دولت به تعهداتش درباره حمل و نقل عمومی عمل کند

شهر: شهرداری تهران در سال یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس می دهد در حالیکه دولت قرار است در بودجه سال آینده فقط مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو و اتوبوس به همه کشور بپردازد. همینطور برای ساخت و تجهیز مترو دولت در سال آینده فقط ۶۲ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته که با آن تنها می توان ۵۰ متر مسیر بدون تجهیزات ساخت. سهم شهرداری از جرائم تخلفات رانندگی تهران نیز در سال حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است اما سهمی که دولت برای کل کشور تعیین کرده برابر با ۲۱۰ میلیارد تومان است.

طبق ماده ۵ قانون «حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری» مصوب دهه ۱۳۸۰به دولت اجازه داده شده تا سقف ۵۰ درصد از سرمایه مورد نیاز برای توسعه مترو را در بودجه کشور پیش‌بینی و به شهرداری‌ها پرداخت کند. اما دولت در بودجه ۱۴۰۰ برای پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوس شهرداری‌های کشور، سقف ۲۶۰ میلیارد تومان را درنظر گرفته است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با شهر، درباره یارانه پرداختی دولت برای بلیت مترو و اتوبوس در بودجه ۱۴۰۰، توضیح داد: می‌بایست ۵۰ درصد یارانه بلیت مترو و اتوبوس را دولت پرداخت کند. اما درحال حاضر این یارانه به سه بخش تقسیم شده که مسافر، شهرداری و دولت هرکدام باید یک سوم سهم بلیت را بپردازند. یارانه‌ای که دولت در بودجه ۱۴۰۰ باید بپردازد، رقم واقعی نیست.

او یارانه بلیت مترو و اتوبوس برای کل کشور در سال ۱۴۰۰ را ۲۶۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: شهرداری تهران سالیانه ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس پرداخت می‌کند. درمجموع شهرداری یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی را در سال پرداخت می‌کند. زمانی که طبق قانون قرار است دولت سهم یک سومی خود از یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی را پرداخت کند، تعیین سقف جدید آن هم با چنین رقم پایینی، تضییع حقوق شهر و حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود.

علیخانی با بیان اینکه تخصیص چنین رقم ناچیزی سبب افت کیفیت حمل و نقل عمومی می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه بخشی از شرکت واحد به بخش خصوصی واگذار شده، این رقم منجر به تعطیلی و توقف همکاری بخش خصوصی با شرکت واحد اتوبوسرانی خواهد شد.

۶۲ میلیارد تومان برای ساخت ۵۰ متر مسیر مترو کافی است

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: برای ساخت مترو تهران ۶۲ میلیارد تومان ردیف بودجه قرار داده‌اند که این رقم برای ساخت کمتر از ۵۰ متر مسیر مترو بدون تجهیزات نیاز است. این رقم‌ها یک شوخی برای پایتخت و کل کشور است.

او با بیان اینکه طبق قانون، ۶۰ درصد مبلغ جرائم تخلفات رانندگی در هر شهر باید به حساب شهرداری واریز شود، افزود: دولت در هزینه ناشی از وصول جرائم تخلفات رانندگی هم سقف تعیین کرده است که با قوانین موجود تناقض دارد. سهم شهرداری از جرائم تخلفات رانندگی تهران در سال حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است. اما سهمی که دولت برای کل کشور تعیین کرده برابر با ۲۱۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: به نظر می‌رسد که دستی در کار است و کلاهی بر سر شهرداری‌ها گذاشته می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران بارها این موضوع را از طریق مکاتبات رسمی به استحضار نمایندگان مجلس رسانده‌اند. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران جهت بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰ بارها با نمایندگان تهران ارتباط و تماس برقرار کرده‌اند. در این‌باره فقط حقوق شهرداری تهران مطرح نیست بلکه با این بودجه حقوق تمامی شهرداری‌های کشور تضیع می‌شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 7301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =