املاک ۵۰ تا ۷۵ متری تهران را تصاحب کرده است

شهر: آنطور که آمار مسکن و ساختمان در تابستان ۱۳۹۸، نشان داده؛ بیشترین مساحت املاک در سطح شهر تهران مربوط به املاک و ساختمان‌های ۵۰ تا ۷۵ متری با تعداد ۹۷۱ هزار و ۱۲۴ است.

به گزارش شهر، بررسی آمار موجود در سایت داده نمای شهرداری تهران از وضعیت ساختمان و ملک شهر تهران تا تابستان ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، دو میلیون و ۵۰۸ هزار و ۳۵۸ واحد مسکونی آپارتمانی و ۳۵۹ هزار و ۳۱۸ واحد مسکونی غیرآپارتمانی در پایتخت وجود دارد. از میان واحدهای مسکونی و املاک در سطح شهر تهران، تعداد یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۷ ملکی عرصه و اعیان (۴۹ درصد) و یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۷۹ واحد استیجاری است.

آنطور که آمار مسکن و ساختمان در تابستان ۱۳۹۸، نشان داده است؛ بیشترین مساحت املاک در سطح شهر تهران مربوط به املاک و ساختمان‌های ۵۰ تا ۷۵ متری با تعداد ۹۷۱ هزار و ۱۲۴ است. پس از آن ببیشترین فراوانی مساحت مربوط به املاک ۸۱ تا ۱۰۰ به تعداد ۵۵۴ هزار و ۵۲۴ و املاک ۱۰۱ تا ۱۵۰ متری به تعداد ۵۴۶ هزار و ۴۱۹ است.

از دو دهه گذشته تاکنون به دلایل اقتصادی و سبک زندگی شهرنشینی تمایل خرید واحدهای مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر در تهران روز به روز افزایش پیدا کرد تا جایی که فعالان حوزه ساخت و ساز به خصوص در مناطق میانی شهر، با خرید املاک کلنگی و ساخت و تبدیل آنها به آپارتمان‌های دارای واحدهای زیاد اما کوچک، بر ایجاد رغبت بیشتر در شهروندان کمک کردند. تازه‌ترین آمار بانک مرکزی هم نشان می‌دهد، معاملات واحدهای کوچک مقیاس و کمتر از ۶۰ متر در سه سال گذشته چیزی در حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.  در سال ۱۳۹۷ آماری از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌داد؛ ۲۰ درصد از جمعیت شهر تهران در مناطق حاشیه نشین زندگی می‌کنند و ۴۰ درصد خانوارهای تهرانی زیر خط فقر مسکن قرار دارند. اعداد و ارقامی که به گفته مدیران شهری تهران، نشان از این دارد که مساله مسکن در تهران به جای آنکه در خود تهران حل شود به بیرون از شهر هدایت شده است.

به دنبال این رخدادها، طرح ساخت خانه‌های کوچک مقیاس بار دیگر از سوی مسئولان دولتی مطرح شد. پیشتر و در سال ۱۳۸۸ انجمن انبوه ‌سازان پیشنهاد ساخت خانه‌هایی با متراژ ۲۵ متری را مطرح کرد که در مناطق مرکزی پایتخت ساخته شوند. پیشنهادی که بدون مخالفت و بدون موافقت با آن، به هیچ سرانجامی نرسید.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 7462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =