سرمایه گذاری در پژوهش و نوآوری امری راهبردی است

وزیر کشور در پیامی به جشنواره نوآوری و خلاقیت گفت: سرمایه گذاری در پژوهش و نوآوری امری راهبردی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور در پیامی که به دوازدهمین جشنواره نوآوری و خلاقیت فرستاد گفت: سرمایه‌گذاری در پژوهش و نوآوری امری راهبردی در جهان معاصر تلقی شده و دولت‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار تولید قدرت و ثروت در نظام توسعه‌ای خود به آن توجه می‌کنند.

او افزود: پژوهش به عنوان یکی از الزامات با اهمیت در فرایند تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری، از نمودهای عینی حرکت در مسیر پیشرفت و تحول در جهان کنونی به شمار می‌آید.

رحمانی فضلی ادامه داد: تأکیدات مقام معظم رهبری بر جایگاه پژوهش و نوآوری و ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از طرف ایشان، مسیری روشن و هموار برای پیشرفت کشور در این زمینه ترسیم کرده و نام‌گذاری یک هفته در تقویم رسمی کشور به نام «هفته پژوهش و فناوری» و برگزاری جشنواره‌های ملی، نشان از اهمیت این موضوع در نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در سطوح حاکمیتی و ملی دارد و فرصت مناسبی  است تا با بهره‌گیری از پژوهش در مسیر آسیب‌شناسی سیاست‌های موجود و تلاش برای ارتقای آن‌ها حرکت کند و زمینه گسترش، نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش و نوآوری فراهم شود.
او افزود: خوشبختانه دو سال است دو رویداد مهم حوزه پژوهش‌های شهری و روستایی ایران به صورت مشترک برگزار می‌شود؛ یکی جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که هفتمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و پنج دوره قبلی آن از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شده بود، و دیگری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری شهرداری تهران که دوازدهمین دوره آن در حال برگزاری است. تلفیق این دو جشنواره، فرصتی را فراهم کرده است تا علاوه بر استفاده از تجربیات سنوات قبل هر دو رویداد، از تجمیع توان علمی تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز استفاده شده و گام مثبتی برای بهره‌برداری هر چه بهتر و بیشتر از دستاوردهای پژوهشی برداشته شود.
وزیر کشور ادامه داد: یکی از نکات قوت این دوره جشنواره اختصاص محور ویژه آن به موضوع تاب‌آوری شهری بوده است، چراکه حدود 75 درصد جمعیت ایران در مناطق شهری ساکن هستند و این جمعیت سهم مشابهی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور دارند؛ لذا حفظ عملکرد شهرها پس از وقوع بحران، یا بازگشت آن‌ها به شرایط عملکردی در بازه‌ای کوتاه بسیار ضروری است.
به‌ویژه در این یک سال اخیر که با شیوع جهانی ویروس کرونا، جوامع شهری و روستایی درگیر شده‌اند و وجوه مختلف زندگی انسانی از ابعاد اقتصادی و مهندسی گرفته تا ابعاد اجتماعی و خانوادگی تحت‌الشعاع قرار گرفته است،

رحمانی فضلی در ادامه گفت: رویکرد به پژوهش و به‌کارگیری یافته‌های آن برای ارتقای تاب‌آوری شهرها و انسان‌ها، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. این همه‌گیری بیماری که هنوز هم با راه‌کار پزشکی قاطعی همراه نشده است، مصداق یک «مسئله جهانی» است که باید با «راه‌کارهای محلی» به پاسخ‌گویی آن پرداخت و مسیر یافتن این راه‌کارهای محلی بدون شک از پژوهش عبور می‌کند.
او در پایان گفت:  از تمامی دست‌اندرکاران، صاحب‌نظران، اندیشمندان و پژوهش‌گران، دانشجویان گرامی و همکارانم در استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که با مشارکت مؤثر و فراگیر نقش مهمی در ارائه آثار و یافته‌های علمی به جشنواره ایفا کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم و امید دارم کاربست نتایج آثار برتر و برگزیده نقش مهمی در تولید دانش بومی برای حل مسائل کلیدی مدیریت شهری و روستایی کشور داشته باشد. 

خبرنگار: نوشا دبیری مهر

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 7135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =