۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 7078

از ابتدای شهریور تا نیمه اول مهر ۱۳۹۹

۱۶۱۷ دستگاه تاکسی تحویل داده شد

امسال بیشترین نوسازی تاکسی‌ها از طریق پرداخت نقدی مالکان صورت گرفت
۱۶۱۷ دستگاه تاکسی تحویل داده شد

شهر: طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو ۴ به یورو ۵ در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد ۱۳۹۹، پنج ماه ابتدایی سال شاهد نبود تولید و توقف شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا بودیم. بنابراین پنج ماه ابتدای امسال بدون نوسازی تاکسی‌های فرسوده گذشت.

سیدعلی محتشمی پور، معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفتگو با شهر، با اعلام نوسازی سه هزار و ۷۳۵ دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران در سال گذشته، افزود: از این تعداد دو هزار و ۸۰۵ دستگاه با کمک منابع مالی شهرداری تهران و تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی انجام شد. ۹۳۰ دستگاه دیگر نیز به صورت نقدی توسط مالکان تاکسی‌های فرسوده نوسازی شد.

او درباره تأخیر در عملیات نوسازی تاکسی‌های فرسوده، توضیح داد: طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو ۴ به یورو ۵ در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد ۱۳۹۹، پنج ماه ابتدایی سال شاهد نبود تولید و توقف شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا بودیم. بنابراین پنج ماه ابتدای امسال بدون نوسازی تاکسی‌های فرسوده گذشت.

محتشمی پور ضمن اشاره به آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور از مرداد ۱۳۹۹، گفت: در مجموع تا امروز هزار و ۶۱۷ دستگاه تاکسی تحویل مالکان تاکسی‌های فرسوده متقاضی نوسازی داده شد. از این تعداد ۴۸۱ دستگاه تاکسی مبتنی بر تسهیلات اعطای قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی از طریق صندوق کارآفرینی امید و شهرداری تهران بود. تنها بانک عاملی که درباره نوسازی تاکسی‌های فرسوده با شهرداری تهران همکاری می کند، صندوق کارآفرینی امید است. درضمن هزار و ۱۳۶ دستگاه به صورت نقدی نوسازی شده است.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به هدف گذاری نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی، گفت: این هدف گذاری در سال گذشته انجام شده است. شهرداری تهران  مشکلاتی نظیر توقف تولید و شماره گذاری در پنج ماهه ابتدایی سال، تأثیر شیوع بیماری کرونا بر روند اقدامات مرتبط با نوسازی و افزایش قیمت تاکسی‌ها را پیش بینی نکرده بود.

تحقق نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی دشوار است

او در ادامه افزود: هزار و ۶۱۷ دستگاه تاکسی در مدت یک ماه و ۱۵ روز یعنی از ابتدای شهریور تا نیمه اول مهر انجام شده است چرا که فرآیند تولید از نیمه مهر به تبع تغییر تولید ایران خودرو در سبد محصولات خود برای ارتقاء یورو ۴ به یورو ۵، دوباره متوقف شد. به همین علت دوباره تا ۱۵ آبان توقف دوباره تولید رخ داد. لذا یک توقف یک ماهه در نوسازی تاکسی‌ها اتفاق افتاد. به همین علت تحقق نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی بسیار دشوار است.

محتشمی پور با تأکید براینکه امسال بیشترین نوسازی از طریق نقدی انجام شده، گفت: برخلاف سال گذشته که بخش اعظمی از نوسازی در زمره نوسازی تسهیلاتی اتفاق افتاد، امسال نوسازی نقدی از طریق مالکان تاکسی‌های فرسوده بیشتر شد. تاکسیرانان تهرانی بر مبنای مسئولیت‌های اجتماعی و توان نقدی خود این نوسازی را رقم زدند. تغییرات فرآیندی بسیاری امسال نسبت به سال گذشته در موضوع نوسازی تاکسی‌های فرسوده اتفاق افتاد. همه این عوامل در تحقق اهداف تأثیرگذار هستند.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره این عوامل، توضیح داد: یکی از این عوامل طولانی شدن فرآیند تولید و تحویل در میان خودروسازان است. سال گذشته از زمان واریز وجه توسط تاکسیرانان تا زمان تحویل خودرو به مالکان، حداکثر ۱۵ روز بود. اما طبق آمار و ارقامی که از سامانه ملی نوسازی دریافت شده این بازه زمانی طی سال جاری به بیش از ۴۵ روز رسیده است. همچنین طبق ابلاغیه‌های ارسالی به خودروسازان پس از مهر ۱۳۹۹، قرارداد فروش‌های فوری خودروساز از ۳۰ روز به ۹۰ روز افزایش پیدا کرده است.

کاهش توانمندی رانندگان برای نوسازی تاکسی‌ها

او در ادامه بیان کرد: همچنین طبق مصوبات بالادستی، خودروسازان  هر سه ماه یک‌بار امکان افزایش قیمت خودرو را دارند. سیستم خودروسازی تفکیکی در قیمت گذاری محصولات خود (تولیدات کاربری شخصی و کاربری حمل و نقل عمومی) قائل نشده است. با افزایش قیمت روز افزون خودروها، توانمندی مالکان تاکسی‌های فرسوده برای ذخیره سازی بخشی از درآمدها به جهت نوسازی تاکسی‌ها، کاهش یافته است. شهرداری وظیفه خود می‌داند که تا حداکثر میزان ممکن نسبت به ارائه تسهیلات بانک قرض الحسنه برای کمک به تأمین آورده مالی تاکسیران‌ها اقدام کند. اما منابع مالی شهرداری تهران بسیار محدود است و با توجه به حجم بسیار خودروهای فرسوده، باید منابع مالی دولتی وارد این قضیه شود.

محتشمی پور ضمن اشاره به انباشتگی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران، گفت: نوسازی تاکسی‌ها با قیمت متوسط ۱۱۰ میلیون خودروی جایگزین، به تنهایی با منابع و تسهیلات شهرداری امکان پذیر نیست. اگر تسهیلات ماده ۱۸ قانون بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۹ محقق شود، گشایشی در فرآیند نوسازی رخ می‌دهد. سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور نیز وعده‌هایی مبنی بر تخصیص تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی داده شده است.

به گفته معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ درحال حاضر وقفه یک ماه و ۱۵ روز در تخصیص تسهیلات صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده است که علت آن ثبات قیمت تاکسی‌های جایگزین و تحلیل بر درآمد تاکسیرانان بود چرا که وام ۵۰ میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی کافی نبوده است.

تخصیص تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌ها

او ضمن اشاره به اختلاف قیمت تاکسی و تسهیلات برابر با بیش از ۶۰ میلیون تومان، گفت: با تأییدیه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و حمایت‌های ایشان، اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی درنظرگرفته شد. هم اکنون موضوع تخصیص تسهیلات ۷۰ میلیون تومان آغاز شده و اطلاعات رانندگان متقاضی بالغ بر ۱۶ هزار نفر، ثبت شده است. پرونده‌ها براساس مدل خودرو و تاریخ ثبت‌نام به ترتیب الویت، درحال تشکیل است. اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در مدت کوتاهی عملیاتی خواهد شد.

محتشمی پور در ادامه افزود: با حمایت شهرداری تهران ۲۵ میلیارد تومان برای سهم شهرداری در ارائه تسهیلات قرض الحسنه تخصیص پیدا کرده است. از محل این ۲۵ میلیارد تومان در صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران با احتساب آورده بانک‌های عامل، طی ماه‌های آینده شاهد تخصیص تسهیلاتی در حدود هزار فقره وام ۷۰ میلیون تومانی خواهیم بود. پایان یافتن این منابع مالی نیازمند شارژ مجدد است که باید کمک عملی و اجرایی دولت نیز همراه شهرداری باشد.

معاون فنی و بهره بهرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال چند دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی خواهد شد، بیان کرد: اگر مشکلات تأمین منابع مالی برای تسهیلات حل شود حداقل ماهیانه هزار و ۶۰۰ دستگاه امکان نوسازی دارد. باید به این موضوع نیز توجه داشت که از نیمه دوم اسفند نوسازی تاکسی‌ها متوقف خواهد شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 7078

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =