شهری موفق است که رویا داشته باشد

شهر از نگاه زیباشناسی یک اثر هنری است که رویا و خاطره و آرمان دارد.  شهری موفق است، که رویا داشته باشد، قصه و قصه گو و خاطره داشته باشد و من از این نگاه اقتصاد خاطره را مطرح می کنم.

به گزارش شهر، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: یادی می کنم از آقای هاشمی رفسنجانی که نخستین جشنواره به همت ایشان انجام شد در آن سال ها پژوهش خیلی جدی نبود و این پیشنهاد از وزارت ارشاد هم مطرح شد. از آقای حناچی تشکر می کنم که پژوهش را جدی تلقی می کند و خودش هم در این زمینه تلاش و پشتیبانی می کند. 
او بر نگاه زیباشناسی به تهران تاکید کرد و گفت: شهر از این نگاه یک اثر هنری است که رویا و خاطره و آرمان دارد.  شهری موفق است که رویا داشته باشد قصه و قصه گو  و خاطره داشته باشد و من از این نگاه اقتصاد خاطره را مطرح می کنم.
مسجدجامعی ادامه داد: ما که باید دنبال درآمدهای پایدار شهری باشیم باید توجه کنیم که که یکی  از راه های کسب درآمد برای شهر روایت و خاطره است .
او به آرمان شهری اشاره کرد و گفت: پایداری شهر تهران به پایداری فرهنگ ایران است. در زمانی که در ایران بی دولتی حاکم بوده است ما ایران پایداری را داشتیم  و منشاء این پایداری را باید بررسی کرد. 
این عضو شورای شهر تهران با بیان این که هیچ پدیده شهری برای آینده نیست که گذشته نداشته باشد و الا پایدار نمی ماند، گفت: آینده در گرو برقراری ارتباط با گذشته است که باید آن را بسط داد. نکته دیگر این است که راهی برای موفقیت نیست جز آن که به جزئیات توجه کنیم. تهران را از بالای کوه پوشیده در گرد و غبار می بینیم اما وقتی به کوچه ها وارد می شویم  روددره های تهران را می بینیم که با آن بد رفتاری شده است.
او تاکید کرد: خاطره شهر نیاز به بازخوانی و روایت دارد و این نیاز به شناخت شهر دارد ما تهران را نمی شناسیم . وقتی به گذشته تهران مراجعه کنیم می بینیم که تهران مشکل آب دارد و این مشکل جدی است تهران آب اطراف خود را می بلعد و مدیریت مصرف آب هم خیلی مهم است. در این زمینه در جلسات شورای شهر تذکر دادم که آب زلالی که از برف های کوه های بلند می آید در مسیر آلوده می شود و می توان آلودگی آن را کنترل کرد. اگر این مشکل را بپذیریم طراحی فضای سبز و بازچرخانی آب به نوعی دیگر است. 
او در پایان گفت:باید به پژوهش های آینده نگر بیشتر بپردازیم و بدانیم که این در گرو شناخت گذشته است و برای رسیدن به راهکارها چاره ای نداریم جز این که به جزئیات توجه کنیم.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 7130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =