محدودیت های ارتفاعی که در جماران و اطراف بیت حضرت امام (ره) و آن محله به عنوان یک محله تاریخی و فرهنگی وجود دارد برداشته شود. در این زمینه گویا با دولت رایزنی شده  و  شورای عالی معماری و شهرسازی محرمانه در حال برداشتن محدودیت های ارتفاعی است. این اقدام خلاف قوانین و مقررات و رعایت حریم مناطق میراثی است.

خلیل آبادی گفت: در مناطق دیگری از تهران مانند شهرری مردم به دلیل محدودیت ارتفاع مشکلاتی دارند. اگر قرار است اقدامی شود مابقی مناطق هم باید از این امکان (لغو محدودیت ارتفاعی) برخودار باشند نه اینکه تنها برای یک منطقه خاص این امتیاز در نظر گرفته شود. این یک اقدام غیرقانونی و غیر منطقی است که تنها در یک منطقه به مردم امتیاز بدهیم و مابقی مناطق به دلیل همان مسئله با مشکل مواجه شوند.

این عضو شورا درباره اقداماتی که دولت در قبال شهرداری و شهر تهران انجام می دهد بیان کرد: تهران، پایتخت سیاسی کشور و محل استقرار دولت است. شهرداری تهران خدمات زیادی را به دولت و ارکان سیاسی اجرایی کشور ارائه می دهد. پسندیده نیست که شهرداری پایتخت مورد بی مهری قرار بگیرد یا دور زده شود. انتظار داریم که دولت در این زمینه تجدید نظر کند. شهرداری به جلسات هیأت دولت دعوت شود. هر دو هم دولت و هم شهرداری در پیشبرد امور پایتخت به یکدیگر نیاز دارند و رابطه یک طرفه و رابطه ای که بوی اختلاف بدهد به مصلحت مردم وکشور نیست.

ابهامات باید رفع شود

همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر روز گذشته در جمع خبرنگاران در توضیح  جلسه هم اندیشی صبح یکشنبه با حضور شهردار و برخی معاونان او از مصوبه جدید وزارت راه و شهرسازی در مورد جماران و بررسی این مصوبه به دلیل  شبهات موجود خبر داد.

او گفت: قرار شد درباره اینکه شهرداری چه اقدامی می خواهد انجام دهد یا آقای سالاری و یا شهردار تهران صحبت کند. بلندمرتبه سازی در این منطقه انجام نمی گیرد و با توجه به اینکه مشاور آنها بخش به بخش محدوده را بررسی کرده، موضوع دو الی سه طبقه مطرح است.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری با کلیات این مسئله موافق است اما در جزئیات نظراتی دارد، گفت: در مورد نحوه اجرای این مصوبه برخی مسائل گنگ است و ابهاماتی وجود دارد که باید شفاف شود که البته تعداد آن کم است.

ریاست جمهوری تعهدات قانونی خود را رعایت کند

از سوی دیگر محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، حسن خلیلی آبادی، حجت نظری و مجید فراهانی، پنج عضو شورای شهر تهران هستند که در تذکری به نهاد ریاست جمهوری خواستار عمل به تعهدات قانونی خود در قبال مدیریت شهری شدند و نسبت به تلاش آن نهاد برای لغو محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محله جماران انتقاد کردند.

در بخشی از متن این تذکر که به هیات رییسه شورای شهر تهران ارائه شده، آمده است: «جای شگفتی و تعجب است که پس ازتخریب و جمع آوری ستون‌های طبقه سوم ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری واقع در محله جماران (خیابان حسنی کیا) که به صورت متخلفانه و بدون پروانه ساخت، اجرا شده بود یکی از دغدغه ها و اولویت های اصلی دفتر نهاد ریاست جمهوری در اولویت قرار دادن درخواست های مربوط به موضوع کمک به حذف محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در این محله شده است و طی مکاتباتی به انحاء مختلف نسبت به عملکرد شهرداری تهران و منطقه اعتراض شدید کرده‌اند و تحرکاتی نیز در سطح محله جماران جهت دغدغه مند کردن و مخالفت با  محدودیت ارتفاع در محله قدیمی جماران صورت می گیرد.

 این در حالی است که طی سال های گذشته که دولت فعلی مستقر بوده، بارها از سوی اهالی محلات کن، فرحزاد، مسگرآباد و محدوده های تاریخی و میراثی و شهرک‌های دارای محدودیت ارتفاع و اطراف پادگان ها و برخی مراکز نظامی و امنیتی، اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و ... تقاضای حذف این محدودیت شده است و چنین رویکردی را از دولت شاهد نبودیم. لذا خواهشمند است مراتب تذکر و اعتراض اینجانبان را جهت انعکاس به نهاد محترم در خصوص موارد مذکور و ضرورت ایفای تعهدات در قبال مدیریت شهری تهران را اعلام فرمایید. »

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 7027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =