۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 7487

گزارش «شهر» از روند ساخت بوستان در تهران

تنها ۷ محله در تهران بوستان ندارند

تعداد بوستانها از ۲۲۱۱ در سال ۹۶ به ۲۲۷۷ در سال ۹۹ رسیده است
تنها ۷ محله در تهران بوستان ندارند

شهر: شهرداری تهران با سیاست ساخت بوستان های محله محور از سال ۹۶ تا کنون از میان ۱۷ محله ای که بدون بوستان بوده اند در  ۱۰ محله بوستان ساخته و به این ترتیب تعداد بوستان های تهران در سال ۹۹ به دو هزار و ۲۷۷ رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، در فضای دودآلود و در هم تنیده شده تهران یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری ایجاد فضای سبز در مناطق مختلف شهر برای تنفس شهروندان و البته شهر است.  شهرداری تهران از سال ۹۵ تا کنون با این سیاست، اقدامات موثری در ایجاد بوستان های جدید در  شهر تهران و با گرایش محلی کردن بوستان ها برای دسترسی آسان شهروندان در همه مناطق انجام داده است.  

پروژه طراحی و احداث بوستانهای زندگی، گل ها، باغ ایرانی وثوق الدوله (سلیمانیه)،   دوستدار کودک منطقه ۲۰ و  ایرانیان منطقه ۵، از مهم ترین پروژه های شهرداری تهران از سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است که در این میان تنها ساخت بوستان ایرانیان به پایان نرسیده و در سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

همچنین سازمان پارک ها در چارچوب تکالیف برنامه سوم توسعه شهر تهران، در تعامل با ریاست و اعضای کمیته محیط زیست، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تهیه طرح توجیهی «بوستان اکولوژیک ولایت» با همکاری مشاور معرفی شده از سوی شورا، اقدام کرده است. هدف از اجرای طرح نیز احیاء بخشی از فاز ۲ بوستان ولایت به عنوان یکی از زیستگاه های طبیعی شهر تهران است.

از دیگر اقدامات برای سبز شدن بیشتر تهران نیز توسعه کمربند سبز تهران با هدف توسعه حداقل یک هزار هکتار است که در حال حاضر در مراحل شناسایی محل مناسب برای توسعه فضای سبز است.  

درختکاری در خیابان ولیعصر، ایجاد ایستگاه فضای سبز در راستای توسعه فضای سبز شهری و حفظ و نگهداری گونه های متنوع فضای سبز شهر تهران در غرب بوستان آزادگان نیز از جمله اقدامات در دست اجرای دیگر است.  

در کنار این پروژه ها شهرداری با سیاست بوستان های محله محور از سال ۹۶ تا کنون از میان ۱۷ محله ای که بدون بوستان بوده اند در  ۱۰ محله بوستان احداث کرده است. مناطق ۶، ۱۱، ۱۴ و ۱۷ از جمله این محلات هستند.  

 بر این اساس تهران در سال ۹۶ دارای  دو هزار و ۲۱۱ بوستان بوده است که در سال ۹۹ این تعداد به دو هزار و ۲۷۷ بوستان رسیده است. به این ترتیب در سال های ۹۶ تا پایان ۹۸، ۲۲ بوستان در مناطق ۲، ۵، ۱، ۷، ۳، ۵، ۶، ۴ و ۹۹ احداث شده است.

همچنین ۲۲ بوستان نیز در سال جاری در دست احداث است این بوستانها در مناطق ۱، ۲، ۵، ۷، ۸، ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ قرار دارند.  

 از دیگر اقدامات در این راستا تملک باغات و تبدیل آنها به فضای سبز برای استفاده عموم بوده است. شهرداری تهران از سال ۱۳۹۶  تعداد ۱۵ باغ در مناطق ۱۱، ۷، ۱۳، ۲، ۱۴، ۷، ۸ و ۱۷ را تبدیل به بوستان کرده است.  

در کنار این باغات یاد شده، ۱۸ باغ دیگر از جمله باغ آگاهی در منطقه ۱۲، باغ زهره کرمانی در منطقه ۱۱، باغ اعلم السلطنه در منطقه ۱۲، باغ چنگیزی در منطقه ۱۳، باغ انبار مشجر دخانیات در منطقه ۱۴، زمین بیمارستان شریعت رضوی در منطقه ۱۵، باغ اسلامبولچی در منطقه ۱۶، باغ تهرانی در منطقه ۱۷، باغ کیهانی در منطقه ۱۸، باغ قیام در منطقه ۱۲، باغ حکیم در منطقه ۱۰، زمین مشجر شماره ۲ ارتش منطقه ۱۱، باغ رئیسی در منطقه ۱۴، باغ نظر در منطقه ۱۰، باغ جعفریان در منطقه ۱۰، باغ کودک در منطقه ۱۱، زمین صادقی در منطقه ۱۶ و باغ اخوان در منطقه ۶ در تملک شهرداری قرار خواهند گرفت و کار بوستان سازی آنها آغاز خواهد شد.

اما شهرداری تهران علاوه بر احداث بوستان جدید در محلات اقدام جدی در راستای مناسب سازی بوستان ها برای توان یابان و معلولان انجام داده است. در این طرح ورودی بوستان ها، مسیرهای تردد، دسترسی به  به فضاهای ورزشی و بازی، دسترسی به آبخوری ها، نیمکت ها و سایر امکانات و تجهیزات پارکی، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و ساختمان اداری برای استفاده توان یابان پیش بینی و مناسب سازی شده است.

در راستای این طرح تا کنون ۱۱۰ بوستان شهر تهران مناسب سازی شده و در سال جاری نیز ۵۲ بوستان دیگر مناسب سازی می شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 7487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =