پیامدهای مثبت و منفی دورکاری

شهر: همه گیری مانند یک عکس فوری از یک فیلم است که شاید برای سال‌ها ادامه داشته باشد هم برای شرکت و هم برای کارمندان این همه گیری پیامدهای مثبت و منفی دارد.

پروفسور پیتر کارل کرزل، بنیانگذار و رئیس پروژه رقابت جهانی شهری (GUCP) در اختتامیه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری که ظهر امروز چهارشنبه -۲۶ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد، به محورهای این جشنواره اشاره و کرد و گفت: نخست نوآوری و فناوری های هوشمند و بعد مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹ است.

او با بیان اینکه کووید-۱۹ بیشتر شهرها را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرات آن نیز مهم و بررسی آن جالب است، گفت: در این میان یکی از مهم ترین موضوعات تاثیری است که کووید-۱۹ بر خود مرکز شهر خواهد گذاشت؛ ما ماندن کارگران در خانه افراد کمتری به رستوران‌ها و فضاهای اجتماعی و فرهنگی مراجعه خواهند کرد و از طرف دیگر هم کارمندان کمتری برای خریدهای مختلف به فروشگاه‌های بزرگ و سایر فروشگاه‌های خرده فروشی مراجعه میکنند.

پروفسور پیتر کارل کرزل، توضیح داد: هر دو بخش اجتماعی و خرده فروشی، به شدت تحت تاثیر پیامدهای این همه گیری قرار گرفته اند. در نهایت بسیاری از شرکت‌ها احتمالا به این نتیجه خواهند رسید که به طبقه کامل برج اداری احتیاج ندارند، اما به فضای بسیار کمتری می توانند از پس کار برآیند.

او معتقد است؛ کووید-۱۹ در حال حاضر تقریبا در تمام شهرهای بزرگ ایالت متحده تاثیر منفی بر بازار املاک تجاری دارد؛ اما به طور عکس، همه گیری تاثیر مثبت بر شهرهای کوچکتر، تا حدی دوردست و نیز شهرهایی دارد که این کارمندان اکنون از آن جاها کار می‌کنند.

بنیانگذار و رئیس پروژه رقابت جهانی شهری (GUCP)، با بیان اینکه این اجتماعات جذاب اغلب برای تفریح به جنگل ها و دریاچه‌ها نزدیکتر هستند، افزود: آنها محلات صمیمی، امکانات شهری مانند تسهیلاا فرهنگی، امنیت عمومی، مدارس بهتر و فضاهای شهری قابل پیاده روی یا دوچرخه سواری دارند. بنابراین به میزان قابل توجهی این تعادل از شهرهای بزرگ به احتماعات کوچکتر منتقل شده است که قبلا مورد غفلت واقع شده بود.

او به دورکاری اشاره کرد و گفت: در محیط کار یک اداره، اعضای تیم با یکدیگر آشنا می شوند، می‌توانند دیگران را به پیش برانند و به طور کلی موثرترین کار را انجام دهند. با دورکاری کارایی چنین گروه هایی بسیار کاهش می‌یابد. در حالی که بسیاری از کارمندان گزارش می‌دهند که هنگام کار در خانه به طور فردی، بهره وری بیشتری دارند چرا که هیچ یک از عوامل حواسپرتی ناشی از فقدان تعادل با تعداد زیادی از افراد وجود ندارد.

 پروفسور پیتر کارل کرزل به تاثیر دورکاری بر اداره و کارمندان آن اشاره کرد و توضیح داد: کار مشترک در یک فضای اداری تاثیراتی مثبت بر شرکت و کارمندان آن دارد؛ اما برخی اذعان می کنند که در دورکاری بهره وری بیشتری دارند با این حال همه گیری مانند یک عکس فوری از یک فیلم است که شاید برای سال‌ها ادامه داشته باشد هم برای شرکت و هم برای کارمندان این همه گیری پیامدهای مثبت و منفی دارد.

به گفته او؛ اگر ارتباطات میان مدیران و کارمندان وجود نداشته باشد اختلال به وجود می آید، در حال حاضر شاید به نظر می رسد این مسایل جزئی هستند، اما در طولانی مدت و با در نظر داشتن منافع هر دو طرف یعنی شرکت و کارمند، می تواند از نظر بهره وری بلندمدت و موفقیت بازار شرکت و همچنین موفقیت شغلی کارمند به یک ضرر جدی تبدیل شوند.

این استاد دانشگاه گفت: تاثیرات کووید-۱۹ بر شهرهای بزرگ و اجتماعات دور دست کوچکتر به تدریج آشکار می شود اما گزارشات اولیه تغییراتی با نتایج مثبت را برای جوامع کوچکتر نشان می دهد در حالی که اثرات مثبت کمتری برای بزرگترین شهرها داشته است. سال آینده پیامدهای دورکاری باید بیشتر روشن شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 7123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =