لزوم تولید دانش بومی در شهرها

 رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به لزوم تولید دانش بومی و به کارگیری راهکارهای نوآورانه و خلاقانه در قالب ایجاد مراکز رشد و نوآوری تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره مجمع شهری تهران؛ مهدی جمالی نژاد در نشست هم اندیشی با مدیران و کارشناسان دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها و روسای مراکز پژوهشی شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها که با حضور محمدحسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، اسمعیل زیارتی نصرآبادی، رئیس مرکز مطالعات برنامه­ ریزی شهری و روستایی سازمان، و سایر روسای مراکز پژوهشی شهرها و شوراهای اسلامی شهرها برگزار شد، گفت: توجه به تحقیق و پژوهش و نقش آن در سیاست‌گذاری­ها و تصمیم­ سازی­ها و اداره مطلوب شهرها و روستاهای کشور ضرورت داشته و توجه به مسایل و چالش‌های نوظهور در مدیریت شهری و روستایی و مقابله با این چالش ها به شیوه‌های علمی لازم است.

او با اشاره به شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان افزود: به رغم اقدامات مناسب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مواجهه با این همه گیری، هنوز تا مدیریت و کنترل علمی آسیب‌های ناشی از این چالش فاصله داریم و لازم است مراکز پژوهشی شهرداری‌ها، راهبردهای مناسب بویژه در حوزه‌های خدمات شهری و محیط زیست را در اختیار مدیران شهری قرار دهند.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با تأکید بر ضرورت آمادگی علمی و فراهم کردن بستر ورود به سده جدید، ادامه داد: از متولیان مدیریت شهری و روستایی کشور می خواهیم تا به تولید دانش بومی و به کارگیری راهکارهای نوآورانه و خلاقانه در قالب ایجاد مراکز رشد و نوآوری اهتمام ورزند.

جمالی نژاد در پایان صحبت های خود، مدیران و دست­ اندرکاران حوزه مدیریت شهری و روستایی را به حضور فعال در کارگاه‌های تخصصی و مراسم اختتامیه جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی در روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه دعوت کرد.

دانش محوری موتور توسعه شهرها و روستاهای کشور است

در ادامه این نشست رئیس مرکز مطالعات برنامه­ریزی شهری وروستایی سازمان، ضمن تبریک آغاز هفته پژوهش، گفت: دانش محوری موتور توسعه­ی شهرها و روستاهای کشور بوده و عزم ملی برای اشتراک دانش بین شهرداری­ها و دهیاری­های سراسر کشور مهم و حیاتی است.

اسمعیل زیارتی نصرآبادی با اشاره به لزوم انجام اقدامات مشترک بین مراکز مطالعاتی شهرداری ها و شورای های  شهر افزود: برگزاری مشترک جشنواره پژوهشی و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی با مرکز مطالعات شهرداری تهران، به عنوان یک تجربه موفق در هم­افزایی ظرفیت­های موجود محسوب می شود.

او ادامه داد: دنیای در حال تغییر کنونی که به عصر انفجار اطلاعات معروف است، بهره­گیری از دانش و تحقیقات در حوزه مدیریت شهری و روستایی برای پاسخگویی مناسب به نیازهای در حال تغییر و روبه افزایش شهروندان ضرورت دارد.

رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد: از منظر مسولیت اجتماعی، شهرداری‌های بزرگ و دارای مراکز مطالعاتی  همکاری در عرصه اشتراک و انتشار داده­های تولیدی برای استفاده سایر شهرداری­ها مهم است که باید اساس و مبنای تصمیات مدیران شهری، پژوهش و مطالعه باشد.

او در پایان صحبت های خود به برنامه­ریزی مرکز مطالعات سازمان برای برگزاری نشست­های منظم و ادواری با مشارکت سایر مراکز بر برنامه­ریزی تاکید کرد.

شیوع کوئید ۱۹ بهترین فرصت برای بازگشت شهرداری ها به ماموریت های اصلی

در ادامه این نشست رئیس مرکز مطالعات برنامه­ریزی شهر تهران نیز گفت: با توجه به مسائل و چالش‌های ناشی از شیوع همه­گیری  ویروس کرونا، این موضوع  فرصتی برای بازگشت شهرداری­ها به ماموریت اصلی خود در حوزه سلامت شهری و بهداشت عمومی است.

محمد حسین بوچانی با بیان این مطلب افزود: عدم توجه به انجام پژوهش در تصمیم­گیری برای شهرها باعث بروز آسیب­های متعدد برای شهر و شهروندان می شود.

او با اشاره به تجربه شهرداری تهران در مواجهه با همه­گیری کرونا، ادامه داد: مرکز مطالعات برنامه­ریزی شهر تهران، تعداد ۱۵۰ تجربه جهانی درباره بازگشایی شهر تهیه و در اختیار مدیران شهری قرار داده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بیان کرد: مهم‌ترین اقدامات مرکز مطالعات در دوره شیوع بیماری کرونا تالیف کتاب و گزارش های تخصصی و بازنشر تجارب جهانی و ملی مربوط به اداره شهر در دوره کرونا و تدوین شیوه­نامه‌ها و دستورالعمل‌ها درخصوص دورکاری کارکنان، دفن اموات، نگهداری فضای سبز و مدیریت پسماندها بوده است.

همچنین در این نشست محمد حسین بوچانی گزارشی از اهداف، برنامه ها، سخنرانان کلیدی، برگزاری نشست های تخصصی و انتشار ویژه نامه جشنواره با محوریت ویژه تاب آوری شهری را ارائه کرد.

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 7059

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =