۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 7058

کارشناس مسایل اقتصادی مطرح کرد

استفاده از جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تنها راه حل نجات شهرداری

شهرداری تهران فرصت طلایی تامین مالی در بازار سرمایه را در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دست داد
استفاده از جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تنها راه حل نجات شهرداری

شهر: شهرداری می‌توانست با اوراق بهادارسازی دارایی‌های خود و عرضه آن در بازار سرمایه  پروژه های ناتمام خود را تمام کند. اکنون تنها راه حلی که وجود دارد منابعی است که در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد؛ شهرداری باید با یک تصمیم جدی بخش بزرگی از جرایم غیر نقد را به نقد تبدیل و مشکل شهروندان خود را حل کند.  

حجت الله میرزایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شهر، به بودجه شهرداری تهران اشاره کرد که به گفته او؛ افزایش بودجه تهران در سال ۱۳۹۸ از ۱۸ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ از ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان یک خطا بود.  
به عقیده او؛ این افزایش‌ها واقع بینانه نبوده  اما ملاحظاتی که برای پایان پروژه‌های نیمه تمام در سال آخر وجود دارد قابل قبول است. از طرف دیگر درآمدهای حاصل از حمل و نقل هم کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که در هشت ماهه اول سال درآمدهای بی‌آرتی حدود ۶۰ درصد و درآمدهای حاصل از اتوبوس‌های بخش خصوصی حدود ۷۰ درصد و درآمدهای مترو در بهترین شرایط چیزی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه در هشت ماهه اول امسال در بهترین شرایط بودجه شهرداری حدود ۷۰ درصد محقق شد و به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال میزان تحقق بیشتر شود، توضیح داد: چراکه با نوسانات قیمت‌ها، شهرداری بخش زیادی از درآمدهایش را ازدست داده و از این جهت با خسران زیادی مواجه شده است.  
او با بیان اینکه شهرداری تهران فرصت طلایی تامین مالی در بازار سرمایه را در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از دست داد، گفت: شهرداری می‌توانست با اوراق بهادارسازی دارایی‌های خود و عرضه آن در بازار سرمایه  پروژه های ناتمام خود را تمام کند. اکنون تنها راه حلی که وجود دارد منابعی است که در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد؛ شهرداری باید با یک تصمیم جدی بخش بزرگی از جرایم غیر نقد را به نقد تبدیل و مشکل شهروندان خود را حل کند.  
این تحلیلگر مسایل اقتصادی، معضل دیگر را ساختار درآمدهای شهرداری دانست و بیان کرد: با کاهش نرخ رشد ساخت و ساز در شهری که حدود ۸۰ درصد درآمدهای آن وابسته به ساخت و ساز است، به میزان مشخصی از درآمدها آسیب دیده است. به طوری که در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۸ بخش ساختمان حدود منفی سه و دو دهم درصد نرخ رشد منفی داشته و در ۶ ماهه گذشته ۲ درصد نرخ رشد مثبت داشته است. در مجموع بخش ساختمان در ۹ ماهه گذشته یعنی در سه ماهه زمستان و ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹  چیزی حدود یک و نیم درصد رشد منفی داشته و بخش خدمات وضع بدتری را شاهد بود.

او تنگنای مالی شهرداری‌های کلانشهرها و بویژه تهران را متاثر عوامل داخلی و همینطور بین‌المللی عنوان کرد و توضیح داد: افزایش شدید و بی سابقه نرخ ارز تا حدود ۱۰ برابر و نوسانات مداوم و کاهش دسترسی به ارز، دسترسی به تجهیزات مورد نیاز شهرها را کاهش داده است که آثار و پیامدهایی بود که تحریم برای شهرداری کلان شهرها رقم زد.  
میرزایی به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات این همه گیری بر نظام مالی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: بیشترین آثار را کرونا به طور جغرافیایی بر شهرها داشته و بیشترین تاثیر را بخش‌های اقتصادی و بخش خدمات متحمل شدند. کرونا سبب شد اقتصادها از رشد اقتصادی پیش بینی شده باز بمانند و در ایران اما؛ متاسفانه در میزان شناسایی بخش غیر رسمی در اقتصاد و فعالیت‌های شهری کمترین آمادگی را داشتیم و این امر بر تاب آوری ما موثر بود.
به گفته معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، کرونا در شهر تهران که حدود ۷۵ درصد از فعالیت‌ها در بخش خدمات است به طور غیرمستقیم و مستقیم به درآمدهای شهرداری آسیب زده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 7058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =