۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 7353

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر:

شهرداری نمی تواند مانع تخریب سینما ایران شود

وزارتخانه های ارشاد و میراث فرهنگی باید اعلام کنند سینما ایران واجد ارزش و ابنیه تاریخی است
شهرداری نمی تواند مانع تخریب سینما ایران شود

شهر: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: در صورتی که وزارت میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی تایید رسمی کنند که سینما ایران جزو ابینه فاخر، فرهنگی و واجد ارزش است، شهرداری از واگذاری جواز و پروانه ساخت پیشگیری می کند اما اگر در این زمینه مصوبه، ثبت و نامه ای از وزارتخانه های میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد وجود نداشته باشد، شهرداری به طور طبیعی موظف به صدور جواز است.

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره تخریب سینما ایران گفت: سینما ایران یکی از سینماهای قدیمی تهران در خیابان لاله زار است. این سینما جزو بناهای تاریخی و فرهنگی بوده است و اخیرا مالکان آن به دنبال کسب جواز برای بازسازی، تجدید ساختار و ساخت ساختمان دیگری به جای آن هستند.

به گفته این عضو شورای شهر، مردم و اهل فرهنگ و هنر که به حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و هنری حساسیت دارند نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند.

او ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی و وزارت ارشاد به دنبال آن هستند که این موضوع را پیگیری و حل و فصل کنند. در صورتی که این وزارتخانه ها تایید رسمی کنند که این بنا جزو ابینه فاخر، فرهنگی و واجد ارزش است، شهرداری از واگذاری جواز و پروانه ساخت پیشگیری می کند اما اگر در این زمینه مصوبه، ثبت و نامه ای از میراث و وزارت فرهنگ و ارشاد وجود نداشته باشد، شهرداری به طور طبیعی موظف است که به هر مالکی که برای ملک اش مراجعه می کند جواز و پروانه ساخت بدهد.

خلیل آبادی گفت: در شورای شهر تهران نسبت به این موضوع تذکر دادیم. بنده نیز در حال بررسی و واکاوی مسئله هستم که برای تخریب اقدام شده است یا خیر؟

یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سینماهای کشور «سینما ایران» در لاله‌زار بود. حتی عکسی که جمعیت زیادی را نشان می‌دهد که در لاله‌زار در انتظار دیدن فیلم هستند متعلق به همین سینما است. مردم در این عکس برای فیلم «طوفان در شهر ما» صف کشیده‌اند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز در صفحه توییتر خود با انتشار مطلبی در واکنش به تخریب سینما ایران نوشت: «این روزها ماجرای سینمای ایران نقل همه محافل است، باید پرسید که انتظارتان از شهرداری تهران چیست؟ مادامی که معاونت سینمایی وزارت ارشاد با انحلال سینما موافقت می نماید و میراث فرهنگی در محکمه قضایی طبق روال مغلوب می گردد، شهرداری تهران باید در مقابل دستور قضایی چگونه مقاومت نماید؟»

او ادامه داد: «به جای آدرس غلط به افکار عمومی، با خود مرور نمایید که کدام نهاد به اندازه شهرداری تهران در خصوص پاسداری از فرهنگ و هویت لاله زار تلاش نمود است؟ مرمت خانه اتحادیه، تئاتر نصر، خانه های پیرنیا و موزه سینما، باغ علاءالدوله و ساماندهی لاله زار شمالی گوشه ای از این تلاشها است.»

شهردار منطقه ۱۲ نوشت: «هنوز رای دیوان عدالت اداری به ما در شهرداری منطقه ۱۲ ابلاغ نگردیده است، امیدواریم با مذاکره و بهره گیری از ظرفیت های قانونی با مالکان مجموعه سینما ایران به نقطه ای مشترک و تفاهمی برد_برد برسیم. چراکه نتیجه رویکردهای منفعلانه قبلی پیرامون صیانت از میراث فرهنگی در شهر هویدا است.»

 بر اساس این گزارش، مالک سینما ایران در آذر ماه با مراجعه به دیوان  عدالت اداری رأی دیوان برای تخریب سینما را گرفته که به  گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران این رأی در همان زمان با کارشناسی میراث فرهنگی ابطال شده است.

مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  استان تهران در تاریخ ۲۵ آذر  در گفتگویی با ایسنا گفته است: با ابلاغِ رای دیوان عدالت اداری به میراث فرهنگی برای حکم تخریب این سینما، کارشناسانِ این سازمان، واجد ارزش بودن آن را از سوی میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری اعلام کردند که ان‌ رای نیز ابطال شد.

او گفته است که این سینما در جداره‌ خیابان لاله‌زار به عنوان یک فضای تاریخی قرار دارد، به همین دلیل حساسیت زیادی نسبت به آن داریم و حفاظت از آن خواهیم بود.

به گفته این معاون میراث فرهنگی مالک این سینما در حدود دو سال گذشته درخواست تخریب و نوسازی این سالن سینما را داده بود، در آن زمان با استعلام شهرداری از میراث فرهنگی، اعلام شد این ملک نباید تخریب شود، با این وجود مالک همچنان پیگیر تخریب ان بود و با شکایت به دیوان عدالت اداری، حکم تخریب آن را گرفته است.

به هر حال موضوع تخریب سینما ایران در خیابان لاله زار تهران همچنان در دست بررسی است و باید دید که اقدامات تصمیم نهایی در این مورد چه زمانی اعلام خواهد شد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 7353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =