کرونا نارسایی و ضعف های شهرهای ایران را آشکار کرد

شهر: در بیانیه پایانی دوازدهمین جشنواره مجمع شهری تهران آمده است؛ همه گیری  بیماری کرونا باردیگر به شکل جدی نارسایی و ضعف‌های شهرهای ما را آشکار کرد.

به گزارش شهر، مظفر صرافی، رئیس هیات علمی دوازدهمین جشنواره مجمع شهری تهران بیانیه پایانی دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع شهری تهران) را در مراسم اختتامیه این جشنواره قرائت کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با نام جدید مجمع شهری تهران به  شکل اینترنتی و برخط درشرایطی برگزار می شود که همه گیری ویروس کرونا درایران و جهان تمامی ابعاد زندگی شهری را  تحت تاثیر قرار داده است. ازاین رو و  با بازگشت مدیریت شهری به یکی از وظایف خود یعنی حفظ سلامت عمومی ره یافت و محور ویژه این جشنواره تاب آوری شهری انتخاب شده است تا بتواند به سهم خود در عرصه دانش به سهم خود یاور  بهتر شهر در نگاه داشت سلامت عمومی برای همگان به همراه ره یافت شهری برای همه باشد.

در این راستا فراخوان مجموعه آثار پژوهشی و نیزایده ها و اقدامات سبب ساز کاهش و رفع مشکلات شهری در سطح کشور صورت گرفت و درادامه  با هدف دستیابی به  راهکارهای خلاقانه و  نوآورانه در خصوص چالش های شهری با تاکید بر ارتقای تاب آوری شهری فرآیند داوری دقیق، شفاف با بهره گیری ازظرفیت علمی و با مشارکت تمامی ذی نفعان در سطح کشور،جامعه، نهادهای دولتی، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، پژوهشکده ها،  سازمان های مردم نهاد، نخبگان و فرهیختگان و فعالان شهری در قالب کارگروه های داوری در این جشنواره انجام شد و  ۴۱۲۶  اثر دریافتی در ۱۶ محور موضوعی و ۵ قالب شکلی  شامل کتاب، مقاله، پایان نامه، طرح پژوهشی و ایده های نوآورانه  به رقابت پرداختند.

با تجلیل و قدردانی از حسن نظر و اعتماد تمامی شرکت کنندگان در نهایت  ۱۶ اثر برتر، ۳۱ اثر برگزیده و ۵۰ اثر شایسته تقدیر توسط هیات داورانی متشکل از ۱۱۸ نفر  از استادان دانشگاهی و خبرگان کشور انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر می شوند.

همانطور که  برخی آثار منتخب و بطور خاص نوشته های بسیاری از استادان و مدیران در ویژه نامه جشنواره دوازدهم نشان می‌دهد، همه گیری  بیماری کرونا باردیگر به شکل جدی نارسایی وضعف‌های شهرهای ما را آشکار کرد. شهرهایی ناپایدار که به ویژه با خودرو محوری، فقدان نگاهداشت فضای سبز و نابرابری‌های اجتماعی و فرهنگی فاقد تاب آوری کافی در برابر این مشکل جدید مطابق آمار رسمی  روزانه ۱۰۰ ها نفر و احتمالا چند برابر آن را در کشور به دام مرگ میکشاند. در مواجهه با این مشکل لازم می دانیم موارد ذیل را  درراستای ارتقای شیوه مدیریت شهری و تاب آوری  جوامع شهری کشور تاکید کنیم.

۱- رویارویی با مشکلات گسترده شهری ازجمله حفظ سلامت عمومی به تنهایی توسط حکومت مرکز قابل مدیریت نیست.بیماری همه گیر کرونا اگر با دغدغه تجربه اندوزی و تلاش برای اصلاح فرایندها به آن نگاه کنیم نشان می دهد بخش مهمی ازسیاسگذاری و اقدام باید در اختیار مدیریت محلی باشد که با حمایت ازتوانمندسازی و ظرفیت سازی در آنها به برپایی حکمروایی محلی ختم شود امری که بسیج منابع نوین مردمی راباعث شده و هم افزایی تلاش های سطوح ملی و منطقه ای در چاره جویی مشکلات را به بار می آورد. به تعویق انداختن این واگذاری اختیار و یا تضعیف مدیریت های محلی در شرایط کمبودها و تحریم های دشمنان کشور جامعه شهری را در برابر مشکلات به وضعیت بحرانی می رساند.

۲- حفظ شرایط زیست بهینه و کیفیت زندگی در شان انسان وظیفه ای اجتماعی است و به طور عمده برعهده بخش عمومی است. دور شدن بخش عمومی با حکومت مرکزی یا محلی و یا شهرداری ها از این وظیفه اصلی خود و برون سپاری اینگونه وظایف یا فروکاستن نظامبرنامه ریزی و مدیریت شهری به اقدامات خرد پراکنده بخشی از ریشه مشکلی است که باعث بحرانی شدن همه گیری بیماری کرونا در بیشتر کشورها و  از جمله ایران شده است. تاب آوری و  آمادگی همیشگی جوامع شهری درمقابل این مشکلات و بحران ها آشکارا نیازمند همکاری بخش عمومی اندیشمند و جامعه نگری است که به صورت نظام مند و به نمایندگی از عموم وظیفه به گشت و حفظ شرایط عمومی بهینه برای همگان را فراهم آورد. شوراهای اسلامی و شهرداری ها باید طلایه داران این رسالت باشند.

۳- ضرورت قرنطینه، فاصله گذاری فیزیکی و به حداقل رساندن تجمعات و  رفت و آمدهای کاری و خدماتی، راهگشایی ایده های گذشته و کم اهمیت تلقی شده برنامه ریزی شهری بر مدار پایداری را مجدد گوشزد کرد. موارد همچون محله محوری، پیاده مداری، حوزه بندی عملکردی مختلف و فضای سبز متکثر که به ارتقای تاب آوری اجتماعات شهری دربرابر انواع بحران های طبیعی و انسان ساخت یاری می رساند، لازم است در دستور کار فوری  و اولویت برنامه ریزی و مدیریت شهری قرار گیرد.

۴- نابرابری را باید مشکل جدی جوامع در مسیر دستیابی به تاب آوری و پایداری دانست. همه گیری بیماری کرونا برخلاف تصور نخستین بیشتر افرادی از گروه های اجتماعی و اقتصادی که در دهک های درآمدی پایین قرار دارند را تحت تاثیر قرار داده است. زیر وابستگی بیشتری به درآمد کوتاه مدت خود داشته و نیزکمتر از عواقب خدمات درمانی و بهداشتی و شبکه حمایت رسمی  بهره مند می شوند. در معرض خطر بودن و آسیب پذیری بخشی از  جامعه به صورت نظام یافته ترد شده اند نه تنها دغدغه ای اخلاقی است، بلکه کل نظام شهری را مختل خواهد کرد و  ضرورت مبرم است تا بخش عمومی در چارچوب وظایف آشکار اما فراموش شده خود در قبال گروه های کم درآمد نقش آفرینی موثری ایفا کند. این نقش با چاره اندیشی جبران فرصت های کاری از دست رفته و پشتیبانی از مهارت آموزی کاری، دسترسی به اینترنت و خدمات رسانی های فرعی در ضمن کاهش نگرانی از جان تهیدستان باید درفکر  کاهش غم نان آنان نیز باشد.

۵- فراتر ازهدف تاب آوری که تحمل رنج و مشکلات پیش آمده و بازگشت به وظعیت قبل از بحران است، مدیریت شهری باید فرا خواندن توسعه جوامع شهری به پایداری را نیزمد نظر قرار دهد. تاکید بر ره یافت شهری برای همه که در مدیریت محلی شرط لازم برای تحقق  پایداری شهری است که موجب جامعه ای مهربان با یکدیگر و عدالت محوری  می شود و تکامل این ره یافت  با شهریبرای همیشه موجب جامعه ای مهربان با محیط زیست و بوم محوری شده که شرط کافی برای تحقق پایداری شهرهاست.

در پایان باید تاکید کرد فعالیت های علمی و پژوهش های کاربردی بیش از پیش نیاز جامعه شهری  ما است و رویدادهایی همچون مجمع شهری تهران به عنوان رویداد علمی، معتبر و مستمر در حوزه مدیریت شهری ایران می کوشد با شناسایی، تبادل و ترویج  دستاوردهای علمی و تجربی دستیابی به مجموعه ای از تولیدات دانشی و نظریات علمی و راهکارهای نوآورانه در حوزه دانشگاهیف کاربردی را به اشتراک گذاشته و آنها را در تعامل  و هم اندیشی میان مدیریت شهری، نخبگان و حرفه مندان قرار دهد و به تقویت کاربست پژوهش های نظری کمک کرده و در تکمیل و عملیاتی کردن اجزای زنجیره علم و نوآوری در مدیریت شهرینقش افرینی کند. در صورت تحقق این ماموریت و پیوند دانش و کنش می توان به شکل گیری شهرهای تاب آوری در مدیریت شهری کشورافتخار کرد.

سر انجام لازم می دانیم قدردانی خود را ازتلاش نهادها و موسساتی که به  امر آموزش و پژوهش در حوزه  مدیریت شهری مشغول هستند و نیز  تمامی شرکت کنندگان و دست اندرکاران دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ابراز کنیم. در این رابطه همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دربرگزاری این جشنواره را ارج می نهیم. با امید به ارتقای جایگاه اندیشه و بهره گیری از نتایج پژوهش ها در عرصه سیاستگذاری و تصمیم گیری ها از پروردگار بزرگ برای تمام مردم شریف ایران درشرایط بحران کنونی ناشی از بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه سلامت و سعادت و رشد و شکوفایی را خواستاریم.

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 7128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =