تهران۱۴۰۰ فرصتی برای برنامه‌ریزی آینده است

شهر: شهردار تهران یکی از تبعات خروج از عرصه برنامه ریزی را تبدیل شدن شهرداری به شهرداری رانتی دانست و گفت: تهران ۱۴۰۰ فرصتی برای برنامه ریزی آینده و تغییر برنامه ریزی تهران است.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم رویداد تهران ۱۴۰۰ با تبریک روز پرستار و میلاد مبارک حضرت زینب گفت: از کادر درمانی که این روزها فشار بسیاری تحمل می کنند، بسیار سپاسگزارم. هفته های سختی پشت سر گذاشته شده که اوج این بیماری در کلانشهر تهران قابل مشاهده بود. تقریباً بیش از ۹۰ روز آمار روزانه مرگ ۱۵۰ نفر را پشت سر گذاشته می‌شد که کمتر از ۵۰ درصد مربوط به تهران بود. البته خوشبختانه در یک هفته اخیر آمار کرونایی  به شدت کاهش یافته و این موضوع قدردانی از کسانی دارد که در این مسیر تلاش کردند.

او در ادامه گفت:  شرایط سختی در اداره کلانشهر پشت سر گذاشته می‌شود و سعی بر این است که با همه مشکلات شهر را آرام نگه داریم و نگذاریم در دل مردم آب تکان بخورد. شرایط شهرداری با دولت متفاوت است. دولت ابزارهایی برای جبران کسری دارد و شهرداری ندارد. تمامی منابع درآمدی شهرداری در بحران کرونا دچار اختلال شده است. چند صد مراکز ورزشی تعطیل و همین برج میلاد با وجود برنامه‌های متعدد، مراکز تعطیل شده‌اند. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بیش از ۵۰ درصد صندلی سینماهای تهران را دارد که تقریباً تمامی این سینماها در دوران کرونا تعطیل شده است. کرونا برای شهرداری یعنی کاهش درآمد.

شهردار تهران با بیان اینکه تمامی نیروهای شهرداری مشغول به کار هستند، افزود: با امید به آینده، توکل به خدا و تلاش بیشتر این شرایط، پشت سر گذاشته خواهد شد. نباید کاری کرد که مردم شریف ایران سختی بیشتری تحمل کنند. باید تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا این بار هرچند سنگین از دوش شهروندان برداشته شود و به مدیرانی سپرده شود که با عشق، سلامت و علاقه به دور از حاشیه تلاش می‌کنند تا این ماموریت را به سرانجام برسانند. 

شهردار تهران ضمن اشاره به شعار «مردم جان شهر هستند»، گفت:  بدون همراهی مردم، شهر بسیار سخت اداره می شود و این مدیریت بسیار پر عارضه خواهد بود.  اما در مقابل کاری که با همراهی شهروندان انجام می شود، بسیار پر برکت و بسیار کم هزینه است. مدیریت شهری مسیر دوم را انتخاب کرده است.

او ضمن اشاره به دیپلماسی شهری، بیان کرد: در شرایط کرونا تلاش شد تا صدای مظلومیت مردم ایران و تهران به جهانیان رسانده شود. تلاش های بسیاری در عرصه بین المللی صورت گرفت تا شهرداری تهران با شهرداران کلانشهرهای دنیا گفتگو کند. این که جامعه ایران علاوه بر ویروس کرونا با ویروس تحریم هم مقابله می کند، بسیار قابل تأمل است. تحریم تاثیر خود را بر اداره شهرها از حمل و نقل عمومی تا مسائل درمانی گذاشته است و این پیام را به شهرداران وین، سئول و لندن و آنکاران و کابل و ... مخابره شد. همچنین تلاش شد تا تصویر ذهنی تهران را در جهان بهبود داده شود و بر شاخص هایی که در رقابت های جهانی تاثیر می گذارد، تاثیر بگذاریم.

حناچی افزود: درحال حاضر رتبه هوشمندی تهران، چهار رتبه بهتر شده است. مدیریت شهری در سازمان های جهانی هم موثر واقع شده و تلاش می شود در مترو پلیس جایگاه متناسب و معقول تهران را تعریف کنیم.  در عرصه های بین المللی و حرکت های اجتماعی که کمتر اتفاق می افتد تا دستگاه های امنتیتی از شهرداری  تشکر کنند، شهرداری اقدامات بسیار ارزنده ای انجام داد. در اتفاق «جان پدر کجاستی؟» کاری کردیم که شهرداری کابل و دانشگاه کابل از شهرداری تهران تشکر کنند و اتحاد دو ملت تقویت شود.

او با اشاره به رویداد تهران ۱۴۰۰ گفت: ما فرصت استثنایی داریم و هر صد سال یک بار این فرصت وجود دارد. آخرین روزهای قرن حاضر گذرانده می شود. ما این افتخار را داریم که آخرین مدیران شهر تهران در قرن حاضر و اولین مدیران قرن آینده خواهیم بود و این صد سال یک بار را به فرصت و انگیزه بیشتر تبدیل کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: قرن پر حادثه ای داشتیم؛ کودتای سیدضیاء تا جنگ های جهانی و اشغال ایران، قیام سی تیر، ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد انقلاب ۵۷ و ... این اتفاقاتی بود که تجربه کردیم و یک صد سال آینده را فرصت داریم تا درست برنامه ریزی کنیم. اگر به تجربیات در شهر هم نگاه کنیم تجربیات زیادی بوده است.

حناچی گفت: در ابتدای قرن، شهر تهران ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و امروز تهران ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که با شهرهای اقماری نزدیک  به ۱۳ میلیون می شود. ما محدوده ۲۵ ساله شهر تهران را در شرایط انقلاب از دست دادیم.  قرار نبود تراکم داخل شهر افزایش یابد و قرار بود این تراکم به شهرهای اطراف تهران برود اما  شرایط انقلاب طوری بود که ما محدوده ۲۵ ساله را از دست دادیم و علاوه بر آن تراکم داخل تهران افزایش یافت. این امر منجر به افزایش تمرکز در شهر شد. اگر امروز  آلودگی و ترافیک مضاعف داریم نتیجه خروج از این برنامه ریزی است. 

او با بیان اینکه در قرن آینده می توان هدف گذاری را به صورت صحیح انجام داد، افزود: با شکل گیری نهاد برنامه ریزی شهر تهران به دنبال این هدف هستیم که با همکاری شورا این کار را انجام می دهیم درغیر این صورت ما هم فرصت ها را از دست خواهیم داد. 

شهردار تهران یکی از تبعات خروج از عرصه برنامه ریزی را تبدیل شدن شهرداری به شهرداری رانتی دانست و گفت: ما تبعات اشتباه این کار همراه با هزینه بسیار سنگین را در شهر دیدیم. نباید این اشتباهات تکرار شود. تهران ۱۴۰۰ فرصتی برای برنامه ریزی آینده و تغییر برنامه ریزی تهران است؛ برای این که شهر بهتر شود و اشتباه گذشته تکرار نشود.

او افزود: ایده تهران ۱۴۰۰ توسط  خانم خداکرمی در شورای شهر مطرح شد. درگیری های اولیه مدیریت روزمره، شهرداری را از این نکته غافل کرد. این اتفاق یک نقطه عطف مهم بود که شهرداری لایحه ای هم به شورا داده که قرار بر این است لایحه بازبینی شود.

حناچی با اشاره به نشانه تهران ۱۴۰۰ گفت: این نشان می گوید که تهران یک خصیصه خاص ندارد بلکه ارزش ها و ویژگی های فراوانی دارد و ما باید با حرکتی مضاعف تمامی فعالیت هایمان را از این لحظه به بعد مزین به این نشانه کنیم. خیابان ولی عصر (عج) نقطه محوری کار و آغاز فعالیت شهرداری است. قرن جدید را با تهران ۱۴۰۰ آغاز می کنیم و طلیعه روزهای بهتر را برای شهر تعریف خواهیم کرد. 

به گزارش شهر، در پایان مراسم از نماد تهران ۱۴۰۰ توسط شهردار تهران رونمایی شد که در مقابل برج میلاد نصب شده بود.

برنامه ریزی تهران با خردجمعی است

همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه مراسم تهران ۱۴۰۰ درباره این برنامه به شهر گفت: به مناسبت خاتمه قرن حاضر و آغاز قرن جدید برنامه تهران ۱۴۰۰ را به پیشنهاد شورای شهر  پیگیری شهرداری تهران برگزار کردیم.این برنامه  فرصتی است تا تلاش بیشتری کنیم و برنامه ها را با جدیت بیشتر دنبال کنیم. فرصتی برای مرور یک صد سال گذشته و برنامه ریزی برای برنامه یک صد ساله آینده و درس گرفته از گذشته و بهتر تعریف کردن آینده است.
او افزود: همکارانم تلاش زیادی کردند که برنامه ریزی مناسب و منعطفی را با خرد جمعی تدوین کنند و امسال و سال آینده را به ۱۴۰۰ معطوف کنیم استخوابندی این طرح هم خیابان ولی عصر خواهد بود که ثبت ملی شده است و پتانسیل ثبت جهانی را هم خواهد داشت. 
شهردار در پاسخ به این که سه چالش اصلی تهران کدام است گفت: در حال حاضر کرونا اصلی ترین چالش تهران و همه را درگیر خودش کرده است تهران مثل بقیه کلانشهرها از مشکلات ترافیک و آلودگی هم رنج می برد که مشکلات بلند مدتی دارند . از همه مهمتر این که منشاء همه این مشکلات تهران تمرکز است و عدم تمرکز هم بخشی در اختیار شهرداری تهران نیست و باید دنبال کنیم امیدوارم آن را حل کنیم.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 7262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =