تدوین اطلس محله‌های مرکزی تهران

شهردار منطقه ۶ تهران با تاکید بر صدور فراخوان ایده در سطح محله‌ها و برگزاری رویداد انتخاب شهروند نمونه هر محله این منطقه مرکزی تهران، مدیران محله ها را مامور کرد تا با آنالیز شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان هر محله، به تدوین اطلس محله‌ها بپردازند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تهران، تورج فرهادی در دیدار با مدیران جدید محله‌های ۱۴گانه این منطقه، با اشاره به هرم مدیریت شهری که در راس از شهردار تهران آغاز می‌شود و در ادامه به ۲۲ شهردار منطقه، ۱۲۴ شهردار ناحیه و در نهایت بیش از ۳۵۰ مدیر محله می‌رسد، گفت: نقش مدیران محله‌ها بر اساس این هرم، قاعده هرم است که به نوعی کل هرم بر آن استوار است.

او افزود: مدیران محله‌ها لازم است برای محله‌ها و در راستای پیشبرد اهداف کلی شهر دارای برنامه باشند، مردم را دور هم جمع کنند و با ایجاد فضای مبتنی بر گفتگو، به نیازسنجی محله و ذائقه‌سنجی اهالی بپردازند. از طرفی هم مدیر یک محله باید با همه ارکان و ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی که در محله هستند ارتباط بگیرند و به نوعی با آنها کار کنند.

شهردار منطقه ۶ تهران افزود: پزشکان، هنرمندان، ورزشکاران، اساتید، فرهنگیان و چهره‌های شاخصی در سطح محله‌های منطقه ۶ تهران ساکن هستند یا دفاتر فعالیت‌شان دایر است که دارای ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی هستند؛ در ارتباط با این بزرگان و چهره‌ها به تعریف برنامه‌های تاثیرگذار در محله بپردازید، برنامه‌هایی که می‌توانند فراتر از محله، یعنی در سطح منطقه و حتی کل شهر و کشور الگو شوند.

فرهادی با بیان اینکه ظرفیت منطقه ۶ تهران بیش از آن حدی است که پیش از این از سوی مدیران محلات این منطقه دیده شده است، بیان کرد: منطقه ۶ تهران یک منطقه کاملا فرهنگی است. تجمع سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، کافه‌کتاب‌ها، دانشگاه‌ها و نهادها و مراکز متعدد علمی و فرهنگی که به کل کشور خدمات ارائه می‌کنند در این منطقه بالا است. بدون اغراق در هر محله این منطقه از بسیاری جهات بیش از یک شهرستان ظرفیت وجود دارد.  

او در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: سرای محلات مکانی صرفا برای ورزشگاه‌داری، آموزشگاه‌داری و مهدکودک‌داری نیستند. مدیران سراهای محله فقط مدیر سرای محله نیستند بلکه انتظار این است که در قامت مدیر محله نقش‌آفرینی کنند و تمام ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی محله را ببینند. بنابراین نگاه مدیریتی مدیران سراهای محلات نباید معطوف به مدیریت ساختمان سرای محله باشد بلکه باید نسبت به کل محله گسترده شود.

فرهادی با تاکید بر برنامه‌ریزی مدیران محله‌ها برای تجلیل بزرگان محلات، گفت: از مدیریت محله‌ها انتظار می‌رود که یک سری فعالیت‌هایی را ساماندهی کنند که مهارت تعامل و همراهی شهروندان با یکدیگر و حس نوع‌دوستی افزایش پیدا کند. بدون تردید بزرگترین سرمایه‌ای که می‌تواند کشور را از آسیب‌ها حفظ کند، نزدیک‌تر کردن مردم به یکدیگر است.

شهردار منطقه ۶ تهران ضمن اینکه از مدیران محله‌های ۱۴گانه این منطقه خواست تا آنالیزی درباره سطح سواد شهروندان ساکن، ترکیب سنی و جنسی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای هر محله داشته باشند، اظهار کرد: تا زمانی که ویژگی‌های جامعه هدف و نیازهایش را نشناسیم، نمی‌توانیم برنامه موثر تعریف کنیم.

او افزود: وقتی بر مشخصات جامعه دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان، سالمندان و ... محله آگاه باشید و به تدوین اطلس جامعی از مخاطبان‌تان در محله بپردازید، آن وقت می‌دانید باید از کجا شروع کنید، چگونه مشارکت‌جویی داشته باشید و اصلا میزان زمان و انرژی که برای هر حوزه صرف می‌کنید باید چقدر باشد. ولی در صورتی که این شناخت وجود نداشته باشد، برنامه‌ها شاید به سمتی بروند که اصلا در محله شما جواب ندهند و مورد استقبال قرار نگیرند.

فرهادی خطاب به مدیران محله‌ها اظهار کرد: توقع این است که با همراهی، همدلی و هم‌افزایی و در راستای خدمت به مردم، تلاشی حداکثری رقم بزنید و با عبور از برنامه‌های معمول و تکراری، طرح‌هایی سطح بالا و مناسب سطح فرهنگی منطقه ۶ ارائه کنید؛ شهرداری منطقه هم با رغبت و روی باز از اجرای طرح‌های نوآورانه و فاخر حمایت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۶ تهران افزود: نه تنها ۱۴ ساختمان سرای محله در سطح منطقه ۶ بلکه همه فضاهای تحت نظارت و مدیریت شهرداری منطقه را در صورتی که برنامه‌های وزین و نو تعریف شود، در اختیار مدیران محله‌ها قرار می‌دهیم. به عنوان یک نمونه، مدیران محله‌ها می‌توانند در محل غرفه‌هایی که در پارک ساعی وجود دارد جمعه بازار برپا کنند، هم رفت و آمدهای آنجا را فعال کنند و هم بستری برای عرضه و فروش تولیدات و محصولات مشاغل خانگی ساکنان منطقه فراهم آورند.

او از مدیران محله‌های ۱۴ گانه شهرداری منطقه ۶ تهران خواست تا با صدور فراخوان ایده و یا برگزاری رویدادهایی نظیر انتخاب شهروند نمونه و ... در محلات به نوعی هم خود را به اهالی محله معرفی کنند و هم گامی برای درگیر کردن ذهن شهروندان و جلب مشارکت آنها بردارند.

بر طبق این گزارش، مدیران سراهای محلات منطقه ۶ تهران که به تازگی احکام دوره جدید مدیریتی را دریافت کرده‌اند، در دیدار با شهردار منطقه ۶ تهران به طرح مشکلات ساختمان‌های سراها، مسائل در حوزه عدم تطابق درآمدها با هزینه ها بخصوص در شرایط کرونا و نیمه تعطیل شدن فعالیت‌ها و ... پرداخته از دکتر فره ادی خواستار حمایت شدند.

حبیب اله غفوری، معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۶ تهران نیز با یادآوری سیر نهادسازی اجتماعی در حوزه شهری به سابقه شکل گیری مدیریت محله اشاره و بر جلب مشارکت بیشتر مردم در محله ها تاکید کرد.

۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 7439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =