اصلی ترین وظیفه رصدخانه کمک به تصمیم گیری بهتر مدیران شهری است

شهر: رصدخانه شهر از اصلیترین گلوگاه های اطلاعاتی است که با فراهم سازی شفاف اطلاعات میتواند به تحقق "تهران شهری برای همه " کمک کند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی ؛ شهردار تهران در آیین رونمایی از پروژه های شاخص مرکز آمار و رصد شهر تهران که عصر امروز- ٢٥ آذر- برگزار شد، گفت: خوشبختانه امروز برای رونمایی از یکی از فعالیت های برنامه عظیم تهران هوشمند در این جا هستیم ابتدا باید خوشحالی ام را از فعال شدن مجموعه رصد خانه ابراز و تشکر کنم از زحمات همکارانم در حوزه فاوا مخصوصا دکتر بور بور که آمدنشان تحولی به وجود آورد و نشان می دهد که اگر کار را به اهلش بسپاریم تاثیر خیلی زیادی خواهد داشت و استفاده از متخصصین تحول به وجود می آورد.

حناچی افزود: ما در کلانشهر عظیم تهران  مسائل زیادی داریم که این مسائل به روش سنتی قابل مدیریت نیستند. قدم اول در اداره امور شهر داشتن آمار و اطلاعات بروز است که ما را در تصمیم گیری راهنمایی کند. رصدخانه اصلی ترین وظیفه اش این بوده است که  این کار مهم را انجام دهد و مخصوصا تبدیل اطلاعات به نقشه با استفاده از نرم افزارها و پهنه بندی آنها مدیران را در مدیریت شهر کمک می کند. بهره گیری صحیح از آمارها اداره شهر را تسهیل می کند و شناخت فرصت ها در شهر را میسر می کند تا سرعت و کیفیت خدمات را بالا ببرد و از همه مهم تر در امتداد شعار تهران شهری برای همه شرایط عادلانه برای همه شهروندان فراهم آورد.

شهردار تهران ادامه داد: همه ما در تهران زندگی می کنیم و می دانیم اطلاعات می تواند رانت ایجاد کند. اگر این اطلاعات عادلانه باشد امکان رانت را از بین می برد و شفافیت و دقت و توسعه سازمانی را بالا می برد.

حناچی گفت: در آستانه بازبینی طرح راهبردی تهران هستیم و برای این کار باید بدانیم از چه مسیری آمده ایم و مسیرمان به کدام سو است و چشم انداز را ببینیم .بسیاری از چشم اندازها و اهداف پیشین به دلایل تغییر شرایط  تفاوت کرده است و بازبینی در راهبرد این فرصت را فراهم می کند که اگر نقصی هست آن را رفع کنیم.

او با اشاره به داده های بین المللی گفت: رنکینگ تهران در مقیاس جهانی را دنبال می کنیم ، رتبه تهران با شاخص های بین المللی ما را راهنمایی می کند که در مقایسه با دیگر کلانشهرها چه نقص هایی داریم و چگونه می توان جایگاه تهران را بالا برد.

او با اعلام این خبر که امروز سرپرست نهاد برنامه ریزی شهر تهران معین می شود، گفت: هماهنگی تنگاتنگ این نهاد با اینجا می تواند بسیار تاثیرگذار باشد که انتظار می رود این اتفاق بیفتد.

حناچی در ادامه گفت: حضور دانشگاه ها و نزدیک شدن آنها به این رصدخانه محسوس است و باید ادامه یابد و فضا باید طوری فراهم شود که حداکثر استفاده از تحصیلات تکمیلی در اینجا فراهم باشد. اطلاعات را راحت در اختیار دانشگاهیان  قرار دهید و از آنها خروجی بخواهید. آنها شما را شاداب تر می کنند و شرایطی فراهم می شود که در اداره امور شهر هم نیروهای آینده را تربیت می کنیم و هم آنها را به واقعیت نزدیک می کنیم. این به نفع همه است.

او به زیربناهای هوشمند سازی شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران عملا از اوایل دهه هفتاد با زیرساخت هایی که فراهم کرده است پرچم دار مدیریت هوشمند بوده است و پایه خوبی دارد و تلاش کنیم این پایه را به تصمیم سازی و تصمیم گیری نزدیک کنیم. مخاطب بسیاری از اطلاعات این مرکز علاوه بر شهرداری دستگاه های دولتی و خصوصی است. استفاده از اطلاعات بی تی اس ها و شرکت های فعال در خدمات موبایل هم مکمل اطلاعات این مرکز است.

او در ادامه گفت: کرونا برخلاف همه تهدیدها یک فرصت برای توسعه خدمات مجازی فراهم کرده است که خیلی از آنها قبلا  ارائه نمی شد.

شهردار تهران درباره سامانه انتقال داده سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ روی نقشه اشاره کرد و  گفت: هشدار کد ۱۳۷ باید به دفتر ما وصل باشد که ما هم بتوانیم سراغ آن برویم و مدیریت کنیم.

 در این آیین همچنین از سامانه پرداخت یک پارچه خدمات شهر پی رونمایی شد.  سامانه تحلیل الگو های سفرهای درون شهری ، سامانه محاسبه ماتریس مبدا و مقصد سفر ها در تهران، پروژه تبدیل آدرس های متنی به لایه های اطلاعات مکانی برای سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ داشبورد اطلاعات و محلات شهر تهران، سامانه پیش بینی آلودگی هوای تهران و سامانه پیش بینی جمعیت شهر مناطق مختلف شهر تهران تا سال ۱۴۰۵ از دیگر پروژه هایی بود که شهردار تهران امروز و در این آیین رونمایی کرد. 

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 7090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =