باید با پژوهش مشکلات را حل کنیم

شهر: رئیس شورای شهر تهران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات، فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم .

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: اجازه دهید به دو قرن قبل برگردم که تهران روستایی در مجاورت ری بود و از آن تاریخ تا به حال این روستا تحولات بسیار کم نظیری دیده و در عرض کمتر از ۲۰۰سال وضعیت این چنینی پیدا کرده است. به یک ابرشهر گسترده و با جمعیت بسیار زیاد تبدیل شده است و علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر می گذارند و اگر تهران را بدون این ۴۳ شهر اقماری در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کرده ایم چرا که هم اکنون مدیریت این شهرها هم در اختیار شهر تهران نیست و بویژه حریم آنها می تواند مشکلات تهران را فراوان تر کند. لذا باید یک مدیریت یکپارچجه در نظر گرفته شود.
او افزود: ایران در جنگ جهانی دوم ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و تهران تاریخی در انتهای قاجار در پایان سلطنت پهلوی دوم یکصد برابر شد و جمعیت از مرز پنج میلیون نفر عبور کرده است که هیچ کجای دنیا چنین گسترشی وجود نداشته است من تاریخ شهرها با قدمت چند ساله را هم که می بینم مثل قاهره، توکیو و پکن این طور گسترش نیافته اند. به شکلی که تقریبا می شود گفت تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم .
هاشمی ادامه داد: می بینیم که جمعیت شهر تهران نزدیک به ۹ میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا چهار میلیون نفر جمعیت دارند که جمعیت تهران را باید ۱۳ میلیون در نظر گرفت  و در روز بیش از ده میلیون جمعیت است.
او گفت: یکی از مسائل مهم در کنار شعار جناب آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد. تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل می شود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد. در نتیجه توصیه می کنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیب های اجتماعی داشته باشیم.
او ادامه داد: آسیب های اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد درست است در بلایای طبیعی به یک باره چند هزار نفر می میرند اما آسیب های اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل می کند و در تاب آوری باید این را هم در نظر بگیریم و پژوهش های عمیقی می طلبد و به هم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.
هاشمی گفت: تهران در کلانشهرهای دیگر اثر زیادی می گذارد و هر چه ما بهتر عمل کنیم باعث می شود که شهرهای دیگر ما هم از این موضوع اثر بگیرند.
هاشمی به بحث کرونا اشاره کرد و گفت: کم کم به سالگرد کرونا می رسیم چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری که الان تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده است اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم .
یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آنهاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد و در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینه ها ایجاد شده است و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است خواهش می کنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه را انجام بدهند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 7126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =