تابلوی خیابان شجریان بازگردانده شد

شهر: تابلوی خیابان شجریان که از سوی برخی به «شهید فخری زاده» تغییر نام پیدا کرده بود مجددا به خیابان شجریان بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار شهر، شورای شهر تهران در مصوبه ای در تاریخ  ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ یعنی حدود یک سال و نیم پیش از درگذشت محمد رضا شجریان، خیابانی در فلامک (در منطقه ۲ تهران) را به نام استاد آواز ایران تغییر نام داد.

اما مصوبه شورای شهر به دلیل برخی مخالفت ها با نگاه های سیاسی و فرهنگی بیش از یک سال در هاله ای از ابهام باقی ماند تا اینکه هفته گذشته بالاخره دوستداران شجریان با خبر شدند که این تابلو در جایگاه خود نصب شده است.

از انتشار خبر نصب تابلوی شجریان چند ساعتی نگذشته بود که روز چهارشنبه (۳ دی) گروهی به صورت خودسرانه اقدام به تغییر نام تابلو کردند و با نصب عنوان «شهید محسن فخری زاده» تابلوی خیابان شجریان را تغییر دادند.

این اقدام علاوه بر واکنش خانواده شهید فخری زاده  با واکنش اعضای شورای شهر نیز مواجه شد. محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر درباره برخی حواشی ایجاد شده و نصب تابلوی شهید فخری زاده روی تابلوی شجریان از سوی عده ای گفت: دوستان اطلاع نداشتند که گذر ارزشمندی فردای شهادت، به نام شهید فخری زاده نامگذاری کردیم و مصوبه دو فوریتی داشتیم و احتمالا اطلاع نداشتن سبب این اشتباه شده است. طبیعتا دوباره تابلو خیابان شجریان نصب خواهد شد.  

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز در یک گفتگوی اینستاگرامی درباره مصوبه شورای شهر و نامگذاری خیابان فلامک به نام استاد شجریان توضیح داد که در اردیبهشت سال 1398 شورای شهر این مصوبه را گذراند و در همان مقطع مسائلی مطرح شد که اجرای این مصوبه مسکوت ماند.

او افزود: بعد از حدود یک سال و نیم و اخیراً با برطرف شدن برخی حساسیت ها آقای هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که موانع و محدودیت‌های نامگذاری برداشته شده و این امکان هست که نامگذاری انجام شود.

اعطا با بیان اینکه تغییر نام خیابان فلامک در محدوده منطقه ۲ به نام استاد شجریان در شب یلدا انجام شد، ادامه داد: متاسفانه شاهد این بودیم که عده‌ای تابلو را مخدوش کردند.

او با بیان اینکه ارزیابی ما این است که دوگانه سازی کاذبی بین شهدا و شجریان شکل گرفت، افزود: این موضوع پیامی را می رساند و عده ای این دوگانه شدن را تقویت می کنند. تردیدی نیست که ارزش و توجه شهدا مورد وفاق همه ایرانیان است و از سوی دیگر استاد شجریان هم به عنوان هنرمند ملی قابل توجه هستند.

اعطا گفت: شورای شهر به دلیل علاقه بخش قابل توجهی از ایرانیان به استاد شجریان این نامگذاری را انجام داد و در این میان نیاز به روا داری وجود دارد.

او با بیان اینکه نباید به این دوگانه سازی کاذب دامن بزنیم گفت: دامن زدن به این دوگانه سازی کاذب موجب می‌شود حساسیت‌هایی برانگیخته شود و کسانی نام عزیز شهدا را  در تقابل با نام هنرمندان قرار دهند.

اعطا با بیان  اینکه خود فرزند شهید است، گفت: ممکن است خانواده شهدا در مواردی و به موضوعاتی حساسیت پیدا کنند اما در این میان تقصیر از کسانی است که زمینه ایجاد این دوگانه سازی را فراهم و شکاف جعلی را ایجاد می کنند.

او ادامه داد:  خواهش می کنم دوستداران شجریان به این موضوع دامن نزنند و خانواده شهید را در انتقادات خود هدف نگیرند؛ چرا که اشکال از کسانی است که شکاف ها را دامن میزنند و شکاف جعل ایجاد می کنند.

با وجود همه حواشی، حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران امروز در گفتگو با خبرنگار شهر در مورد تابلوی خیابان شجریان گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم تابلوها به حالت قبلی یعنی محمدرضا شجریان بازگردانده شده است.

محمد جواد حق شناس پیش از این در گفتگویی با شهر درباره این تابلو گفته بود:  صدای استاد شجریان بیش از سه دهه خاطرات خوبی را برای مردم چه در زمان افطار و در زمان های دیگر خلق کرد نصب  این تابلو تنها تجلیل از شجریان نبود. تجلیل از خاطراتی بود که برای جامعه ایرانی به دنبال داشت. شجریان شخصیتی بود که شفیعی کدکنی در مورد او می گوید نقش او مثل نقش حافظ در شعر است و هر ۵۰۰ سال تنها یک بار چنین شخصیتی بروز و ظهور می کند.

خبرنگار:  اسد رجبی

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 7360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =