تهران در ۱۴۰۰ باید جای زندگی باشد

شهر: به گفته رئیس شورای شهر تهران، مدیریت شهری باید برای آلودگی هوا، تاب آوری اجتماعی و بحث وقوع زلزله احتمالی راهکاری بیاندیشد تا تهران در ۱۴۰۰، جای امن تری برای زندگی باشد.

به گزارش شهر محسن هاشمی در مراسم رویداد تهران ۱۴۰۰ گفت:  در سال ۹۷ زمانی که آقای افشانی شهردار بود، شورای شهر تهران با پیشنهاد خانم خداکرمی مصوبه ای را عرضه کرد که رویداد ۱۴۰۰  و در صحن تصویب شد که شهردار برنامه های خود را برای ۱۴۰۰ به صورت لایحه به شورا بدهد و شورای شهر آن را بررسی و تصویب کند. بعد این مصوبه به شهرداری رفت و به دلیل اتفاقاتی که افتاد طول کشید و در نهایت با تاخیر بسیار زیاد در سال ۹۸  یا ۹۹ بود که یک لایحه یک صفحه ای آمد و به تایید شورا نرسید. بعد ما منتظر بودیم که کار ارزنده تری عرضه شود و برند ۱۴۰۰ مطرح شد و خبری نشد.

او گفت: برای این که اعضا در جریان قرار گیرند در یک جلسه هم اندیشی مطرح کردیم و نظراتی داده و قرار شد برود و تکمیل شود و بعد در شورا تصویب شود اما هنوز منتظریم این برنامه بیاید و تصویب کنیم. برای احترام به اعضای شورای شهر تهران هم شده است این را به شورا بیاورید تا آنجا تصویب شود. این اتفاق باید بیفتد و خوب است با سرعت بیشتری مطرح شود.

هاشمی ادامه داد: در مورد برنامه ۱۴۰۰ اجازه دهید گذری به تاریخ تهران کنیم. تهران روستای کوچکی به عنوان ییلاق شهر باستانی ری بوده است و از ۲۵۰ سال پیش به تدریج رشد کرد و از ۲۵ هزار نفر جمعیت و با رشد انفجاری جمعیت در دوره پهلوی  الان کمتر از ۱۰میلیون نفر جمعیت رسیده است و اگر شهرهای اقماری را جزو تهران ببینیم جمعیت تهران بیشتر می شود و این شهرهای اقماری با تهران به صورتی باهم همبستگی ویژه ای پیدا کرده اند.

او در  ادامه گفت: تهران تجربه توسعه پایدار و متوازن نداشته است و الان می توان گفت که درست است که این شعار تهران برای همه داده می شود ولی همانطور که در صحبت های آقای جوادی یگانه مطرح شد تلاش این است که تهران شهری برای زندگی شود اما اصول مهم زندگی که گفته شد هنوز به طور کامل در تهران به دست نیامده است. من فکر می کردم وقتی این طرح به شورای شهر می آید روی آن کار کنیم که تهران در ۱۴۰۰ شهری برای زندگی باشد.

هاشمی در ادامه گفت:  سه نکته اساسی تهران را شهری برای زندگی می کند. مهمترین عنصر بحث آلودگی هوا و محیط زیست است که دچار بحران شده و کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران برای آن ایده های مناسبی داشتند. آلودگی هوا و استفاده به این سبک از سوخت های فسیلی و ذرات معلقی که در تهران ایجاد می شود و حمل و نقل خصوصی که تهران را به سمت آلودگی بیشتر می برد و باید به سمت حمل و نقل عمومی زیست محیطی ببریم و از این جهت تهران را تاب آور کنیم.  همه اینها باید در طرح ۱۴۰۰ مطرح شود.

او گفت: در تاب آوری بحث زلزله مطرح است و همه منتظر یک زلزله هستند و باید این مساله در این سده به نوعی حل شود و در نمایشگاهی که برپا می شود معلوم شود که چه کارهایی باید انجام دهیم. تنها ۲۰ درصد از کارهایی که باید انجام می شد را انجام داده ایم. در تاب آوری زلزله باید کار عمیقی شود که شاهد مرگ زیاد نباشیم و مهمتر از این تاب آوری در آسیب های اجتماعی است که از همه منظر مشکل داریم.

هاشمی گفت: در تاب آوری اجتماعی مشکل زیاد است و باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر تهران کار کرد تا چه کنیم که تهران شهری برای زندگی شود. از سویی تهران در بعد شهرسازی هم خطاهای فاحشی در تهران صورت گرفته است و همه شهرداران در طول  صد سال اخیر که بیش از ۵۰ نفر هستند اشتباهات فاحش شهرسازی داشتند و همین باعث شده است که تهران شهرسازی متوازنی نداشته باشد که این را باید جبران کرد.

او در پایان گفت:  همه ۲۱ نفرمان در شورای شهر در خدمت شما هستیم تا یک برنامه آبرومند و مورد قبول شورا داشته باشیم.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 7241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =