مزاح با شاعران بزرگ لطمه ای به جایگاه آنها نمی زند

«کوویدیه» طرحی است که شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با استفاده طنزگونه از اشعار شعرای نامی کشور همچون حافظ، بابا طاهر، شهریار، نیما و مولانا؛ ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به مسافران مترو یادآور می‌شود. عبدالجبار کاکایی یکی از شاعران معروف ایرانی، اجرای این طرح را ضرورتی برای جامعه خشک امروزی می‌داند.

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرای ایرانی در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به ارسال طرحی مشابه «کوویدیه» به شورای زیباسازی شهر تهران، بیان کرد: پیش از اینکه پیشنهاد ما عملیاتی و اجرایی شود، شرکت مترو برای اجرای این طرح، پیش قدم شد.

او با تأکید بر لزوم استفاده طنزگونه از اشعار بزرگان شعر فارسی به جهت از بین رفتن فضای خشک و دستوری در جامعه، گفت: نباید مدام با شهروندان از طریق امر و نهی در بیلبوردهای خیابانی گفتگو شود.  گاهی اوقات بهتر است که فضای شهر متفاوت و آمیخته با طنز شود.

این شاعر ایرانی با بیان اینکه نباید برای فرهنگ سازی در جامعه به صورت دستورالعملی، صحبت کرد، افزود: اقدامات و طرح‌های اجتماعی باید بگونه‌ای باشد که محیط شهری جذابی برای شهروندان ایجاد شود.

کاکایی ضمن اعلام موافقت با اجرای طرح‌ «کوویدیه» و چنین طرح‌های مشابهی، گفت: جایگاه شاعران بزرگ ایرانی به حدی تثبیت شده است که این شوخی و مزاح‌ها قرار نیست هیچ لطمه و ناراحتی برای جایگاه آنان ایجاد کند. بسیاری از شاعران ایرانی در آثار خود به زبان طنز شعر سروده‌اند. برای مثال در بخش پایانی دیوان سعدی دارای هجویات و طنزیات بسیاری است یا بسیاری از اشعار حافظ، ابیات طنازانه زیبایی دارد.

این شاعر و ترانه سرای ایرانی با اشاره به اینکه بیشتر شاعران بزرگ و نام آور ایرانی اهل بذله گویی و لطیفه گویی بوده‌اند، افزود: استفاده طنزگونه از آثار این بزرگان به منظور پایین آوردن شأن مفاخران ایرانی تلقی نمی‌شود. در روزگار حاضر، فراموشی شاعران بزرگ مهم‌تر است یا یادآوری این اشعار. باید از زمانی ترسید که نام و اشعار شاعران ایرانی بر زبان هیچ شهروندی جاری نشود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 7430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =