تغییر نگاه مدیران موثر در آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در کودکان است

شهردار منطقه ۹ در سلسله نشست های تجربیات شهری آموزه ها و تجربیات بین المللی در حل مسائل شهری که در قالب وبینار تخصصی برگزار شد؛ بر اهمیت مشارکت کودکان در پروژه‌های شهری تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۹، سید مصطفی موسوی با طرح سوالاتی به اهمیت نقش مشارکت کودکان به عنوان آینده سازان جامعه در اجرای پروژه های شهری چنین گفت: شهر به مثابه کالبد و معنا چه نقشی در برآورده ساختن نیازهای اساسی کودکان دارد؟ واکنش کودکان به عدم دسترسی به فضاهای مورد نیازشان در شهر چیست؟ جامعه ذی‌نفوذ شامل والدین و مدیران شهری چگونه نقش خود را در برآورده ساختن این نیاز ها ایفا می نمایند؟  
او افزود: کودکان تنها شهروندان آینده نیستند، آنان در حال حاضر شهروندان فعالی هستند که می بایست به اهم نیاز هایشان که شهر قابلیت پاسخگویی بدان را دارد پاسخ داده شود.
شهردار منطقه ۹ در ادامه عنوان کرد: نشاط و سرزندگی حاصل ایمنی و امنیت اجتماعی، آموزش مهارت های عمومی، فرهنگ اجتماعی و آموزش های تخصصی از مهم ترین نیازهای کودکان می باشد.
او  به مخاطرات زندگی شهری برای کودکان در کلان شهر تهران اشاره کرد و گفت: محدودیت فعالیت کودکان به واسطه تراکم ساختمان، مخاطرات زیست محیطی و آلودگی هوا، ایمنی و امنیت با محوریت حرکت خودرو در شهر و مخاطرات ایمنی و امنیت فعالیت کودکان  و کاهش کیفیت های کالبدی ناشی از سبک های معماری، تخریب خط آسمان و چشم انداز های طبیعی که در نتیجه این چالش‌ها، انواع واکنش‌های رفتاری کودکان مانند خشونت، گوشه‌گیری و انزوا، عدم یادگیری، بی‌قراری و تنش‌های عصبی و واکنش‌های عاطفی نسبت به محیط، خانواده و همسالان را سبب می شود.
موسوی همچنین تغییر نگاه مدیران را ایفاگر نقش مؤثر شهر در آموزش مهارت‌های عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی در کودکان دانست و بیان کرد: در کلان شهری چون تهران با بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ساکن در آن، حدود ۵۰ سازمان و تشکل غیردولتی در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند که با درنظر گرفتن سهم حدود ۲۰ درصد از جمعیت برای کودکان، می‌توان دریافت که به ازای هر ۳۲ هزار کودک فقط یک تشکل غیردولتی وجود دارد.
او مشارکت کودکان در حوزه شهرسازی را حائز اهمیت دانست و گفت: حق کودکان بر شهر، تغییر روند از رویکردی مبتنی بر رفع نیازها و مشکلات افراد،  به روشی است که در آن با کودکان و نوجوانان به عنوان یک مشارکت‌کننده توانمند در حل مسائل رفتار شود که این نه تنها به دسترسی فردی به منابع، بلکه به اعمال قدرت جمعی برای شکل دادن به توسعه و ایجاد ساختار شهری نیز اشاره دارد.
شهردار منطقه ۹ در خاتمه به اجرای برنامه هایی با محوریت کودکان عنوان کرد: نمونه موردی مشارکت در تصمیم سازی پویش نامه به شهردار که طی فراخوانی از کودکان ۶ تا ۱۸ سال دعوت شد تا هر کدام نظرات و ایده هایی برای مدیریت بهتر شهر ارائه دهند و در ادامه با برگزاری پویش تریبون آزاد دانش‌آموزی از کودکان خواسته شد تا برای مدیریت بهتر شهر ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را پیشنهاد دهند و مستقیماٌ با شهردار منطقه و در جایگاه معلم و تدریس گر نظرات خود را بیان کنند، همچنین از دیگر موارد مشارکت در پیاده‌سازی و اجرا محله رنگی است که اجرای آزمایشی آن  در کوچه شهید قدیانی با مشارکت در رنگ‌آمیزی با همت و مشارکت مادران و کودکان انجام شد.

تطور خیابان‌های ترافیکی به محیط‌های اجتماعی
در ادامه سید مصطفی موسوی با شاره به طرح مورد مطالعه خیابان استاد معین جنوبی با محوریت تاب‌آوری و اجتماع‌پذیری گفت: تاب‌آوری قابلیت یک سیستم برای حفظ عملکرد و ساختار آن در برابر تغییرات داخلی و خارجی است که متغیر واسط تاب‌آوری و اجتماع‌پذیری، سرمایه اجتماعی است.
او  افزود:اجتماع‌پذیری خیابان‌ها، با افزایش تبادل اطلاعات و ایده‌ها موجب ایجاد سرمایه اجتماعی می‌شوند به ویژه اینکه شهروندان در مورد مسائل با اهمیتی پیرامون زندگی خود مانند: سیاست‌های ملی یا تغییرات در همسایگی و شهر خود صحبت کنند.  
شهردار منطقه ۹ به جنبه‌های خیابان اجتماعی اشاره کرد و گفت: جنبه‌های اجتماعی که برای کاربران همیشگی خیابان‌های محلات حیاتی است، جنبه‌های فعالیتی برخلاف پارک‌ها، زمین‌های بازی و میدانگاه ها که در آن‌ها درنگ کردن، بازی و گردهمایی‌ فعالیت‌هایی رایج هستند و جنبه‌های کالبدی که ویژگی‌های فیزیکی خیابان و ساختمان‌های مجاور بر اجتماع‌پذیری خیابان اثرگذار است.  
موسوی با اشاره به تطورخیابان اجتماعی استاد معین جنوبی عنوان کرد: ایجاد باندهای مجزا شامل یک معبر ۴۵ متری به طول ۸۷۵ متر حد فاصل خیابان نوری نیارکی تا محور ۳۰ متری جی احداث شده است. با ایجاد باندهای مجزا، ایمنی مسیرهای دوچرخه و عابر پیاده بر اساس استانداردهای روز دنیا تأمین شده است.
او  افزود: در بهره‌برداری از خیابان اجتماعی استاد معین جنوبی تلاش شده است تا با برگزاری گردهمایی‌هایی مانند: پرفورمنس «جور دیگر» اجتماع‌پذیری تسهیل شود.


 

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 7037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =