بهره برداری از ۱۹ ایستگاه مترو و ۱۳۳ دستگاه واگن طی سه سال

شهر: مدیریت شهری با تمام مشکلات حاضر اعم از افزایش قیمت ارز، تحریم‌ها، عدم کمک دولت و ... از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا امسال توانسته ۱۹ ایستگاه مترو به همراه دو پست برق، ۹ ورودی جدید،  ۵۶ سامانه تهویه هوا، ۱۳۳ دستگاه واگن و ۳۲ کیلومتر مسیر را به بهره برداری برساند.

به گزارش شهر، نیمه دوم سال ۱۳۹۶ بود که مدیریت شهری پنجم بر سرکار آمد و اداره کلانشهر تهران را به دست گرفت. کلانشهری که از همان ابتدای آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری با محدودیت منابع مالی و بدهکاری‌های انباشته به بانک‌ها و پیمانکاران مواجه شد. شهردار پیشین تهران پیش از تحویل مدیریت شهری به دوره پنجم، خط ۷ متروی تهران به همراه هفت ایستگاه ( میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج) را در ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، افتتاح کرد. اما افتتاح خط ۷ در سال ۱۳۹۶ چند ماه بیشتر دوام پیدا نکرد و درنهایت در پاییز همان سال به علت عدم ایمنی لازم نظیر نصب هواکش‌های میان تونلی، پله‌های اضطراری و نیز تأمین تجهیزات الکترونیکی نظیر سیستم سیگنالینگ و افتتاح بدون زیرساخت‌های لازم تعطیل شد و از فعالیت باز ایستاد.

اما مدیریت شهری پنجم تنها تمرکز خود را به افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ معطوف نکرد بلکه در ۶ آبان ۱۳۹۶، ورودی غربی ایستگاه فرودگاه مهرآباد را به افتتاح رساند و دو روز بعد ۵۱ دستگاه واگن و لکوموتیو برقی را وارد مدار بهره برداری کرد. ورودی جنوبی ایستگاه شادمان و ورودی جنوبی ایستگاه مترو ابن‌سینا در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ به افتتاح رسمی رسیدند.

نخستین پروژه‌های افتتاحی سال ۱۳۹۷ در شبکه مترو برابر با بهره برداری از پنج ایستگاه مترو شد. پس از تأمین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن ایمنی لازم خط ۷، پنج ایستگاه (نواب، کمیل، رودکی، مهدیه، بریانک) و ۶ کیلومتر از بخش میانی این خط در ۲۳ تیر ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید.

از دیگر اقدامات مدیریت شهری در حوزه مترو در سال ۱۳۹۷ می‌توان به بهره برداری از پنج هواکش میان تونلی خط ۳ و تکمیل هواکش‌های باقیمانده، تکمیل سیستم سیگنالینگ خط ۳ و بهره برداری از ورودی دوم ایستگاه قائم در خط ۳ اشاره کرد. درنهایت پرونده اقدامات اجرایی سال ۱۳۹۷ در مترو با بهره برداری از سه ایستگاه (میدان صنعت، تربیت مدرس، هلال ‌احمر) و پنج کیلومتر و ۷۰۰ متر  از بخش شمالی خط ۷ در ۲۵ اسفند بسته شد.

سال ۱۳۹۸ با بهره برداری از سه ایستگاه (دولت‌آباد، بعثت، میدان شهدا)، یک هواکش و ۹ کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ آغاز شد. نمی‌توان ایستگاه مترو افتتاح کرد و قطار جدیدی برای کاهش سرفاصله زمانی وارد مدار نکرد. افتتاح ایستگاه بدون افزایش قطار یعنی عدم فعالیت صحیح شبکه مترو؛ بنابراین در شهریور همان سال، چهار رام قطار برابر با ۲۸ دستگاه واگن وارد مدار بهره برداری شد. در ادامه افتتاحیه‌های سال ۱۳۹۸، دو ایستگاه (بسیج، محمدیه) و پنج کیلومتر و ۸۰۰ متر از بخش جنوب شرقی خط ۷ به بهره برداری رسیدند. یک ماه بعد ایستگاه میدان امام حسین (ع ) و یک کیلومتر مسیر در خط ۶، افتتاح رسمی شدند.

از جمله دیگر اقدامات شش ماه دوم سال ۱۳۹۸ می‌توان به بهره برداری از دو رام قطار، بهره برداری از یک ایستگاه (مولوی) در خط ۷،  بهره برداری از پست برق اکباتان به همراه ورودی جنوبی ایستگاه دروازه شمیران، بهره برداری از ورودی شمال غربی ایستگاه میدان شهدا، بهره برداری از یک رام قطار، بهره برداری از یک ایستگاه (کیانشهر) در خط ۶ و بهره برداری از یک رام قطار دیگر اشاره کرد.

آغاز سال ۱۳۹۹ و نوسانات شدید ارزی، عدم واریز به موقع منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۸، کاهش درآمدهای شهرداری و همچنین افزایش هزینه‌های جاری، سبب شد تا مدیریت شهری نتواند نسبت به هدف‌های خود در برنامه زمان بندی تعیین شده، جامعه عمل بپوشاند. اما درنهایت با تمام این اوصاف، شهرداری تهران توانست از تیر امسال تا به امروز بهره برداری از دو رام قطار به همراه اتمام پروژه ۷۰ دستگاه واگن آلومینیومی، بهره برداری از پست برق شرقی خط ۷، کلنگ زنی توسعه شمال غربی خط ۷، کلنگ زنی احداث خط ۱۰، بهره برداری از ورودی جنوب غربی ایستگاه مهدیه در خط ۷، رونمایی از قطار ملی مترو،  ورود دستگاه حفار مکانیزه به میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در پروژه توسعه جنوبی خط ۶، بهره برداری از ورودی ایستگاه شهید نواب صفوی در خط ۷، کلنگ زنی پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط ۳، بهره برداری از ایستگاه برج میلاد در خط ۷ و ایستگاه امیر کبیر در خط ۶ را به پایان برساند. این درحالی است که شهرداری تهران به شهروندان وعده داده که تا پایان امسال ۱۲ ایستگاه مترو را به بهره برداری برساند؛ ضمن اینکه دو ایستگاه از آن در آذر امسال به افتتاح رسید.

در مجموع ۱۹ ایستگاه مترو به همراه دو پست برق، ۹ ورودی جدید،  ۵۶ سامانه تهویه هوا، ۱۳۳ دستگاه واگن و ۳۲ کیلومتر مسیر از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا دی ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است. این موارد درحالی به ثمر رسیده‌اند که مدیریت شهری با تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز دست و پنجه نرم می‌کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 7461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =